Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 19 apr 2004 22:23

Aragorn schreef:Ja, dat hopen de rechtse gergembroeders waarschijnlijk ook, want dan hebben ze geen recht van spreken meer. Het vervelende is dat ze uit het verband zelf komen... en daarom moeten ze er gewoon blijven zitten. :D

waarschijnlijk zullen de rechtse gergembroeders teleurgesteld worden, ja.
VOlgens mij zijn ze niet van plan om uit de gergem te stappen. Vind ik trouwens goed!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2004 22:51

M@rije schreef:hey hijwel
jij geeft nu precies het punt aan waarmee ik zoveel moeite heb

wat ik aangeef heeft juist helemaal niks met gevoel te maken.
de curatoren zullen door de wijsheid van de heilige geest valse leeraars uit de kerk kunnen houden. (ook al geloof ik dat dat de afgelopen paar jaar niet is gebeurt, er zijn er zelfs ingekomen)

Ik laat God juist het werk doen, en laat het niet over aan het gevoel. Maar aan de Heilige Geest die de juiste keuzes zal geven in de curatoren
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 apr 2004 09:57

Zeg mensen, kom op!
Laat ff de mensen erbuiten (ds. W. Harinck, Vreugdenhil, maar ook Moerkerken)

Het ging om het idee curatorium toch, en waarom er maar zo weinig mensen doorheen komen. Niet over links en rechts en zwaar en licht.

Overigens "keurt" het curatorium niet alleen of je wel "echt bekeerd" ben. Ook over je roeping word je bevraagd. En dan, wanneer de curatoren overtuigd zijn van het werk van de Geest wordt je toegelaten.

Er wordt dus met een afwijzing ABSOLUUT NIET gezegd dat de afgewezene niet bekeerd is!

Lees ook:
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsbac2.html

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 apr 2004 11:25

TheKeimpe schreef:Overigens "keurt" het curatorium niet alleen of je wel "echt bekeerd" ben. Ook over je roeping word je bevraagd. En dan, wanneer de curatoren overtuigd zijn van het werk van de Geest wordt je toegelaten.

Als de toelating inderdaad op zulke heldere en transparante gronden zou geschieden, zou je mogen verwachten dat er ook een behoorlijke verscheidenheid aan predikanten de gemeenten binnenkomt. Ik ben het met je eens dat we de personen erbuiten moeten laten, maar van die verscheidenheid vind ik toch niet veel terug. Kennelijk zijn er nog andere selectiecriteria.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 apr 2004 12:11

Of er is een eenzijdige blik op geestesgaven...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 20 apr 2004 16:18

SDG schreef:
TheKeimpe schreef:Overigens "keurt" het curatorium niet alleen of je wel "echt bekeerd" ben. Ook over je roeping word je bevraagd. En dan, wanneer de curatoren overtuigd zijn van het werk van de Geest wordt je toegelaten.

Als de toelating inderdaad op zulke heldere en transparante gronden zou geschieden, zou je mogen verwachten dat er ook een behoorlijke verscheidenheid aan predikanten de gemeenten binnenkomt. Ik ben het met je eens dat we de personen erbuiten moeten laten, maar van die verscheidenheid vind ik toch niet veel terug. Kennelijk zijn er nog andere selectiecriteria.

SDG

Hoe kun je dit bijbels hardmaken? Voor zover ik weet wordt er in de bijbel niet over een curatorium gesproken.
Zelf zie ik nog een voorwaarde: heb je de juiste tonage in spreken en bidden? Dan ben je al een heel eind op weg....

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 apr 2004 17:51

hijwel, lees je stukje nog eens en kijk hoe je jezelf tegenspreekt!
eerst zeg je dat God deze mensen wel wijsheid zal geven, en vervolgens zeg je dat deze mensen te vaak op hun gevoel afgaan!
welke is t nou?
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 apr 2004 17:53

haha petertje...ik denk dat je gelijk hebt...waarom bidden al die dominee´s op dezelfde verschrikkelijke toon, en waarom gebruiken ze allemaal dezelfde niet begrijpelijk taal blablablabla....
deze mensen heb je trouwens niet alleen in de ger.gem petertje.
Engaged @ 07-01-2005

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2004 18:15

Even off topic. Aan de ger gemers waarom mag iemand zoals ds Hakvoort die in Alphen een scheuring heeft veroorzaakt gewoon overstappen naar de gg? blijkbaar doen ze over zoiets niet moeilijk bij het curatorium (als ik het goed schrijf) :|

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2004 18:18

M@rije schreef:hijwel, lees je stukje nog eens en kijk hoe je jezelf tegenspreekt!
eerst zeg je dat God deze mensen wel wijsheid zal geven, en vervolgens zeg je dat deze mensen te vaak op hun gevoel afgaan!
welke is t nou?

Ik zeg: als wij nu voor hun bidden in geloof zal God hun wijsheid geven, dan zal God hen Zijn Geest geven.

(ik geloof alleen dat er niet genoeg is gebeden voor hun, en dat ze niet vervuld zijn geweest met de Heilige Geest en dus op hun gevoel af zijn gegaan)

Daarom wordt het nu tijd voor gebedsbijeenkomsten, en iets moois verwachten van God. Want dan zal Hij het geven!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 18:23

TheKeimpe schreef:Zeg mensen, kom op!
Laat ff de mensen erbuiten (ds. W. Harinck, Vreugdenhil, maar ook Moerkerken)

Het ging om het idee curatorium toch, en waarom er maar zo weinig mensen doorheen komen. Niet over links en rechts en zwaar en licht.

Overigens "keurt" het curatorium niet alleen of je wel "echt bekeerd" ben. Ook over je roeping word je bevraagd. En dan, wanneer de curatoren overtuigd zijn van het werk van de Geest wordt je toegelaten.

Er wordt dus met een afwijzing ABSOLUUT NIET gezegd dat de afgewezene niet bekeerd is!

Lees ook:
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsbac2.html

Wat is een roeping precies? En wat als je wel bekeerd bent, goed kunt (s)preken, een onberispelijk leven leidt en geen roeping hebt?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 apr 2004 18:25

M@rije schreef:haha petertje...ik denk dat je gelijk hebt...waarom bidden al die dominee´s op dezelfde verschrikkelijke toon, en waarom gebruiken ze allemaal dezelfde niet begrijpelijk taal blablablabla....
deze mensen heb je trouwens niet alleen in de ger.gem petertje.

hoeveel dominee's heb je al gehood Marije? ik ben met je eens dat sommige dominees praten op een toon die ik persoonlijk niet echt eerbiedig vind, praat zoals je praat maar niet als het een preek betreft opeens op een andere manier.
maar dat doen lang niet alle dominee's, niet in de ger gem, niet in de chr ger gem.

en het curatorium? ik denk soms ook wel eens dat ik een preek in elkaar kan zetten, maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar op de kansel kan gaan staan :roll:

en ik kan best begrijpen dat het curatorium wil weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, niet over 1 nacht ijs gaan lijkt me wel verstandig bij het beoordelen of iemand wel of niet 'geschikt' is.
de visie die het kerkverband op de bijbel heeft moet ook overeenkomen met de visie van de betreffende student.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 apr 2004 18:26

Yael schreef:Even off topic. Aan de ger gemers waarom mag iemand zoals ds Hakvoort die in Alphen een scheuring heeft veroorzaakt gewoon overstappen naar de gg? blijkbaar doen ze over zoiets niet moeilijk bij het curatorium (als ik het goed schrijf) :|

Het zal heus niet "even zomaar" zijn gegaan, daar is vast wel een periode van onderzoek aan voorafgegaan en weet ik wat al niet. Maar goed, hij is wel toegelaten. En er is nòg een Chr.Geref. predikant overgegaan. Die heb ik onlangs voor 't eerst gehoord, en ik ben daar erg verdrietig vandaag gekomen. Een uur lang over de wet en Gods gerechtigheid. Dan, als je denkt dat hij "amen" gaat zeggen: "Mensen, ben je nou nòg niet bekeerd?" En vervolgens nog een kwartier over "een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste Christus", "zien is nog geen hebben". Maar niet de weg wijzen naar die Christus! Geen Evangelieprediking! Erg arm, erg eenzijdig, kortom: om erg verdrietig van te worden. Het spijt me dat ik 't zeggen moet...

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 18:27

Hm, hoe kan zo iemand nou door het curatorium gekomen zijn dan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2004 18:31

(Ds Hoefnagel zei pas: Zien is hebben.

God laat je echt Jezus niet zien om Hem daarna weer weg te nemen!)

Die uitspraak deed Hakvoort ook vaak: zien is nog geen hebben. Dat heeft mij erg aan het twijfelen gebracht. Nu sta ik van sommige dingen echt te kijken bij ons in de kerk, hoe dat wordt gezegt, omdat Hakvoort vaak het tegenover gestelde zei. Ook wat jij schreef over ds Veenendaal.

Terug naar “Archief”