Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 12:46

Ja, oke. Maar het ging niet om het citeren van de bijbel, maar van oudvaders. En daarin lijkt het me logisch dat je beide kanten van die lui citeert.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 13:04

Ik denk dat de oudvaders maar 1 kant hadden. Dus dan moet je ook die kant naar voren halen en geen nepkant.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 13:07

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat de oudvaders maar 1 kant hadden. Dus dan moet je ook die kant naar voren halen en geen nepkant.

Volgens mij heeft niemand maar 1 kant en zeker niet de oudvaders. Die hadden vaak juist 2 kanten: wet en evangelie. En als je denkt dat vd Zwaag fout geciteert heeft, impliceer je daarmee ook dat hij 1 kant laat liggen, wat onmogelijk is als er maar 1 kant is.. :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:17

Zodra jij delen uit een boek citeert, dan is het denk ik al zover dat jij maar een halve kant van een oudvader of de verkeerde kant van hem laat zien.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 apr 2004 14:20

Het Weermannetje schreef:Zodra jij delen uit een boek citeert, dan is het denk ik al zover dat jij maar een halve kant van een oudvader of de verkeerde kant van hem laat zien.

:roll: Waar slaat dit op?? Asjeblieft geen ongegronde beschuldigingen over en weer.

Dank u.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:37

Ik heb een deel van het boek van Van der Zwaag gelezen. En daar grond ik mijn mening op.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 16:53

Het Weermannetje schreef:Ik heb een deel van het boek van Van der Zwaag gelezen. En daar grond ik mijn mening op.

Je hebt misschien wel het boek gelezen, maar ik krijg meer het idee dat je je mening grondt op wat je van de dominee hoort.

En het is wel heel vreemd wat je zei over citeren. Dan kunnen we bijna de hele boekenkast wel leeggooien als dat niet goed zou zijn. En de bijbel zou ook een stuk dunner worden. :roll:

Jos de klos

Berichtdoor Jos de klos » 19 apr 2004 13:27

Je mag toch wel citeren uit een boek? Wat is daar nou mis mee?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 13:56

Jos de klos schreef:Je mag toch wel citeren uit een boek? Wat is daar nou mis mee?

Niks, maar sinds een of andere dominee die niks inhoudelijks kon bedenken tegen het boek vd. heer Vd. Zwaag maar over z'n citaten begon is de hele ultrarechtse flank van de ger. gez. tegen citeren... :roll: :D

Jos de klos

Berichtdoor Jos de klos » 19 apr 2004 14:45

Tja, wie weet zit van der Zwaag wel helemaal mis. Wie zal het zeggen? :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 14:55

Jos de klos schreef:Tja, wie weet zit van der Zwaag wel helemaal mis. Wie zal het zeggen? :lol:

Ik niet. Maar dat ligt dan niet aan de citaten, dat vind ik maar flauwe kritiek, en een aanwijzing dat je verder weinig te melden hebt..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 08:23

Kan het niet zijn dat zijn citaten werkelijk eenzijdig zijn? Is het niet een bij elkaar geraapt goedje van citaten die hij goed kan gebruiken? Jij vindt het flauwe kritiek, maar je snapt best dat ermee bedoeld wordt dat hij gewoon de woorden van de oudvaders verdraaid. En daarom haalt hij er stukken uit die net goed bij zijn verhaal passen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 08:24

Het Weermannetje schreef:Kan het niet zijn dat zijn citaten werkelijk eenzijdig zijn? Is het niet een bij elkaar geraapt goedje van citaten die hij goed kan gebruiken? Jij vindt het flauwe kritiek, maar je snapt best dat ermee bedoeld wordt dat hij gewoon de woorden van de oudvaders verdraaid. En daarom haalt hij er stukken uit die net goed bij zijn verhaal passen.
als dat zo is, waarom hoor ik dan nooit wat er inhoudelijk mis is met zijn boek? (als je eenzijdig citeert moeten er inhoudelijke fouten inzitten)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 apr 2004 08:39

Het Weermannetje schreef:Kan het niet zijn dat zijn citaten werkelijk eenzijdig zijn? Is het niet een bij elkaar geraapt goedje van citaten die hij goed kan gebruiken? Jij vindt het flauwe kritiek, maar je snapt best dat ermee bedoeld wordt dat hij gewoon de woorden van de oudvaders verdraaid. En daarom haalt hij er stukken uit die net goed bij zijn verhaal passen.

Neem me niet kwalijk, maar ik word langzamerhand wel een beetje flauw van dit soort suggestieve opmerkingen, van iemand die het boek maar half gelezen heeft en er zelf niets inhoudelijks tegenin weet te brengen. Het is wel erg zwak en goedkoop om dan in suggestieve bewoordingen een rookgordijn van negatieve klanken op te trekken. Onderbouw je bezwaren, als je zelf bezwaren hebt. En als je alleen maar anderen napraat: bespaar je de moeite, anderen kunnen zelf hun mening wel weergeven en hebben dat vaak al in overvloed gedaan.
"Dat hij gewoon de woorden van oudvaders verdraait": geldt Zondag 43 niet voor Weermannetjes of zo? Niet lichtelijk en onverhoord oordelen, mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere... Van harte beterschap gewenst!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 apr 2004 08:43

SDG schreef:

Neem me niet kwalijk, maar ik word langzamerhand wel een beetje flauw van dit soort suggestieve opmerkingen, van iemand die het boek maar half gelezen heeft en er zelf niets inhoudelijks tegenin weet te brengen. Het is wel erg zwak en goedkoop om dan in suggestieve bewoordingen een rookgordijn van negatieve klanken op te trekken. Onderbouw je bezwaren, als je zelf bezwaren hebt. En als je alleen maar anderen napraat: bespaar je de moeite, anderen kunnen zelf hun mening wel weergeven en hebben dat vaak al in overvloed gedaan.
"Dat hij gewoon de woorden van oudvaders verdraait": geldt Zondag 43 niet voor Weermannetjes of zo? Niet lichtelijk en onverhoord oordelen, mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere... Van harte beterschap gewenst!

SDG

mee eens!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”