Berichtdoor kootje » 19 apr 2004 12:14
Gedoeld wordt op Joh. 17:9 (Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw).
Wat Joh. 3 betreft, het blijkt heel duidelijk uit de context. De statenvertalers geven in hun kanttekeningen inderdaad aan dat het hier om de wereld van uitverkorenen gaat. Ik geloof echter dat ze hier mistasten.
Het woordje 'want', waar de tekst mee begint, wijst op een relatie met het voorgaande: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Mozes verhoogde de slang niet alleen voor degenen die keken, maar ook voor de rest van het volk. Door hun hardnekkigheid om niet te kijken zijn ze echter verloren gegaan. Zo ook is Jezus Christus in de wereld gekomen, en is aan het kruis genageld, opdat een iegelijk (wie hij of zij ook is!) die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)