de wereld in Johannes 3:16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

de wereld in Johannes 3:16

Berichtdoor mystery » 19 apr 2004 11:50

Dear people,

Even een vraagje.

Ik hoorde zondag verkondigen dat 'de wereld' uit Johannes 3: 16 alleen de wereld van de uitverkorenen betreft. Daar haalden ze een tekst van Johannes 17 (dacht ik) bij. Daarin staat dat Jezus alleen gebeden heeft voor de Zijnen (De wereld van de uitverkorenen).

Wat vinden jullie hiervan??
Ben erg benieuwd!

Liefs,
mystery
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: de wereld in Johannes 3:16

Berichtdoor kootje » 19 apr 2004 12:14

Gedoeld wordt op Joh. 17:9 (Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw).

Wat Joh. 3 betreft, het blijkt heel duidelijk uit de context. De statenvertalers geven in hun kanttekeningen inderdaad aan dat het hier om de wereld van uitverkorenen gaat. Ik geloof echter dat ze hier mistasten.

Het woordje 'want', waar de tekst mee begint, wijst op een relatie met het voorgaande: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Mozes verhoogde de slang niet alleen voor degenen die keken, maar ook voor de rest van het volk. Door hun hardnekkigheid om niet te kijken zijn ze echter verloren gegaan. Zo ook is Jezus Christus in de wereld gekomen, en is aan het kruis genageld, opdat een iegelijk (wie hij of zij ook is!) die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 19 apr 2004 12:26

Iedereen is iedereen, net zoals God God is en niet pietje puk. Ja sorry hoor, maar als je op die toer gaat weet ik er ook nog wel een paar.

Sorry voor mijn onheilige reactie, het moest me even van het hart.
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2004 13:52

Wat Joh. 3 betreft, het blijkt heel duidelijk uit de context. De statenvertalers geven in hun kanttekeningen inderdaad aan dat het hier om de wereld van uitverkorenen gaat. Ik geloof echter dat ze hier mistasten.

Tja tenzij je zegt dat je alleen kan geloven als je uitverkoren bent, dus ieder die in Hem gelooft... is dan synoniem voor uitverkoren zijn. Ik zie dan echter niet in wat voor nut het dan nog zou hebben te evangeliseren... en Jezus roept ons daar wel toe op. Ga heen, maak ALLE VOLKEN tot mijn discipelen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 apr 2004 14:47

Het probleem is dat niet alleen Johannes 3:16 over het heil of verzoening van de wereld/ iedereen spreekt, er zijn er nog tientallen. tLijkt mij nogal onontkenbaar als je de hele bijbel serieus wilt nemen. Alvast past het niet in je theologische straatje.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 21 apr 2004 09:49

@mic schreef:Het probleem is dat niet alleen Johannes 3:16 over het heil of verzoening van de wereld/ iedereen spreekt, er zijn er nog tientallen. tLijkt mij nogal onontkenbaar als je de hele bijbel serieus wilt nemen. Alvast past het niet in je theologische straatje.

Wat bedoel je met je laatste zin??
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 apr 2004 10:01

Marnix schreef:

Tja tenzij je zegt dat je alleen kan geloven als je uitverkoren bent, dus ieder die in Hem gelooft... is dan synoniem voor uitverkoren zijn. Ik zie dan echter niet in wat voor nut het dan nog zou hebben te evangeliseren... en Jezus roept ons daar wel toe op. Ga heen, maak ALLE VOLKEN tot mijn discipelen...

Gods alwetendheid hoeft toch ons niet uit te schakelen?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 apr 2004 10:02

mystery schreef:
@mic schreef:Het probleem is dat niet alleen Johannes 3:16 over het heil of verzoening van de wereld/ iedereen spreekt, er zijn er nog tientallen. tLijkt mij nogal onontkenbaar als je de hele bijbel serieus wilt nemen. Alvast past het niet in je theologische straatje.

dat je het ook net zo goed kan omdraaien. Het is dus geen eerlijk verwijt.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 12:17

jacobH schreef:
mystery schreef:

dat je het ook net zo goed kan omdraaien. Het is dus geen eerlijk verwijt.
In die zin is het wel een eerlijk verwijt, omdat er dan niet iets anders gelezen wordt dan dat er staat.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2004 12:18

mystery schreef:

Het past niet in het beeld van de uitverkiezing, oftewel als God wil dat iedereen zalig wordt heeft hij 2 soorten willen omdat hij 1. wil dat iedereen zalig wordt, 2. niet wil dat iedereen zalig wordt want hij kiest niet iedereen uit. (er zijn allerlei mooie theorien voor om het wel kloppend te krijgen hoor daar niet van)
Afbeelding

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 21 apr 2004 16:44

Weet je, in vers 17 zegt Jezus dat Hij niet voor de wereld bid, maar voor degenen die de Vader Hem gegeven heeft. 'wereld'= dus de mensen die niet in God geloven. In vers 16 staat dat God de wereld liefheeft. 'Wereld' waren de mensen die niet in God geloven, OOK HIER DUS. GOD hOUDT DUS VAN DE HELE WERELD!!!!
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 21 apr 2004 16:46

PS. Het feit dat God van alle mensen houdt betekent nog niet dat iedereen in Hem gelooft en dus zalig wordt.
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.

(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 21 apr 2004 20:42

Ik denk dat je het woord 'wereld' in Joh.3:16 wel letterlijk kan nemen. De Heere Jezus kwam in de wereld als een Licht in de duisternis. In zekere zin dus voor alle mensen. 'Maar de duisternis heeft hetzelve niet begrepen, de Zijnen hebben Hem niet aangenomen' (Joh1)

En dat verzwaard nou juist de verantwoordelijkheid van alle mensen. Dat de Heere Jezus in deze wereld kwam om iedereen te kunnen redden van het verderf. Maar de schuld ligt nu juist bij de mensen, die Hem niet door een waar geloof aannemen als hun Redder.

God weet en wist van tevoren wie in Hem geloven als hun Redder en Zaligmaker. Dus daarom is de Heere Jezus gekomen om hun te redden. Ik denk niet dat Hij geleden heeft voor de mensen van wie Hij al wist dat zij niet in Hem geloven zouden.

Denk je ook niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 21:00

Hm, de dwaling van het voorziene geloof?

Maarreh, als er staat: de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, wie worden daar dan mee bedoeld?

Cathy
Majoor
Majoor

Re: de wereld in Johannes 3:16

Berichtdoor Cathy » 21 apr 2004 21:07

mystery schreef:Dear people,

Even een vraagje.

Ik hoorde zondag verkondigen dat 'de wereld' uit Johannes 3: 16 alleen de wereld van de uitverkorenen betreft. Daar haalden ze een tekst van Johannes 17 (dacht ik) bij. Daarin staat dat Jezus alleen gebeden heeft voor de Zijnen (De wereld van de uitverkorenen).

Wat vinden jullie hiervan??
Ben erg benieuwd!

Liefs,
mystery

Ik heb altijd moeite met het aanhalen van Joh 17 (het hogepriestelijke gebed) in zulke situaties.
Imo heeft Yeshua het daar i.p. over Zijn discipelen en ik vraag me nog steeds af, of het correct is om dat op 'iedereen' te betrekken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”