Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 17:31

Het Weermannetje schreef:Maar moeten de dominees dan niet onderwezen worden? En moeten ze dan niet de zuivere leer uitdragen? Daar is het curatorium voor, omdat te onderzoeken.

De dominee's die voor het curatorium komen hebben hun opleiding afgerond en zijn dus al onderwezen en de zuivere leer bestaat niet.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 16 apr 2004 13:41

Aragorn schreef:
Petertje schreef:
Aragorn schreef:Wat wel een beetje dubieus is, is dat sommigen die door de gergem afgekeurd worden het vervolgens in de ngk proberen (positief bedoeld) en daar toegelaten worden. Wordt er dan de oprechtheid van het geloof getoetst of de leeropvattingen?

Daar wordt je gewoon toegelaten omdat je student Theologie bent en de gereformeerde leer aanhangt. Als je het plat wilt zeggen zou je kunnen zeggen dat het zoiets is als Techniek studeren en bij Sony gaan werken. :lol:

Sorry, typefoutje.. ik bedoelde de nhk. De ngk ken ik niet goed, dus daar kan ik nix over zeggen. Ik vind overigens idd wel dat je het erg plat en onnodig kwetsend zegt.

Fijn dat ze in jou kerk(?) alleen de allergoeiste doorlaten... :?

Dat was absoluut niet kwetsend bedoeld, sorry als het zo overkwam. Ik wilde alleen zeggen dat je altijd dominee kunt worden door theologie te gaan studeren en dan ben je dus dominee. Maar als je naar de
Ger.Gem. Theologische School wilt toegelaten worden, moet je eerst voor het curatorium. En ja, ik had het al over de NHK....
Wat dat curatorium betreft, weet iemand hoe dat bijbels onderlegd is? Of is het opgericht om de Ger. Gem. "zuiver" te houden?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 13:45

Oke, dan had ik het verkeerd begrepen. :wink:

Overigens moet je bij grote bedrijven (en Sony denk ik ook) vaak ook nog langs een soort curatorium als je je studie klaar hebt, maar dat noemen ze dan assesment-trainingen.. 8)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 16 apr 2004 14:09

Aragorn schreef:Oke, dan had ik het verkeerd begrepen. :wink:

Overigens moet je bij grote bedrijven (en Sony denk ik ook) vaak ook nog langs een soort curatorium als je je studie klaar hebt, maar dat noemen ze dan assesment-trainingen.. 8)

Er is een verschil. Bij Sony gaat je NA je studie door de screening, bij de Ger.Gem. Theologische School VOOR je studie, als je tenminste toegelaten wordt.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 apr 2004 20:13

ja, ik heb me ook weleens afgevraagd hoe dat nou zit met al die dominee's die wordne afgewezen. tuurlijk kun je een gesprek met een dominee aangaan voordat je hem wilt beroepen. maar echt kijken of diegene bekeerd is, kun je toch niet. en ik heb het idee dat die mensen denken dat wel te kunnen, maar ze zijn God toch niet?
ik vind het maar een rare gewoonte.
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 20:48

Petertje schreef:
Aragorn schreef:Oke, dan had ik het verkeerd begrepen. :wink:

Er is een verschil. Bij Sony gaat je NA je studie door de screening, bij de Ger.Gem. Theologische School VOOR je studie, als je tenminste toegelaten wordt.

Owww, dat wist ik niet... opzich ook wel handig ja, anders heb je je hele studie voor nop gedaan. :roll:

Verder: totally agree met M@rije.
Ik denk dat je zo'n curatorium als je wilt ook makkelijk kunt bedonderen...

marc05
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marc05 » 16 apr 2004 21:46

Hoi,

Ds. C. Harinck van de Ger.Gem heeft ook wat kantekeningen geplaatst
bij het Curatorium van de ger.gem.:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58570

Maar dit was wat kort door de bocht weergegeven door het RD,
dus hierop kwam weer een reactie van Ds. C Harinck. Wat mij
betreft een heldere weergave van de situatie:

"Curatorium
Naar aanleiding van het artikel over de criteria voor het ambt van dienaar des Woords, heb ik reacties ontvangen die ontstaan doordat er slechts enkele zinnen uit mijn artikel zijn overgenomen. Het is mij dan ook een behoefte om het belangrijkste gedeelte integraal weer te geven. Hopelijk worden daardoor misverstanden opgelost als zou ik de noodzaak van onderzoek, bekering en roeping loochenen. Het ging mij om de zorg vanwege de vergrijzing van de predikanten in de Gereformeerde Gemeenten. Het tweede deel van het artikel luidt als volgt: “Er is een oorzaak waarom God ons dienaren onthoudt. Die reden moeten wij gewis zoeken in onze zonden, onze kerkelijke en persoonlijke zonden. Het is nodig en eerlijk om daar niet langer omheen te draaien als een verboden onderwerp. Dit moet onder ons gezegd kunnen worden. Maar voordat u naar een kerkelijk orgaan of naar personen wijst, moet u uzelf onder de tucht van de Schrift stellen. Is ons volk niet in slaap gevallen en tevreden met leesdiensten? Leeft de behoefte aan het levende Woord van God wel? Hebben wij een uitlegger nodig, zoals de moorman die nodig had? En waar blijven onze jonge mannen? Gaat het dan enkel om carrière maken en geld verdienen? Met alle voorzichtigheid zouden we ook kanttekeningen kunnen plaatsen bij de wijze van toelating in onze gemeenten. Het is alles wel erg toegesneden op het onmiddellijke. In een onderzoek van ongeveer een halfuur moet de beslissing vallen. Dit kunnen we allemaal goedpraten door te zeggen: Als God wil dat iemand dominee wordt, gebeurt het ook. Maar wij hebben onze verantwoordelijkheid ten opzichte van Gods gemeente ernstig te nemen. In de Schrift worden de criteria voor de opziener aangegeven (1 Tim. 3:2; 2 Tim. 2; Titus 1 en 2). Op de voorgrond staat daarbij niet een extra-ordinaire roeping, maar vooral genade en gaven van de Geest om het ambt te bedienen en de vruchten van een geheiligd en aan God toegewijd leven. W. à Brakel zegt dat God slechts in bijzondere gevallen een buitengewone roeping geeft. De roeping moet vooral blijken uit bekwaamheid tot het werk, liefde tot Christus en de zielen, bereidheid om zichzelf te verloochenen en vooral een grote, aanhoudende en diepe begeerte om het werk der bediening te verrichten. Zulke zaken zijn waarschijnlijk heel wat meer waard dan een imponerende tekst. Verder moet de leidsman geen blinde zijn. Wanneer naar Jezus’ woord de blinde, de blinde leidt, vallen zij samen in de gracht. Het bezit van persoonlijke genade, kennis van Christus en oefening in het geloof is voor dit werk onmisbaar. Daarom is onderzoek van degenen die dit ambt begeren bijbels en noodzakelijk. God zendt geen engelen uit, maar mensen. Echter wel mensen die barmhartigheid is geschied. De bekende W. Gurnall zegt er zo treffend van: “De personen die Hij uitzendt om te prediken, zijn geen engelen, die vreemd zijn aan onze natuur, en die, ofschoon zij het goede voor ons wensen, toch geen zo innig en groot een belang hebben bij de val des mensen, dat het hun in hun prediking het voordeel geeft van de ingewanden der barmhartigheid, die God vereist in hen die op deze boodschap uitgaan. Neen, Hij zendt mensen met wie Hij gemeenzaam kan spreken, mensen van gelijke bewegingen als wij, wier natuur hen onder hetzelfde bederf stelt, onder dezelfde verzoekingen en veroordelingen als wij. Hij zendt mensen, die door de bekendheid die zij hebben met hun eigen hart, ons kunnen spreken van de verdorvenheid van het onze, van het vuur van Gods toorn, dat hen geschroeid heeft vanwege hun zonden, en die ons kunnen spreken van hetgeen onzen zonden hebben verdiend, en van het gevaar waarin zij ons gebracht hebben. Gelijk zij ook door de lieflijke bewustheid van Gods liefde in Christus, die zij hebben gesmaakt, ons uit hun eigen ervaring het kostelijke kunnen aanprijzen, waartoe zij ons uitnodigen.” (”De volle wapenrusting”, deel 2, blz. 400.) In derdaad zulke mannen hebben wij nodig. Laat ons de Heere des oogstes daarom bidden.”

groet Marc.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 18 apr 2004 12:16

johannes1 schreef:en niet iedereen is geschikt om te preken. heb je daar wel eens bij stil gestaan?

Mee eens, maar uit de studenten die wel worden doorgelaten, blijkt mijns inziens niet dat dit criterium ook maar van enig belang is.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 apr 2004 20:10

euhm....ik hoor net dat ze daar een speciale theologie school hebben voor ger gem dominee´s????? hmz....ik zet er steed meer vraagtekens bij. hoe linkt met dit naar de Bijbel dan?
Engaged @ 07-01-2005

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 apr 2004 20:32

M@rije schreef:euhm....ik hoor net dat ze daar een speciale theologie school hebben voor ger gem dominee´s????? hmz....ik zet er steed meer vraagtekens bij. hoe linkt met dit naar de Bijbel dan?

dat is niet uniek, de chr ger heeft ook een eigen universiteit, net als meerdere gereformeerde kerken.

het curatorium kijkt niet alleen naar hoe mooi iemand kan spreken, ook naar de inhoud van de preek. als we alleen maar mooi praters als dominee's hadden kwam er ook niet veel van terecht. al moet ik wel zeggen dat het wel prettig luisterd als een dominee ook verbaal goed uit de voeten komt.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 18 apr 2004 22:19

columbus schreef:
M@rije schreef:euhm....ik hoor net dat ze daar een speciale theologie school hebben voor ger gem dominee´s????? hmz....ik zet er steed meer vraagtekens bij. hoe linkt met dit naar de Bijbel dan?

dat is niet uniek, de chr ger heeft ook een eigen universiteit, net als meerdere gereformeerde kerken.

het curatorium kijkt niet alleen naar hoe mooi iemand kan spreken, ook naar de inhoud van de preek. als we alleen maar mooi praters als dominee's hadden kwam er ook niet veel van terecht. al moet ik wel zeggen dat het wel prettig luisterd als een dominee ook verbaal goed uit de voeten komt.

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom is er een curatorium aangesteld??? :?: :?:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2004 22:45

Petertje schreef:Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom is er een curatorium aangesteld??? :?: :?:

lijkt me niet zo heel moelijk.

In het curatiorium horen mensen te zitten die een goede relatie hebben met God. En vervuld zijn van de Heilige Geest. God zal dan zelf hun keuzes laten maken tot het selecteren van personen die geschikt zijn.

(of het zo werkt is wat anders)[/list]
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 apr 2004 01:39

hijwel schreef:
Petertje schreef:Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom is er een curatorium aangesteld??? :?: :?:

In het curatiorium horen mensen te zitten die een goede relatie hebben met God. En vervuld zijn van de Heilige Geest. God zal dan zelf hun keuzes laten maken tot het selecteren van personen die geschikt zijn.

Daarmee is nog mijn vraag niet beantwoord: Waarom hebben we uberhaupt een curatorium?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 19 apr 2004 09:40

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Maar moeten de dominees dan niet onderwezen worden? En moeten ze dan niet de zuivere leer uitdragen? Daar is het curatorium voor, omdat te onderzoeken.

De dominee's die voor het curatorium komen hebben hun opleiding afgerond en zijn dus al onderwezen en de zuivere leer bestaat niet.

Ja, dus niet. Je komt eerst voor het curatorium voordat je tot student wordt aangenomen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 apr 2004 11:40

Petertje schreef:
hijwel schreef:

Daarmee is nog mijn vraag niet beantwoord: Waarom hebben we uberhaupt een curatorium?

om mensen te toetsen om hun bekwaamheid. anders kan echt iedereen wel dominee worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”