zou het voor God uitmaken of je gedoopt word door besprenkeling of onderdompeling?
dat is wat ik me afvraag omdat er toch kinderen van God zijn/waren zijn die alleen maar besprenkeld zijn en nooit ondergedompeld
Moderator: Moderafo's
Dopen is in die zin inderdaad geen voorwaarde. Maar wel een symbool daarvan. DAt is een uiterlijk kenmerk waaraan andere mensen jouw geloof kunnen zien. En ja daar had je idd ook avondmaal kunnen zetten want dat volgt er als het goed is opAragorn schreef:Er staat wel ergens: die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. oid.
Ik vraag me dan altijd af: waarom staat dat dopen erbij, want zonder kun je toch ook zaligworden? Er had netzogoed kunnen staan: die geloofd zal hebben en aan het avondmaal is gegaan, enz..
Nee de tsjek is geloof of niet, niet welke doop je gehad hebt.columbus schreef:zou het voor God uitmaken of je gedoopt word door besprenkeling of onderdompeling?
dat is wat ik me afvraag omdat er toch kinderen van God zijn/waren zijn die alleen maar besprenkeld zijn en nooit ondergedompeld
Let nu goed op wat zij nu specificerend vroegen:“Wie bent u?”; “En hij beleed en ontkende het niet; en beleed: Ik ben de Gezalfde niet. En zij vroegen hem: Wat dan? Bent u Eliejah? En hij zei: Ik ben die niet. Bent u De Profeet? En hij antwoordde: Nee.” (Joh.1:19-21)
Meestal wordt nu snel het antwoord van Jochanan gelezen, maar een vraag zou kunnen zijn: Hoe wisten dat er gedoopt zou gaan worden door bovengenoemden? Hoe kwamen zij daarbij. Is dit een traditie in T’NaCh (O.T.)? De traditie van geloof in Profeet, Eliejah en Masjiach vinden in iets andere vorm ook terug in een geschrift (2e of 1e eeuw vgj) uit Qumran: “tot de komst van de Profeet en de Gezalfden uit Ahharron en Israel” (1QS9:11). De leerlingen van Jesjoea echter, achtte dat de Profeet en de Masjiach echter als eenendezelfde persoon:”Waarom doopt u dan, zo u de Gezalfde niet bent, noch Eliijah, noch De Profeet?” (Joh.1:25)
Waneer dan heeft de grote profeet Mosjeh anderen ondergedompelt zodat daaruit valt af te leiden dat ook de Profeet zoals hem dit zou doen? Een gedeelte van de inwijding van Ahharron en zijn zonen tot priesters vereiste dat ze gebaad diende te worden door Mosjeh:”En Hij gezonden zal hebben Jesjoea HaMasjiach, Die u tevoren gepredikt is; Welke de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die G-d gesproken heeft door de mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw. Want Mosjeh heeft tot de vaderen gezegd: De HASJEM, uw G-d, zal u een Profeet verwekken, uit uw broeders, gelijk mij; Die zult u horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal (Deut.18:15). Etc.” (Hand.3:20-23).
Zouden Ahharron en zijn zonen priesters zijn geworden als zij dit onderdeel van hun wijding versmaad zouden hebben, het als slechts een symbool zouden hebben afgedaan? Het woord symbool komt m.b.t. de doop in de Schrift niet voor! Wie zijn wij dat wij G-ds instellingen kunnen beoordelen naar kracht, aard en betekenis? Kefas (Petros) noemde de doop een gebed/vraag voor een goed geweten. Sjaoel (Paulus) zegt dat zoveel we gedoopt zijn in de Gezalfde wij met Hem bekleed zijn. Het is de wijze waarop G-d wenst dat we beslissen het oude leven in het graf achter te laten en in de nieuwheid van de wedergeboorte weer op te staan. Ik heb het zeer sumier gehouden, want veel is er over dit onderwerp te zeggen.”Alsdan zult u Ahharron en zijn zonen doen naderen aan de deur van de tent van de samenkomst; W’-RACHATSTHA OTHAM BA-MAJIEM en u zult hen in water baden.” (Ex.29:4).
columbus schreef:zou het voor God uitmaken of je gedoopt word door besprenkeling of onderdompeling?
Marnix schreef:Wel komt wat het uitbeeld bij doop door onderdompeling meer tot zijn recht.
Marc. 16:16 schreef:Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
1 Petr. 3:21 schreef:Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten