Infralapsariërs en supralapsariërs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 08 apr 2004 20:33

Ik val er een beetje in en las alleen de eerste en de laatste reacties. Ik weet dus niet of dit al gezegd is.

In de tijd van Arminius en Gomarus was het volstrekt legitiem om zo te denken en te spreken. Lapsus betekent 'val'. Infra betkent 'beneden' en supra 'boven'. De infralapsariers zijn benedenvaldrijvers op z'n hollands en de supra's bovenvaldrijvers. (Met de nadruk op drijvers :lol: )

Het gaat hier over het eeuwige besluit van God. Iemand die supra is ziet dat God de volgende besluiten heeft genomen. Hij besloot te scheppen. Vervolgens besloot hij te verkiezen. Vervolgens besloot Hij dat de mens zou vallen. Let wel! Er is nog geen schepping. Het betreft het eeuwige besluit. Hier wordt de nadruk gelegd op soevereiniteit van God.

De infra's zagen het anders. Het gaat nog steeds om het besluit van God in de eeuwigheid, voor er iets gechapen is. Daarin zijn ze gelijk. De infras zien het zo: Hij besloot te scheppen. Vervolgens besloot Hij dat de mens zou vallen. Vervolgens besloot hij te verkiezen. Hier ligt meer nadruk op Gods Barmhartigheid.

Het is dus niet zo, wat ik in een posting las, dat God eerst afwachtte tot de mens zou vallen en volgens de infra's toen pas het verkiezingsbesluit nam. Alles speelt zich af vóór de schepping.

Arminius kon zich in beide standpunten niet vinden. Hij vond dat beide standpunten God Auteur van de zonde maakt. Maar dat is een ander verhaal.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2004 21:44

Aragorn schreef:Ik denk het niet. God is en ziet alles tegelijk. Voor Hem is gisteren net zo actueel als morgen.

ja oke, ik weet het ook niet precies. iig is wel duidelijk dat God wel naar de aarde kijkt en daar wel dingen in heeft gepland in de tijd, dus ook kijkt naar de tijdsvolgorde.

nou ja.. (laat maar zitten)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 21:52

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Ik denk het niet. God is en ziet alles tegelijk. Voor Hem is gisteren net zo actueel als morgen.

ja oke, ik weet het ook niet precies. iig is wel duidelijk dat God wel naar de aarde kijkt en daar wel dingen in heeft gepland in de tijd, dus ook kijkt naar de tijdsvolgorde.

nou ja.. (laat maar zitten)

Ja, dat is ook waar. Wij leven in de tijd en God in de eeuwigheid. Eigenlijk wel raar als je erover nadenkt. Hoe zou God nou op het idee gekomen zijn tijd te maken als er alleen maar eeuwigheid is? Ik zou er niet op komen denk ik... maarja, het schijnt dat ik God ook niet ben... :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

infralapsarieërs en supralapsarieërs

Berichtdoor Bookman » 15 apr 2004 11:53

Het antwoord voor dit oude dogmatische leerstuk is m.i te vinden in Prediker 10:11.
Als de slang eerst gebeten zou hebben, of de Heere de val eerst besloten had, dan was er geen bezwering mogelijk geweest voor de allerwelsprekenste Bezweerder. Dus..........
Is eerst de uitverkiezing besloten en daarna de val. Ja ik zal wel Supra zijn dan he? Nou ja dan Supra!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 16 apr 2004 15:46

Ik heb er geen probleem mee. De vraag komt voor uit een dogma (predestinatie). Het dogma komt tot ons via Calvijn, die het weer van Augustinus had (maar minder scherp geformuleerd), die erop kwam door de filosofische redeneertrant van de Griekse filosoof Aristoteles te volgen.

Het is jammer, dat veel dominees, ondanks dat ze vanuit hun universitaire studie beter zouden moeten weten, nog altijd beweren dat het dogma uit de bijbel voortkomt.

Heeft God voorbestemd? Ja:

Ef. 1:5-6 schreef:5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

Er staat niets over een ander soort voorbestemming, en die is er ook niet:
1 Tim. 2:3-4 schreef:3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

Gods wil is eenvoudig, dat alle mensen behouden worden.

Betekent dit dan alverzoening? Nee, want die conclusie komt voort uit de veronderstelling dat Gods wil altijd gebeurt. Maar God heeft de mens de mogelijkheid gegeven om te kiezen (Ja, Arminius; Nee, Gomarus!).

Waarom zou Jezus ons geleerd hebben te bidden dat Gods wil zal geschieden in het "Onze Vader", als dat altijd per definitie zo is.

Ik hoop dat deze fout van de Reformatie wordt hersteld, want het valse dogma van de predestinatie (in wat voor "lapsarisme" dan ook) heeft al te veel mensen tot wanhoop gedreven.

Deze filosofie - want iets anders is het niet; het heeft niets met bijbelexegese te maken - maakt God onherroepelijk tot auteur van de zonde. Het is een hersenspinsel van op hol geslagen theologen. Wie vindt, dat dit wel een bijbelse leer is, daag ik uit om de in het begin van dit onderwerp gestelde vraag tussen "Infra" en "Supra" te beantwoorden uitsluitend vanuit de schrift.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 apr 2004 16:36

Peter L schreef:Ik heb er geen probleem mee. De vraag komt voor uit een dogma (predestinatie). Het dogma komt tot ons via Calvijn, die het weer van Augustinus had (maar minder scherp geformuleerd), die erop kwam door de filosofische redeneertrant van de Griekse filosoof Aristoteles te volgen.

Het is jammer, dat veel dominees, ondanks dat ze vanuit hun universitaire studie beter zouden moeten weten, nog altijd beweren dat het dogma uit de bijbel voortkomt.

Heeft God voorbestemd? Ja:

Ef. 1:5-6 schreef:5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

Er staat niets over een ander soort voorbestemming, en die is er ook niet:
1 Tim. 2:3-4 schreef:3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

Gods wil is eenvoudig, dat alle mensen behouden worden.

Betekent dit dan alverzoening? Nee, want die conclusie komt voort uit de veronderstelling dat Gods wil altijd gebeurt. Maar God heeft de mens de mogelijkheid gegeven om te kiezen (Ja, Arminius; Nee, Gomarus!).

Waarom zou Jezus ons geleerd hebben te bidden dat Gods wil zal geschieden in het "Onze Vader", als dat altijd per definitie zo is.

Ik hoop dat deze fout van de Reformatie wordt hersteld, want het valse dogma van de predestinatie (in wat voor "lapsarisme" dan ook) heeft al te veel mensen tot wanhoop gedreven.

Deze filosofie - want iets anders is het niet; het heeft niets met bijbelexegese te maken - maakt God onherroepelijk tot auteur van de zonde. Het is een hersenspinsel van op hol geslagen theologen. Wie vindt, dat dit wel een bijbelse leer is, daag ik uit om de in het begin van dit onderwerp gestelde vraag tussen "Infra" en "Supra" te beantwoorden uitsluitend vanuit de schrift.

Dit klinkt heel aannemelijk :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 17:34

*Aragorn is nu erg nieuwsgierig hoe de discussie over predestinatie gaat verlopen, aangezien hij er zelf nooit over nagedacht heeft maar het hem wel met de paplepel ingegoten is*
:wink:

Terug naar “Archief”