Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 21 apr 2004 13:08

bekeringsgeschiedenissen zijn 'gevaarlijk' in de zin van dat een bekering moet voldoen aan bepaalde eisen omdat bij een bepaald persoon die nogal hoog in aanzien stond het ook zo ging. daar is al heel wat verwarring over ontstaan voornamelijk in de 'zwaardere hoek'.
voldoet je niet aan dat patroon dan ben je niet 'bekeert'. zo ontstaat er veel onzekerheid omtrent bekering.
sommige van die geschiedenissen zijn wel mooi om te lezen.
niemand word op dezelfde manier bekeert al zijn er wel overeenkomsten natuurlijk
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2004 15:09

Het Weermannetje schreef:Kijk, sommige dingen staan niet precies zo in de Bijbel. Maar zoals jij het vertelt, staat het ook niet echt in de Bijbel. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel, waaruit blijkt dat mensen met hun zonden lopen. Ook jou bekering staat niet zo in de Bijbel.

dat sommige dingen niet in de bijbel staan ben ik het mee eens. Maar dat jij een standaard bekeringsverhaal aanhaald waaraan je moet voldoen. En het daarna niet eens bijbels kan onderbouwen spreekt wel van onmacht.

laat je overtuigen door de bijbel! Door God zelf! en niet door die verhaaltjes waaraan je moet voldoen voor dat de boze rechter in de hemel jou genadig wil zijn! Lees eens in je bijbel hoe je wel tot Christus kan komen, of hoe je zonden vergeven kunnen worden.

Kijk, zodra God mij gaat bekeren, dan leert Hij mij eerst zien hoe zondig ik ben. Hierdoor leer ik te buigen voor het Goddelijk recht. En dan is er voor de uitverkoren zondaar het wonder dat Christus nog naar hem, zo'n verdoemelijk iemand nog wil omzien. Maar als God mij niet bekeert dan ga ik uit mijzelf echt niet naar God toe.

ik zal straks even een paar bekering geschiedenisen proberen te behandelen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2004 15:51

weermannetje ik heb even de eerste 3 evangellieen doorgebladert, en heb even wat bekeringsgeschiedenissen er uit gepikt. een aantal vragen aan jou:

Voldoen deze personen aan de voorwaardes van een waar bekeerde?
wouden deze mensen niet tot Jezus komen?
Hebben deze mensen eerst hun doodstaat leren kennen?
Mochten al deze mensen op dat moment zeggen dat Jezus van hun hielt?

2 blinden te Jericho
29 En als zij van Jericho uitgingen, is Hem een grote schare gevolgd.
30 En ziet, twee blinden, zittende aan den weg, als zij hoorden, dat Jezus voorbijging, riepen, zeggende: Heere, Gij Zone Davids! ontferm U onzer.
31 En de schare bestrafte hen, opdat zij zwijgen zouden; maar zij riepen te meer, zeggende: Ontferm U onzer, Heere, Gij Zone Davids!
32 En Jezus, stil staande, riep hen en zeide: Wat wilt gij, dat Ik u doe?
33 Zij zeiden tot Hem: Heere! dat onze ogen geopend worden.
34 En Jezus, innerlijk bewogen zijnde met barmhartigheid, raakte hun ogen aan; en terstond werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem.

De melaatse genezen (mark 1)
40 En tot Hem kwam een melaatse, biddende Hem, en vallende voor Hem op de knieen, en tot Hem zeggende: Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.
41 En Jezus, met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, strekte de hand uit, en raakte hem aan, en zeide tot hem: Ik wil, word gereinigd!
42 En als Hij dit gezegd had, ging de melaatsheid terstond van hem, en hij werd gereinigd.

Roeping van levi (mark 2)
En voorbijgaande zag Hij Levi,16) den zoon van Alfeus, zitten in het tolhuis,17) en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.

Bekering zachaeus
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.6)
6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.7)
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.8)
8 En Zacheus stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb,9) dat geef ik vierdubbel weder.10)
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied,11) nademaal ook deze een zoon van Abraham is.12)
10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

Eerste dicipelen
35 Des anderen daags77) wederom stond Johannes, en twee uit zijn discipelen.
36 En ziende op Jezus, daar wandelende, zeide hij: Ziet, het Lam Gods!
37 En die twee discipelen hoorden hem dat78) spreken, en zij volgden Jezus.
38 En Jezus Zich omkerende, en ziende hen volgen, zeide tot hen:
39 Wat zoekt gij? En zij zeiden tot Hem: Rabbi! (hetwelk is te zeggen, overgezet zijnde, Meester) waar79) woont Gij?80)
40 Hij zeide tot hen: Komt en ziet! Zij kwamen en zagen, waar Hij woonde, en bleven dien dag bij Hem. En het was omtrent de tiende ure.81)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 08:17

2 blinden te Jericho
29 En als zij van Jericho uitgingen, is Hem een grote schare gevolgd.
30 En ziet, twee blinden, zittende aan den weg, als zij hoorden, dat Jezus voorbijging, riepen, zeggende: Heere, Gij Zone Davids! ontferm U onzer.
31 En de schare bestrafte hen, opdat zij zwijgen zouden; maar zij riepen te meer, zeggende: Ontferm U onzer, Heere, Gij Zone Davids!
32 En Jezus, stil staande, riep hen en zeide: Wat wilt gij, dat Ik u doe?
33 Zij zeiden tot Hem: Heere! dat onze ogen geopend worden.
34 En Jezus, innerlijk bewogen zijnde met barmhartigheid, raakte hun ogen aan; en terstond werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem.

De melaatse genezen (mark 1)
40 En tot Hem kwam een melaatse, biddende Hem, en vallende voor Hem op de knieen, en tot Hem zeggende: Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.
41 En Jezus, met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, strekte de hand uit, en raakte hem aan, en zeide tot hem: Ik wil, word gereinigd!
42 En als Hij dit gezegd had, ging de melaatsheid terstond van hem, en hij werd gereinigd.

Dit gaat niet over bekeren, dit zijn genezingsgeschiedenissen.

Roeping van levi (mark 2)
En voorbijgaande zag Hij Levi,16) den zoon van Alfeus, zitten in het tolhuis,17) en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.

We weten hier niet wat er verder is gevolgd.

Bekering zachaeus
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.6)
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.8)
8 En Zacheus stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb,9) dat geef ik vierdubbel weder.10)
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied,11) nademaal ook deze een zoon van Abraham is.12)
10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

Er staat: Heden is dezen huize zaligheid geschied, dus Christus heeft hem bekeerd! Het vette gedeelte wijst erop waarom het dus draait.

Eerste dicipelen
35 Des anderen daags77) wederom stond Johannes, en twee uit zijn discipelen.
36 En ziende op Jezus, daar wandelende, zeide hij: Ziet, het Lam Gods!
37 En die twee discipelen hoorden hem dat78) spreken, en zij volgden Jezus.
38 En Jezus Zich omkerende, en ziende hen volgen, zeide tot hen:
39 Wat zoekt gij? En zij zeiden tot Hem: Rabbi! (hetwelk is te zeggen, overgezet zijnde, Meester) waar79) woont Gij?80)
40 Hij zeide tot hen: Komt en ziet! Zij kwamen en zagen, waar Hij woonde, en bleven dien dag bij Hem. En het was omtrent de tiende ure.81)

Heb je ook gemerkt dat de discipelen van Johannes pas gingen nadat hij al twee keer had gezegd dat het de Christus was?

Het kan zijn dat je vindt dat ik erom heen draai, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil alleen aangeven dat dit niet volledige bekeringsgeschiedenissen hoeven te zijn!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2004 12:50

Dit gaat niet over bekeren, dit zijn genezingsgeschiedenissen.

Genas Jezus mensen zonder geloof?

We weten hier niet wat er verder is gevolgd.

Hij is gebleven bij Jezus. (zijn eerste stap is gezet) En hij hoefte niet eerst aan de voorwaardes te voldoen die jij opsomt

Bekering zachaeus

Er staat: Heden is dezen huize zaligheid geschied, dus Christus heeft hem bekeerd! Het vette gedeelte wijst erop waarom het dus draait.

wordt zachaeus geroepen? ja wordt jij geroepen? ja
kwam zachaeus naar benenden? ja kom jij naar beneden? nee
kon Jezus zachaeus zalig maken? ja kan Jezus jou nu zalig maken? nee

Als jij blijft zitten op die tak, en je luistert niet naar de woorden van Jezus: kom herwaarst tot mij alleen die vermoeit en belast zijn en Ik zal u rust geven. Dan kan God je ook nooit die rust geven!

Heb je ook gemerkt dat de discipelen van Johannes pas gingen nadat hij al twee keer had gezegd dat het de Christus was?

Ja, maar hoevaak is het jou algezegt dat je gewoon Jezus moet volgen? en naar Hem toe moet gaan?

Het kan zijn dat je vindt dat ik erom heen draai, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil alleen aangeven dat dit niet volledige bekeringsgeschiedenissen hoeven te zijn!

geeft niet, dat je er om heen draait. Als je maar niet om Zijn uitnodiging heen draait!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:54

Sorry hoor, maar dat stel je echt zelf.
En over die voorwaarden: Ik gaf alleen aan dat jij niet weet hoe Zacheus precies bekeert is. En met die roeping zou ik ook maar een beetje uitkijken. Dat neem ik zonder kracht van Gods Geest zelf niet aan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2004 13:02

Sorry hoor, maar dat stel je echt zelf.

ik stel dat niet, ik vraag het alleen.
Denk je dat als je gelooft dat Jezus jou kan genezen van een ziekte, je niet kan geloven dat Jezus jou kan genezen van jou innelijke kwaal.

En over die voorwaarden: Ik gaf alleen aan dat jij niet weet hoe Zacheus precies bekeert is. En met die roeping zou ik ook maar een beetje uitkijken. Dat neem ik zonder kracht van Gods Geest zelf niet aan
.
Je kan precies lezen hoe zacheus bekeert is? niet meer niet minder. Wat daarna allemaal bebeurt is met zijn leven weet ik niet.
oke, maar jij vindt dat je rustig op die tak kan blijven zitten?

btw: kleine bijdrage van jou kant. (en dat stukje heb je nog steeds niet onderbouwt)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:10

Hij kan je wel redden van de innerlijke kwaal, maar of Hij dat ook toen gedaan heeft? Over dat op die tak zitten? Daar ga ik niet meer op in, daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2004 13:13

Hij kan je wel redden van de innerlijke kwaal, maar of Hij dat ook toen gedaan heeft?

denk het wel! God doet geen half werk (ow hoe dat zat bij de 11 melatsen waarvan er maar 1 terugkeerde weet ik eigenlijk niet) Maar God maakt het wel af denk ik

Over dat op die tak zitten? Daar ga ik niet meer op in, daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd.

ik heb er nog geen een reactie opgehoord. heb het er nog niet eens over gehad. Zit jij op die tak? (en als je valt kan het nog wel eens je nimmereindigende dood zijn) Wordt jij geroepen?
nee? (laat dan maar, moet je maar wachten)
ja? (wat doe je met die roep?)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:18

hijwel schreef:
Hij kan je wel redden van de innerlijke kwaal, maar of Hij dat ook toen gedaan heeft?

denk het wel! God doet geen half werk (ow hoe dat zat bij de 11 melatsen waarvan er maar 1 terugkeerde weet ik eigenlijk niet) Maar God maakt het wel af denk ik

Over dat op die tak zitten? Daar ga ik niet meer op in, daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd.

ik heb er nog geen een reactie opgehoord. heb het er nog niet eens over gehad. Zit jij op die tak? (en als je valt kan het nog wel eens je nimmereindigende dood zijn) Wordt jij geroepen?

Christus heeft ook alleen genezen van menselijke kwalen hoor. En over die tak: Jij hebt het altijd dat ik zeg dat ik maar stil op die tak blijf zitten als Jezus roept. En daar heb ik al weleens wat overgeschreven.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 13:28

Jij stelt de Bijbel naar je eigen hand volgens mij...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:31

Leg uit...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 13:35

Het Weermannetje schreef:
hijwel schreef:

Christus heeft ook alleen genezen van menselijke kwalen hoor. En over die tak: Jij hebt het altijd dat ik zeg dat ik maar stil op die tak blijf zitten als Jezus roept. En daar heb ik al weleens wat overgeschreven.
Als ik me goed herrinner heb je geschreven dat het niet lukte om van die tak af te komen. Maar voor de rest nooit enig uitleg aan gegeven waarom dat niet ging o.i.d.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2004 13:36

En met die roeping zou ik ook maar een beetje uitkijken. Dat neem ik zonder kracht van Gods Geest zelf niet aan.

Weerman, in al de posts die ik lees van je, kom ik consequent dezelfde fout tegen.
Jezus vraagt niet om op jezelf te zien, Hij vraagt om op Hem te zien! Zie bijvoorbeeld Zijn onderwijs aan Nicodemus in Joh. 3. Jezus wordt verhoogd aan het kruis opdat een ieder die de Zoon aanschouwt het leven zal hebben. Jezus vraagt niet om op onze onmacht te zien. Ik illustreer dit nog met een voorbeeld. Toen Petrus op de golven van de zee naar Jezus liep ging het goed, zolang hij maar naar Jezus keek. Toen hij echter naar de golven keek, zakte hij in het water. Een tweede voorbeeld is de man die 38 jaar lam bij het bad van Bethesda lag. Jezus geeft hem dan de volgende opdracht: "Sta, op en wandel!" Als jij daar had gelegen had je gezegd: "Sorry, maar dat kan ik niet!" De man geloofde echter dat Jezus hem er de kracht voor zou geven, dus probeerde hij het, en met succes! Want hij keek niet naar zichzelf, maar naar Jezus!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 13:40

kootje schreef:
En met die roeping zou ik ook maar een beetje uitkijken. Dat neem ik zonder kracht van Gods Geest zelf niet aan.

Weerman, in al de posts die ik lees van je, kom ik consequent dezelfde fout tegen.
Jezus vraagt niet om op jezelf te zien, Hij vraagt om op Hem te zien! Zie bijvoorbeeld Zijn onderwijs aan Nicodemus in Joh. 3. Jezus wordt verhoogd aan het kruis opdat een ieder die de Zoon aanschouwt het leven zal hebben. Jezus vraagt niet om op onze onmacht te zien. Ik illustreer dit nog met een voorbeeld. Toen Petrus op de golven van de zee naar Jezus liep ging het goed, zolang hij maar naar Jezus keek. Toen hij echter naar de golven keek, zakte hij in het water. Een tweede voorbeeld is de man die 38 jaar lam bij het bad van Bethesda lag. Jezus geeft hem dan de volgende opdracht: "Sta, op en wandel!" Als jij daar had gelegen had je gezegd: "Sorry, maar dat kan ik niet!" De man geloofde echter dat Jezus hem er de kracht voor zou geven, dus probeerde hij het, en met succes! Want hij keek niet naar zichzelf, maar naar Jezus!
Amen.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”