Het Weermannetje schreef:Omdat Hij van tevoren wist dat Ezau zou volharden in het kwaad en Jakob niet.
Weet jij waarom God dingen doet? Hoe weet je dat?
Moderator: Moderafo's
Wacht wacht wacht, God haatte Ezau niet, haten staat hier in de oud nederlandse betekenis, en dat is preferen boven, als je zegt dat je koffie lief hebt en thee haat, betekent dat niet dat je T vies vind, maar koffie lekkerder. Net zo min als dat er staat "Maar een ieglijk die mij volgt en zijn vader en moeder niet haat kan geen discipel van Mij zijn" mee bedoelt wordt dat je je ouders moet haten (we weten beter) maar dat je God belangrijker moet vinden boven je ouders.jacobH schreef:Peter L schreef:jacobH schreef:ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.
Het is absoluut niet mijn bedoeling jou in een bepaalde hoek te plaatsen.jacobH schreef:Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet.
Waaruit blijkt dat dan? Er staat toch op een aantal plaatsen duidelijk, dat God wil dat ALLE mensen behouden worden?
klopt helemaal.
Maar er staat ook geschreven
Ro 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Het is dus eenzijdig als je op maar 1 van beide aspecten de nadruk legt.
@mic schreef:Wacht wacht wacht, God haatte Ezau niet, haten staat hier in de oud nederlandse betekenis, en dat is preferen boven, als je zegt dat je koffie lief hebt en thee haat, betekent dat niet dat je T vies vind, maar koffie lekkerder. Net zo min als dat er staat "Maar een ieglijk die mij volgt en zijn vader en moeder niet haat kan geen discipel van Mij zijn" mee bedoelt wordt dat je je ouders moet haten (we weten beter) maar dat je God belangrijker moet vinden boven je ouders.jacobH schreef:Peter L schreef:jacobH schreef:ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.
Het is absoluut niet mijn bedoeling jou in een bepaalde hoek te plaatsen.jacobH schreef:Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet.
Waaruit blijkt dat dan? Er staat toch op een aantal plaatsen duidelijk, dat God wil dat ALLE mensen behouden worden?
klopt helemaal.
Maar er staat ook geschreven
Ro 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Het is dus eenzijdig als je op maar 1 van beide aspecten de nadruk legt.
Ezau ging niet verloren (als ie verloren gegaan is) doordat God hem haatte, nog haatte God hem omdat Hij niet geloofde (dan zou er niemand meer tot bekering komen). Gods liefde is onvoorwaardelijk, voor iedereen.
Aragorn schreef:Maar nu reageer je niet op de vraag of Ezau gewoon gehaat werd omdat hij Ezau was, of omdat hij zich van God afgekeerd had.
@mic schreef:Uh uh, de DL noemt dit de valse leer van voorzien geloof. En ik heb de indruk dat je redelijk wat waarde hecht aan de DL dus dit gaat niet opHet Weermannetje schreef:Omdat Hij van tevoren wist dat Ezau zou volharden in het kwaad en Jakob niet.
@mic schreef:En de Heere verstokte Farao's hart,
en hij liet het volk niet trekken..
Eehmmm... ik mis ff de link met het topic
Hmmm... dan komen we weer op het klassieke anti christendom argument: Als God liefde is, waarom is er dan ziekte? Als God liefde is, waarom scheept ie dan de Farao of wie dan ook op met een rot karakter?jacobH schreef:@mic schreef:En de Heere verstokte Farao's hart,
Dat God bewust, daadwerkelijk het hart van de Farao verstokte. Dat lijkt in tegenstelling met jouw uitspraak dat God van iedereen zou houden.
@mic schreef:Hmmm... dan komen we weer op het klassieke anti christendom argument: Als God liefde is, waarom is er dan ziekte? Als God liefde is, waarom scheept ie dan de Farao of wie dan ook op met een rot karakter?jacobH schreef:@mic schreef:En de Heere verstokte Farao's hart,
Dat God bewust, daadwerkelijk het hart van de Farao verstokte. Dat lijkt in tegenstelling met jouw uitspraak dat God van iedereen zou houden.
God is niet uit op mensen, God is uit op de zielen van de mensen.
Als de Farao zich niet wil bekeren, betekent niet dat GOd hem niet kan gebruiken, misschien dan wel juist door zijn slechte eigenschappen heen. Net zoals God oorlog kan gebruiken om mensen weer bewust van Hem te maken (en daarmee keur ik oorlog absoluut niet goed)
Oh jawel, maar ik dacht dat jij wilde zeggen dat God mensen haat. Maar die brug is onoverkombaar door zijn rechtvaardigheid, niet door Zijn gebrek aan liefdejacobH schreef:@mic schreef:Hmmm... dan komen we weer op het klassieke anti christendom argument: Als God liefde is, waarom is er dan ziekte? Als God liefde is, waarom scheept ie dan de Farao of wie dan ook op met een rot karakter?jacobH schreef:@mic schreef:En de Heere verstokte Farao's hart,
God is niet uit op mensen, God is uit op de zielen van de mensen.
Als de Farao zich niet wil bekeren, betekent niet dat GOd hem niet kan gebruiken, misschien dan wel juist door zijn slechte eigenschappen heen. Net zoals God oorlog kan gebruiken om mensen weer bewust van Hem te maken (en daarmee keur ik oorlog absoluut niet goed)
nee hoor helemaal niet.
het enige wat ik heb proberen duidelijk te maken is dat zolang de breuk tussen God en de mens niet door de Middelaar is geheeld er een onoverbrugbaar probleem is.
Ik snap niet dat je dat gewoon erkend. Hier zijn we het toch wel over eens?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten