Nee, jij bekritiseerde mijn opmerking dat je steeds meer geluiden hoort van wetenschappers die niet meerkunnen uitgaan van puur toeval van het ontstaan der dingen.Daar ging ik op in. Moet je het niet opeens veranderen naar de evolutieleer die aan populariteit inboed. dat heb ik nooit gezegd.
Je zei dat zowel voor evolutie op basis van toeval als op basis van deterministische processen - en daarmee dus op basis van natuurlijke processen. Aangezien wetenschappelijke theorien uitgaan van natuurlijke processen, staat het ontkennen van evolutie middels natuurlijke processen gelijk aan het ontkennen van de evolutietheorie. Wat iets anders is dan ontkennen dat evolutie heeft plaatsgevonden. Veel gelovigen erkennen evolutie, maar verwerpen de theorie. Dat verwerpen gebeurt niet op basis van wetenschappelijke inzichten. En dat kan ook niet want ze verwerpt op dat punt de wetenschap zelf (dat is een filosofische kwestie).
Ik heb niet gezegd dat hij een religie aanhangt, maar dat hij geen creationist is maar toch een kritische opmerking maakt .
Dan heb ik zeker over die kritische opmerking heen gelezen. Bij herlezen zie ik hem overigens nog steeds niet. Onder de indruk zijn van de manier waarop het heelal zich gedraagt --> kritiek op (naturalistische) evolutietheorie?
Nee, die stelling heeft het Creationisme niet perse. Zet dat nou eens een keertje los van elkaar, a.u.b. Ik wordt er een btje moe van dat je heel de tijd het creationisme er bij haalt. DAAR hebben we het toch even niet over?
Ik zei dan ook creationisten en ID-ers.
Wilde je je determinisme dan ook toepassen op het ontstaan van leven uit dood?
Waarom niet? Niet dat ik, of wie dan ook, een verklaring bij de hand heb, maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. (En, om te voorkomen dat je me hierop aanvalt: het is niet 'ontstaan van leven uit dood', maar van 'leven uit niet-leven'. De term 'dood' wordt gebruikt voor iets dat niet meer leeft.)
Natuurwetten zouden ook op een bepaalde manier ontstaan moeten zijn, lijkt me.
Ja, die zijn bedacht door mensen. Het heelal gedraagt zich zoals het zich gedraagt. Dat is een bruut feit. Natuurwetten zijn menselijke pogingen om die gedragingen te beschrijven.
Nee, jij viel het scheppingsverhaal aan, dus ik val even terug.
Dat moet jij weten, maar het lijkt me niet zo zinvol om een theorie aan te vallen die toch door niemand aangehangen wordt.
Dan ben ik heel benieuwd naar de berekeningen die wel in wetenschappelijke publicaties voorkomen en de waarschijnlijkheid van het ontstaan van leven op basis van toeval, dan wel deterministisch aantonen.
Ik ook. 't Zou me verbazen als die bestaan. Het punt is dat je kansberekeningen pas kunt toepassen zodra je voldoende observaties hebt om te kunnen zeggen wat de kansverdelingen zijn van a) de uitkomst van een proces zelf, of b) de uitkomsten van de individuele deel-processen. In het laatste geval moet ook duidelijk zijn op welke manier de deel-processen tot het totale proces leiden.
Voor het ontstaan van leven is die informatie niet beschikbaar, dus kansberekeningen daarover mogen op dit moment met een gerust hart ongelezen in de prullenbak gegooid worden. Net als die berekening onlangs dat de kans op het bestaan van God 67 % is. Belachelijk gewoon.
Zie ook Lies, Damned Lies, Statistics, and Probability of Abiogenesis Calculations
Verder, toeval (indetermisme) en determinisme zijn elkaars tegenpolen. Sommigen splitsen indeterminisme op in toeval en vrije wil, dus dan heb je drie opties (God valt dan onder vrije wil). Combinaties zijn ook mogelijk.
Er hoeft logischerwijs niet per se een moment geweest te zijn dat er geen oorzaak was, bijvoorbeeld bij een heelal zonder begin, of bij een heelal waarin tijd tegelijk met het heelal ontstond en er dus geen moment vóór het heelal bestond.
wieb83zd,
Ik denk juist dat de meerderheid van de christenen in de gap-theorie gelooft.
Als dat zo is dan is mijn bewering onjuist. (Of misschien om andere redenen toch weer niet, maar daar weet ik te weinig van en ik heb ook geen zin om dat uit te zoeken)
Zoals wij bij geneeskunde moeten leren (huidige wetenschappelijke inzichten, subject to scepticism and change) zijn mutaties toeval.
Uit observaties blijkt dat het optreden van mutaties gemodelleerd kan worden als een toevals proces. Dat wil niet zeggen dat het een toevals proces is. Veel scheikundige en natuurkundige processen worden gemodelleerd als toevals proces, ook al zijn de onderliggende ogenschijnlijk deterministisch principes wel bekend. Vaak rekent het gewoon makkelijker vanwege de grote aantallen. Zoals bij de relatie tussen druk en temperatuur bijvoorbeeld.
Of ze ook op de lange termijn voor veranderingen van de hele soort zorgen (mutaties+survival of the genes->evolution) is voor mij nog maar de vraag. Ik vind de kansen te klein.
Voor zover ik weet is de geobserveerde mutatiesnelheid voldoende om het genetisch verschil met de chimpansee te overbruggen in 6 miljoen jaar (300.000-400.000 generaties), als alleen puntmutaties verondersteld worden (wat op zich nog niet veel zegt, want het moet wel via een levensvatbaar pad gaan). Maar weer wel veel te laag om in 6000 jaar vanuit 2 mensen tot de huidige genetische variatie te komen.
Komt nog bij dat je het voor de eerste bacterie in een keer goed moet doen: DNA en celwand in een keer bij elkaar, in het goede milieu.
Voor een bacterie wel, want als een van beiden ontbreekt is het per definitie geen bacterie. Voor de voorouders van de bacterie geldt dat probleem niet.
(en de site waar ik naar verwees heeft het over gallup, maar dat hebben ze dan zeker veranderd net nadat jij de fout zag

Cathy,
Als de publicatie wordt geweigerd........tja.
Zijn brief bevatte bepaald geen nieuwe of opzienbarende informatie, en Behe zal ongetwijfeld niet de enige zijn die ingezonden stukken naar de opinie pagina van Nature stuurt, en ook niet de enige die niet door de selectie komt. Dus ik zie niet in waarom er iets achter de weigering zou moeten zitten.
Het ironische is dat Behe in die geweigerde brief het fundament van zijn eigen opvattingen bekritiseerde, en daarmee impliciet de hele ID-leer onderuit haalde:
"The peril of negative arguments is that they may rest on our lack of knowledge, rather than on positive results."
Ooit een postief argument voor ID gehoord? ID is niets anders dan het aloude God-van-de-gaten argument in een nieuw jasje. "Ik weet niet hoe onweer ontstaat --> Dus: Er bestaat een God die onweer veroorzaakt". We weten inmiddels hoe onweer ontstaat, maar nog niet hoe leven ontstaat. "Dus: Er bestaat een God die leven veroorzaakt". Je komt het in allerlei variaties tegen.
Ik heb ook het gerucht gehoord dat de wel geplaatste brief eveneens van een ID-er kwam, maar dat heb ik niet nagetrokken. 't Zou me in elk geval niets verbazen.
Heb je daar een betrouwbaar linkje van (of boek)?
Volstaan deze?
http://www.cs.colorado.edu/~lindsay/creation/eye.html
http://www.maayan.uk.com/evoeyes1.html
Aragorn,
En zolang dat er niet is voor leven ontstaan door toeval is deze verklaring niet meer plausibel dan ID of zelfs het scheppingsverhaal.
Maar ID en vooral het scheppingsverhaal vooronderstellen bovennatuurlijke en dus ononderzoekbare mechanismen. Je kunt dat plausibel vinden, maar het betekent wel het einde van wetenschap bedrijven. Het is hetzelfde als zeggen dat de banen van planeten zijn zoals ze zijn omdat onzichtbare elfjes ze op die manier vooruit duwen. De wetten van Newton of Kepler (of wie was het ook al weer) beschrijven de bewegingen van de elfje, maar verder onderzoek doen naar hoe de elfjes dat doen is onmogelijk. Als je daarentegen zwaartekracht verondersteld in plaats van elfjes, kun je die zwaartekracht verder proberen te onderzoeken.
.. dat de kans op het toevallig ontstaan van het leven bijzonder klein is ..
Als het ontstaan van leven een deterministisch biochemisch proces is, dan is de kans 1, gegeven de juiste randvoorwaarden.
Dus is deze toch gebaseerd op toeval (...)
Nee, niet gebaseerd. Zie reaktie op wieb83zd hierboven.
Daarnaast zie ik niet in hoe iemand 'natuurlijke selectie' een toevals proces kan noemen. "Kies de best aangepaste" is even toevallig als "Kies een willekeurige"???.
ET bestaat uit (toevallige of deterministische) mutaties + natuurlijke selectie plus nog wat mechanismen.