Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:00

Ja, dat is waar. Maar het is echt wel belangrijk wie er kiest. Kiezen doe je op grond van bepaalde zaken. Vanuit een bepaald iets komt dat kiezen ergens voor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 13:00

Het Weermannetje schreef:Maar wij nemen uit onszelf die genade niet aan, omdat we al gekozen hebben in het paradijs.

Alweer iets anders, en die discussie zullen we maar niet meer aangaan, anders krijgen we de moderators op ons dak..

Of we het (uit onszelf) nu aannemen of niet, het ging er bij mij om dat we nu weer voor de keuze staan. Je kunt niet zeggen: in het paradijs heb ik tegen gekozen, klaar! Nee, nu heeft God een nieuw verbond gemaakt, waarin de keuze in het oude verbond (in het paradijs) niet meer telt. Nu telt of je Hem negeert of Hem omhelst. Dat is de keuze die je moet maken, en als je zegt: ik heb al gekozen, dan maak je daarmee de eerste keuze die ik noemde bij het nieuwe verbond.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:03

Oke, en daar zijn we dus niet over eens. Maar goed, on-topic.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 13:04

Het Weermannetje schreef:Oke, en daar zijn we dus niet over eens. Maar goed, on-topic.

Ja, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Ik heb gewoon gelijk en jij niet! :mrgreen:
Kijken oftie nu nog steeds niet reageert... 8)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:08

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 13:11

Het Weermannetje schreef:Maar wij nemen uit onszelf die genade niet aan, omdat we al gekozen hebben in het paradijs.

Precies... gelijk weer terug naar de zondeval... Daar ben je blijkbaar in blijven hangen. Zolang je wil toegeven dat we een nieuwe kans hebben gekregen door Jezus ga ik er ook niet teveel over zeggen, behalve dit: Lees de bijbel nou eens goed en ontdek wat Jezus mogelijk heeft gemaakt.

Je hebt gelijk. Uit onszelf nemen we de genade niet aan. Daar was Jezus voor nodig, daar is de Geest voor nodig. Maar die zijn gekomen, dus neem het dan aan, niet uit jezelf maar door Hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 13:14

Het Weermannetje schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5428

Oke, gaan we daar verder.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2004 15:57

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Kijk, zodra God mij gaat bekeren, dan leert Hij mij eerst zien hoe zondig ik ben. Hierdoor leer ik te buigen voor het Goddelijk recht. En dan is er voor de uitverkoren zondaar het wonder dat Christus nog naar hem, zo'n verdoemelijk iemand nog wil omzien. Maar als God mij niet bekeert dan ga ik uit mijzelf echt niet naar God toe.

ik vindt het best, als jij dit bijbels kan onderbouwen! (maar dat kan jij niet)

Weermannetje je zou nog steeds even terug komen op mijn vraag:
http://www.refoweb.nl/bijbel/
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 07:57

Kijk, sommige dingen staan niet precies zo in de Bijbel. Maar zoals jij het vertelt, staat het ook niet echt in de Bijbel. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel, waaruit blijkt dat mensen met hun zonden lopen. Ook jou bekering staat niet zo in de Bijbel.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 apr 2004 09:58

Het Weermannetje schreef:Kijk, sommige dingen staan niet precies zo in de Bijbel. Maar zoals jij het vertelt, staat het ook niet echt in de Bijbel. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel, waaruit blijkt dat mensen met hun zonden lopen. Ook jou bekering staat niet zo in de Bijbel.

dit is toch geen onderbouwing?

Hoe jij het zegt staat weldegelijk in de bijbel. (lees de Romeinen brief)

maar zoals Hijwel het zegt staat het ook in de bijbel. (open uwe mond, eist van Mij vrijmoedig..... Al wat u onbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt......)

En ik vind je laatste zin van pure horkerigheid getuigen. Sorry maar die kan je nooit zeggen van iemand die je nauwelijks ken. En doe dat zeker niet in het opbenbaar.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 10:19

Dat je zonden blijft doen wil niet zeggen dat je daarnaast geen goede dingen kan doen. Nog ff wat bijbelteksten.

6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt [alzo] in Hem;
7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging.
8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;
10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en [in] de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al [uw] misdaden u vergevende; (Colosenzen 2)

23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. (Galaten 3)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:07

jacobH schreef:
Het Weermannetje schreef:Kijk, sommige dingen staan niet precies zo in de Bijbel. Maar zoals jij het vertelt, staat het ook niet echt in de Bijbel. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel, waaruit blijkt dat mensen met hun zonden lopen. Ook jou bekering staat niet zo in de Bijbel.

dit is toch geen onderbouwing?

Hoe jij het zegt staat weldegelijk in de bijbel. (lees de Romeinen brief)

maar zoals Hijwel het zegt staat het ook in de bijbel. (open uwe mond, eist van Mij vrijmoedig..... Al wat u onbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt......)

En ik vind je laatste zin van pure horkerigheid getuigen. Sorry maar die kan je nooit zeggen van iemand die je nauwelijks ken. En doe dat zeker niet in het opbenbaar.

Kijk, ik wilde alleen aangeven dat er bijna geen bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel staan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 11:27

Klopt. Weer een reden om maar vooral het initiatief bij God te leggen en zelf niet te veel eraan te doe? :?

Wat maakt dat trouwens uit? ALs er wel een bekeringsgeschiedenis in stond zou je waarschijnlijk nog zeggen: Ja maar dat deed God, die persoon kon daar zelf niet voor kiezen. Kom je geen stap mee verder.

Bij deze trouwens een bekeringsgeschiedenis:

26 Filippus ging ook de stad uit, want een engel van God had tegen hem gezegd: "Zorg ervoor dat u vanmiddag op de weg van Jeruzalem naar Gaza bent; dat is een eenzame weg." 27 Toen Filippus op die weg liep, zag hij een wagen voor zich uit rijden. In die wagen zat een voorname Ethiopiër. (A) Hij was minister van financiën in de regering van koningin Candace van Ethiopië. De man was in Jeruzalem geweest om God te aanbidden en 28 keerde nu naar zijn land terug. Onderweg zat hij hardop te lezen uit het boek van de profeet Jesaja. 29 De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen." 30 Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja. 31 "Begrijpt u wat u leest?" vroeg hij aan de man in de wagen. "Eerlijk gezegd, begrijp ik er niet veel van", antwoordde de man. "Er staat ook geen uitleg bij!" En hij vroeg Filippus bij hem in de wagen te komen zitten. 32 In het gedeelte dat de Ethiopiër aan het lezen was, zei de profeet Jesaja: "Hij was als een schaap, dat voor de slacht weggebracht werd. Hij deed zijn mond niet open, zoals een lam stil is terwijl het geschoren wordt. 33 Hij werd vernederd en zijn recht werd hem ontnomen. Wie zal over zijn nageslacht vertellen? Zijn leven is immers van de aarde weggenomen." (B) 34 De Ethiopiër vroeg aan Filippus: "Heeft Jesaja het hier over zichzelf of over iemand anders?" 35 Filippus antwoordde dat Jesaja over de Christus sprak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen. 36 Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk", zei de Ethiopiër, "daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?" 37 Filippus antwoordde: "Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen." Hij zei daarop: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is." 38 Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem. 39 Toen zij uit het water kwamen, nam de Geest van de Here Filippus weg. De Ethiopiër zag dat hij weg was. Hij reisde verder met een hart vol blijdschap. 40 Filippus ontdekte dat hij in Asdod was. Vandaar ging hij naar het noorden en kwam tenslotte in Caesarea. Onderweg sprak hij in alle plaatsen over Jezus Christus. (Handelingen 8)
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 apr 2004 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:28

Nee, reden heb ik al 10 keer genoemd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 11:46

Zie je dit verhaal? Fillipus vraagt de man om Jezus aan te nemen :)

Terug naar “Archief”