Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 20 apr 2004 11:56

Een paar dagen geleden vroeg ik, welke echt bijbelse redenen er zijn, om te zeggen dat crematie niet mag. Ik kan me voorstellen, dat ieder er zo z'n eigen gedachten en gevoelens bij heeft - die heb ik ook. Maar de oorspronkelijke vraag was, of het mag, zelfs of je een crematie (passief dus) mag bijwonen. Ik vind het heel belangrijk om bij Gods Woord te rade te gaan, want anders is er het gevaar, dat we elkaar menselijke geboden gaan opleggen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 12:07

Ik weet niet of er in Gods Woord wat over crematie instaat. Maar heb jij dan enkele redenen uit Gods Woord om het wel of niet bij te wonen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 12:36

Het Weermannetje schreef:Ik weet niet of er in Gods Woord wat over crematie instaat. Maar heb jij dan enkele redenen uit Gods Woord om het wel of niet bij te wonen?
dat moet in principe je motivatie voor je mening zijn ja...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 12:55

Dat moet zeker je motivatie zijn. Maar waar staat er iets over crematie in Gods Woord? Dat is mijn vraag.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 20 apr 2004 12:57

Het Weermannetje schreef:Ik weet niet of er in Gods Woord wat over crematie instaat. Maar heb jij dan enkele redenen uit Gods Woord om het wel of niet bij te wonen?

Nee, en daarom denk ik, dat ieder voor zich een eigen afweging kan maken.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 12:58

Dat is het idd. En daarom krijg je ook van die verschillende meningen. Maar je moet van jezelf zeker weten waarom je wel of niet naar een crematie gaat. Anders dan ga je bij de ene wel en bij de andere niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 13:11

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Je kunt dat doen uit goed fatsoen, maar idd is het beter om qua principe zo weinig mogelijk te gaan. Je laat doordat je niet gaat dan blijken dat je het met de crematie niet eens bent.

Er schoot me net iets interessants te binnen: Jezus was het niet eens met hoeren en tollenaren (Hij was er principieel op tegen zegmaar), maar ging er wel naartoe!

Wat heeft bekering te maken met crematie? Is er bij crematie nog bekering noodzakelijk?

Het ging niet om bekering, maar om het feit dat Jezus plaatsen waar andere mensen zich te goed voor voelen zonder schroom bezocht om mensen te kunnen meeten, met hen te spreken en hen liefde te bewijzen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:30

Oke, maar ik ben er niet te goed voor hoor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 13:42

Het Weermannetje schreef:Oke, maar ik ben er niet te goed voor hoor.

Oke, op naar de crematie!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:48

Daarom hoef ik nog niet naar de crematie te gaan! Ik kan er ook mijn principiele bezwaren tegen hebben. Ik ben er ook niet te goed voor om naar de bordelen te gaan. Maar daarom ga ik nog niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 16:12

Het Weermannetje schreef:Daarom hoef ik nog niet naar de crematie te gaan! Ik kan er ook mijn principiele bezwaren tegen hebben. Ik ben er ook niet te goed voor om naar de bordelen te gaan. Maar daarom ga ik nog niet.
Het verschil tussen Jezus en de farizeeen was dat Hij ondanks z'n principiele bezwaren naar de persoon kon kijken die er achter zat en zij niet....
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 18:21

Precies.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 08:00

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Daarom hoef ik nog niet naar de crematie te gaan! Ik kan er ook mijn principiele bezwaren tegen hebben. Ik ben er ook niet te goed voor om naar de bordelen te gaan. Maar daarom ga ik nog niet.
Het verschil tussen Jezus en de farizeeen was dat Hij ondanks z'n principiele bezwaren naar de persoon kon kijken die er achter zat en zij niet....

Juist, dus Hij ging naar de persoon toe, niet om hetgeen ze deden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 10:55

Het Weermannetje schreef:
@mic schreef:

Juist, dus Hij ging naar de persoon toe, niet om hetgeen ze deden.

Precies. En zo kun je ook naar een crematie.

En daarom is je voorbeeld over bordelen ook grote onzin. Daar kun je ook wel naartoe, er zijn ook christenen die dat doen, om te evangeliseren onder prostituees bijvoorbeeld, of gewoon te praten.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:12

Ik kom nog eens een keer terug op wat ik al gezegd heb: Kun je bij crematie die persoon nog redden tot het eeuwige leven? Sorry, misschien een beetje cru, maar dat bedoelde ik.

Terug naar “Archief”