Gods uitverkiezende liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 apr 2004 11:21

Het Weermannetje schreef:Omdat Hij van tevoren wist dat Ezau zou volharden in het kwaad en Jakob niet.

Weet jij waarom God dingen doet? Hoe weet je dat?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:22

Ik denk van wel. Omdat het ook nog eens in Romeinen herhaald wordt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 12:26

jacobH schreef:
Peter L schreef:
jacobH schreef:ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.

Het is absoluut niet mijn bedoeling jou in een bepaalde hoek te plaatsen.

jacobH schreef:Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet.

Waaruit blijkt dat dan? Er staat toch op een aantal plaatsen duidelijk, dat God wil dat ALLE mensen behouden worden?

klopt helemaal.

Maar er staat ook geschreven

Ro 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Het is dus eenzijdig als je op maar 1 van beide aspecten de nadruk legt.
Wacht wacht wacht, God haatte Ezau niet, haten staat hier in de oud nederlandse betekenis, en dat is preferen boven, als je zegt dat je koffie lief hebt en thee haat, betekent dat niet dat je T vies vind, maar koffie lekkerder. Net zo min als dat er staat "Maar een ieglijk die mij volgt en zijn vader en moeder niet haat kan geen discipel van Mij zijn" mee bedoelt wordt dat je je ouders moet haten (we weten beter) maar dat je God belangrijker moet vinden boven je ouders.

Ezau ging niet verloren (als ie verloren gegaan is) doordat God hem haatte, nog haatte God hem omdat Hij niet geloofde (dan zou er niemand meer tot bekering komen). Gods liefde is onvoorwaardelijk, voor iedereen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 12:27

Het Weermannetje schreef:Omdat Hij van tevoren wist dat Ezau zou volharden in het kwaad en Jakob niet.
Uh uh, de DL noemt dit de valse leer van voorzien geloof. En ik heb de indruk dat je redelijk wat waarde hecht aan de DL dus dit gaat niet op :wink:
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 apr 2004 23:37

@mic schreef:
jacobH schreef:
Peter L schreef:
jacobH schreef:ik heb het idee dat ik in een hoekje door je wordt geplaatst waar ik absoluut niet in wil zitten.

Het is absoluut niet mijn bedoeling jou in een bepaalde hoek te plaatsen.

jacobH schreef:Ik kan op grond van de bijbel niet anders concluderen dat God van eeuwigheid heeft besloten wie er zalig zal worden en wie niet.

Waaruit blijkt dat dan? Er staat toch op een aantal plaatsen duidelijk, dat God wil dat ALLE mensen behouden worden?

klopt helemaal.

Maar er staat ook geschreven

Ro 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Het is dus eenzijdig als je op maar 1 van beide aspecten de nadruk legt.
Wacht wacht wacht, God haatte Ezau niet, haten staat hier in de oud nederlandse betekenis, en dat is preferen boven, als je zegt dat je koffie lief hebt en thee haat, betekent dat niet dat je T vies vind, maar koffie lekkerder. Net zo min als dat er staat "Maar een ieglijk die mij volgt en zijn vader en moeder niet haat kan geen discipel van Mij zijn" mee bedoelt wordt dat je je ouders moet haten (we weten beter) maar dat je God belangrijker moet vinden boven je ouders.

Ezau ging niet verloren (als ie verloren gegaan is) doordat God hem haatte, nog haatte God hem omdat Hij niet geloofde (dan zou er niemand meer tot bekering komen). Gods liefde is onvoorwaardelijk, voor iedereen.

de discussie over ezau hebben we wel vaker gevoerd.

maar ik kan in het verband her niks anders van maken

3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
4 Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid.5 En uw ogen zullen het zien, en gijlieden zult zeggen: De HEERE zij groot gemaakt, van de landpale Israels af!

Gods liefde is onvoorwaardelijk voor een ieder die in Christus is ingelijfd. Is die iemand dat niet dan is God voor hem/haar een verterend vuur.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 23:39

Maar nu reageer je niet op de vraag of Ezau gewoon gehaat werd omdat hij Ezau was, of omdat hij zich van God afgekeerd had.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 23:59

@JakobH, God haat de zonde, niet mensen. Verder is rechtvaardig zijn niet hetzelfde als haten. Hij zond Jezus om zondaren te behouden, niet om uitverkorenen te behouden. Zo lief had hij de wereld!
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 apr 2004 07:39

Aragorn schreef:Maar nu reageer je niet op de vraag of Ezau gewoon gehaat werd omdat hij Ezau was, of omdat hij zich van God afgekeerd had.

ieder mens is in adam gevallen. Er is alleen verzoening mogelijk door het bloed van Christus. Als dat er niet is, is God een verterend vuur.

En de Heere verstokte Farao's hart,

en hij liet het volk niet trekken..
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 11:40

Eehmmm... ik mis ff de link met het topic
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:42

@mic schreef:
Uh uh, de DL noemt dit de valse leer van voorzien geloof. En ik heb de indruk dat je redelijk wat waarde hecht aan de DL dus dit gaat niet op :wink:

Op dat moment deed Ezau kwaad. God wist het wel van eeuwigheid, maar Hij oordeelde pas toen Ezau echt al veel kwaad gedaan had.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:43

@mic schreef:

Dit is geen argument voor wat jij daarvoor vertelt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 apr 2004 13:46

@mic schreef:

Dat God bewust, daadwerkelijk het hart van de Farao verstokte. Dat lijkt in tegenstelling met jouw uitspraak dat God van iedereen zou houden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 15:33

jacobH schreef:
@mic schreef:

Dat God bewust, daadwerkelijk het hart van de Farao verstokte. Dat lijkt in tegenstelling met jouw uitspraak dat God van iedereen zou houden.
Hmmm... dan komen we weer op het klassieke anti christendom argument: Als God liefde is, waarom is er dan ziekte? Als God liefde is, waarom scheept ie dan de Farao of wie dan ook op met een rot karakter?

God is niet uit op mensen, God is uit op de zielen van de mensen.

Als de Farao zich niet wil bekeren, betekent niet dat GOd hem niet kan gebruiken, misschien dan wel juist door zijn slechte eigenschappen heen. Net zoals God oorlog kan gebruiken om mensen weer bewust van Hem te maken (en daarmee keur ik oorlog absoluut niet goed)
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 apr 2004 17:21

@mic schreef:
jacobH schreef:
@mic schreef:

Hmmm... dan komen we weer op het klassieke anti christendom argument: Als God liefde is, waarom is er dan ziekte? Als God liefde is, waarom scheept ie dan de Farao of wie dan ook op met een rot karakter?

Als de Farao zich niet wil bekeren, betekent niet dat GOd hem niet kan gebruiken, misschien dan wel juist door zijn slechte eigenschappen heen. Net zoals God oorlog kan gebruiken om mensen weer bewust van Hem te maken (en daarmee keur ik oorlog absoluut niet goed)

nee hoor helemaal niet.

het enige wat ik heb proberen duidelijk te maken is dat zolang de breuk tussen God en de mens niet door de Middelaar is geheeld er een onoverbrugbaar probleem is.

Ik snap niet dat je dat gewoon erkend. Hier zijn we het toch wel over eens?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 17:30

jacobH schreef:
@mic schreef:
jacobH schreef:
@mic schreef:

nee hoor helemaal niet.

het enige wat ik heb proberen duidelijk te maken is dat zolang de breuk tussen God en de mens niet door de Middelaar is geheeld er een onoverbrugbaar probleem is.

Ik snap niet dat je dat gewoon erkend. Hier zijn we het toch wel over eens?
Oh jawel, maar ik dacht dat jij wilde zeggen dat God mensen haat. Maar die brug is onoverkombaar door zijn rechtvaardigheid, niet door Zijn gebrek aan liefde
Afbeelding

Terug naar “Archief”