Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 12:17

De grote onbekende schreef:Alleen als het geloof er is, dan is het mogelijk dat een mens gelooft in God.

:D Dat denk ik ook ja... :lol:

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 apr 2004 12:35

Het Weermannetje schreef:Vraag 2: Staat er een exacte gebruiksaanwijzing hoe ik bekeerd moet worden?

De Bijbel staat er vol van. Mag ik 1 prediking aanhalen, en wel die van Jezus in Joh. 3 aan Nicodemus. Jezus zegt dat alleen door wedergeboorte het mogelijk is om het koninkrijk van God binnen te gaan. Nicodemus snapt er niks van en vraagt: hoe kunnen deze dingen geschieden? Jezus laat hem dan niet in de kou staan en wijst aan wat hij moet doen:

gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Dit betekent slechts: Zie op Jezus en je zal behouden zijn. Niks meer, niks minder.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 13:06

De grote onbekende schreef:Geachte forummers,

Ik vind dat het hier nogal veelal uit de mens moet komen. Daar heb ik zo mijn bezwaren tegen. Misschien dat het Weermannetje dit ook bedoelt, alhoewel hij het niet echt duidelijk uitlegt.

Gegroet, de grote onbekende.

Geachte onbekende,

Je leest niet goed. Het begint bij God. Maar je kunt niet lekker in je luie stoel blijven zitten en denken: God moet het doen, ik kan het niet. Het begint bij God, maar als Hij in je begint blijft dat voor jezelf niet zonder gevolgen, door Hem kunnen wij in actie komen.

Gegroet, Marnix
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:03

Dat is waar. Maar daar moet vooraf wel wat gebeuren. Jullie stappen zo makkelijk over het Godswerk heen. Het is echt God die het meest doet hoor.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 apr 2004 14:45

Het Weermannetje schreef:Dat is waar. Maar daar moet vooraf wel wat gebeuren. Jullie stappen zo makkelijk over het Godswerk heen. Het is echt God die het meest doet hoor.
Klopt, maar we leggen daar niet de meeste nadruk omdat wij daar niets mee te maken hebben. Zelfs al zouden we 1% zelf moeten doen (wat niet zo is) zou ik daar de nadruk leggen om dat ik God wel bekwaam acht voor de andere 99%
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 apr 2004 19:42

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat is waar. Maar daar moet vooraf wel wat gebeuren. Jullie stappen zo makkelijk over het Godswerk heen. Het is echt God die het meest doet hoor.
Klopt, maar we leggen daar niet de meeste nadruk omdat wij daar niets mee te maken hebben. Zelfs al zouden we 1% zelf moeten doen (wat niet zo is) zou ik daar de nadruk leggen om dat ik God wel bekwaam acht voor de andere 99%

Beste Weerman,

dat sommige links naast de weg in de sloot vallen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je dan rechts in de sloot gaat staan om in evenwicht te blijven.

Je hebt in deze topic soms dingen gezegd waar ik van bibber. Met al je goede bedoelingen zou ik je toch willen vragen om wat evenwichtiger dingen te benoemen. Zeker wil ik je vragen om nooit meer God de schuld van jouw doodsstaat te geven.

Ook is het verstandiger om niet je eigen ervaring/beleving in een dogmatisch onderwerp te geven. Je krijgt dan snel; Ik voel het zo, terwijl het moet zijn; er staat geschreven.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 21:48

jacobH schreef:dat sommige links naast de weg in de sloot vallen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je dan rechts in de sloot gaat staan om in evenwicht te blijven.

wijze opmerking, maar ik geloof niet dat je gewoon weg overal de middenweg moet gaan zoeken. Luister naar wat God zegt. En als je op een punt anders denk, laat je dan overtuigen door Gods eigen Woord.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 22:17

Ik stap er niet makkelijk over heen. God is aan het werk, en juist daarom kun je zelf wat je normaal niet kan.... doe dat dan alsjeblieft in Godsnaam!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 16 apr 2004 06:21

hijwel schreef:
jacobH schreef:dat sommige links naast de weg in de sloot vallen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je dan rechts in de sloot gaat staan om in evenwicht te blijven.

wijze opmerking, maar ik geloof niet dat je gewoon weg overal de middenweg moet gaan zoeken. Luister naar wat God zegt. En als je op een punt anders denk, laat je dan overtuigen door Gods eigen Woord.

ik heb het helemaal niet over een middenweg.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2004 09:59

Tja, maar je geeft aan dat er links en rechts van de weg een sloot zit... dan lijkt het me logisch om in het midden te blijven lopen :)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 apr 2004 11:02

Marnix schreef:Tja, maar je geeft aan dat er links en rechts van de weg een sloot zit... dan lijkt het me logisch om in het midden te blijven lopen :)
Om het met prediker te zeggen: wees niet te wijs en wees niet te goddeloos :P
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 16 apr 2004 23:47

Na enkele kruisverhoren (wat dat zijn het echt als je meer dan tien bladzijden achter elkaar leest) kom ik tot de conclusie dat op dit moment zo ongeveer iedereen weermannetje probeert te 'betrappen' op een inconsequente reactie.

Hieronder zal ik nog 'even' mijn mening geven (waarbij ik waarschijnlijk een groot deel van weermannetjes betoog herhaal; excuses hiervoor).

Laat ik eerst een uitgangspunt noemen (als je het hier al niet mee eens bent zul je het met de rest van het betoog zeker niet eens zijn):
- Van eeuwigheid liggen Gods besluiten onveranderlijk vast; ook Zijn besluiten over het wel of niet zalig worden van mensen.
- En als gevolg hiervan: God werkt onwederstandelijk: een Goddelijk besluit zal worden uitgevoerd; een mens kan dit niet tegenhouden.

Wat weermannetje zegt is m.i. juist: door de val in Adam is de mens geestelijk dood (dus tot niets in staat, ook niet tot het kiezen van de juiste weg, etc,etc).
In het natuurlijk leven (waar wij op dit moment dus allemaal aan deelnemen en wat we de algemene genade noemen) kan een mens (onder Gods toelating) wel degelijk keuzes maken, dus ook de keuze om naar de kerk te gaan, etc, etc.

Echter... de keuze vóór Christus is onmogelijk bij de mens, omdat dit een geestelijke keuze is en de mens is door de zondeval geestelijk dood.

De levendmaking zal dus eerst van God moeten komen, Hij laat de mens zijn zonden en ellende zien (hier begint die bijzondere genade die bedoeld wordt in dit topic) en maakt tegelijkertijd de mens bewust van zijn ellendestaat, zodat deze zichzelf verdoemelijk weet.

Daarna (ik zeg niets over een tijdspad, dit verschilt) laat God deze mens zien dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven als Verlossing voor de zonden. (De rest is bekend en ook al veel vaker besproken.)

En daarom ben ik er van overtuigd dat de bijzondere genade alleen voor de uitverkorenen is: zou die ook aan niet-uitverkorenen worden aangeboden, dan zouden we te maken hebben met een faalbare Jezus. Want dat zou betekenen dat de onwederstandelijke genade van Hem zou kunnen worden geweigerd door een dode zondaar... (Overigens is dan het kringetje weer rond, want hoe kan een dode iets weigeren...?)

Waarschijnlijk komt iemand van jullie nu wel op het idee om me te vragen hoe ik e.e.a. denk te weten... Ok, omdat ik tot nu toe nergens in de Bijbel heb gelezen dat het anders is. Ik hou niet van het citeren van ellenlange Bijbelgedeelten; ook een citaat van 20 verzen moet in zijn verband worden gelezen...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 23:53

Oke mensen, gaan we weer... :lol:

Eerst even een vraagje aan jou:

Loezje schreef:- Van eeuwigheid liggen Gods besluiten onveranderlijk vast; ook Zijn besluiten over het wel of niet zalig worden van mensen.
In het natuurlijk leven (waar wij op dit moment dus allemaal aan deelnemen en wat we de algemene genade noemen) kan een mens (onder Gods toelating) wel degelijk keuzes maken, dus ook de keuze om naar de kerk te gaan, etc, etc.

Heeft God ook besloten hoe mijn leven precies zal verlopen? (afgezien van het feit of ik zalig wordt of niet)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 16 apr 2004 23:55

Aragorn schreef:Oke mensen, gaan we weer... :lol:

Eerst even een vraagje aan jou:

Loezje schreef:- Van eeuwigheid liggen Gods besluiten onveranderlijk vast; ook Zijn besluiten over het wel of niet zalig worden van mensen.

Heeft God ook besloten hoe mijn leven precies zal verlopen? (afgezien van het feit of ik zalig wordt of niet)

Ja natuurlijk.

Kun je toch al wel uit Loezjes post opmaken?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 23:59

Oke.

Als dat zo is, kan ik dan nog keuzes maken? Ja, Loezje zegt van wel.

Laten we dan ook consequent zijn en dit toepassen op de uitverkiezing. Dat staat ook van tevoren vast, maar daar zouden we opeens niet meer kunnen kiezen... :shock:

Terug naar “Archief”