kettinkje met kruisje eraan.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 16:22

Marnix schreef:Klopt, aan de andere kant vind ik een leeg kruis ook mooi. Aan dat kruis stierf Jezus voor je zonden, maar Hij hangt er nu niet meer, hij stierf aan dat kruis maar stond weer op.

ja oke! zo kan je het ook zien ja.
en ook mooi :wink:

btw: ik heb ook een goude kruis met een diamantje in het midden. Dat simpoliseert het liefdes hart van Jezus voor jou en mij. mag dat wel?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 apr 2004 16:29

[
btw: ik heb ook een goude kruis met een diamantje in het midden. Dat simpoliseert het liefdes hart van Jezus voor jou en mij. mag dat wel?[/quote]

Natuurlijk! Ik draag zelf ook een goud kruisje.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 16:55

Yael schreef:
btw: ik heb ook een goude kruis met een diamantje in het midden. Dat simpoliseert het liefdes hart van Jezus voor jou en mij. mag dat wel?

Natuurlijk! Ik draag zelf ook een goud kruisje.

ow ik heb em al weggegooid :wink:

Je mag God niet afbeelden omdat je hem niet kan afbeelden. Jezus heeft als mens geleefd, en iedereen heeft ook een beeld van Jezus in zijn hoofd. Hij heeft als mens geleden op aarde, dus mag je hem ook best afbeelden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 17:11

"Geen gesneden beeld maken, om die te aanbidden..."

Dat is wat het 2e gebod zegt.

De verwijsteksten in de HC zeggen ook dat je God niet mag afbeelden als een man, vrouw, dier, whatever, omdat je Hem dan tekort doet. Hij is in al Zijn eigenschappen zo volmaakt dat je er altijd een paar overslaat. Als je een leeuw maakt heb je wel de kracht, maar niet de barmhartigheid bijv. Daarom mag dat niet.

Maar Jezus nam Zelf een lichaam aan, wat geen symbool was voor God, maar het omhulsel van Zijn ziel. En aangezien de mensen het toen mochten zien, kan ik me moeilijk voorstellen dat het voor ons verboden is (een afbeelding van) Zijn lichaam te zien.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 apr 2004 17:30

Een andere reden waarom ik denk dat we Jezus als mens beter niet kunnen uitbeelden is dat wij zondige mensen hier in te ver zullen gaan.

We willen altijd maar kijken hoe ver we kunnen gaan, maar als we het niet zeker weten kunnen we er maar beter afstand van houden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 17:32

Hoe zou je er tever in kunnen gaan?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 apr 2004 20:46

In dit topic hebben al twee mensen een avatar met een kruis erop, in wat verschilt dat met een kruisje aan je ketting?

Ik zelf draag ook al jaren een klein kruisje als bedeltje. Niets mis mee. Ik aanbid et niet dus is het niet in strijd met het 2e gebod.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 apr 2004 21:01

AikonGirl schreef:In dit topic hebben al twee mensen een avatar met een kruis erop, in wat verschilt dat met een kruisje aan je ketting?

Ik zelf draag ook al jaren een klein kruisje als bedeltje. Niets mis mee. Ik aanbid et niet dus is het niet in strijd met het 2e gebod.

Het gaat om een 'vol' kruis waar op de Heere Jezus dus is afgebeeld.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 apr 2004 21:07

John B schreef:Het gaat om een 'vol' kruis waar op de Heere Jezus dus is afgebeeld.

Stelling:
Een leeg kruis als sieraad dragen is gezien het tweede gebod niet toegestaan.

Ow?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 22:27

Jezus was God, maar Hij was ook gewoon mens. Hij werd als baby geboren, moest aan de borst gevoed worden, most zindelijk worden, had honger, moest wel es naar de wc, zweette na een dag lopen en had nog es zere voeten ook.

En als ze in die tijd een fotocamera hadden had je Hem zo op de foto kunnen zetten.

Het tweede gebod heeft het trouwens over afbeelden en vereren, niet over het afbeelden in het algemeen. Lees maar eens goed, er staat dan niet alleen dat je God niet mag afbeelden, dat zou dan ook inhouden dat je geen gestalte boven in de hemel, beneden op de aarde nog in de wateren onder de aarde zou mogen afbeelden.... dan zou je niks meer mogen afbeelden? Hmmm? Lijkt me nogal raar.... nee het gaat er om dat je die afbeelding aabidt, vereert.. Dat mag niet.

Wel ben ik het er mee eens dat je God zelf niet mag afbeelden, want welke afbeelding we ook maken, voor Hem zou het altijd een belediging zijn. Maar dat geldt niet voor Jezus, Hij zag er uit als mens... zoals jij en ik... en ik denk dat je Hem dan ook best zo mag afbeelden, zolang je maar beseft dat Hij ook God was... dat kon je niet aan Zijn uiterlijk zien, maar aan Zijn innerlijk! En dat is niet af te beelden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 apr 2004 23:24

Totally agree with Marnix.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 apr 2004 10:32

Dat je God niet mag afbeelden, heeft niks met een kruisje te maken van Jezus. God kan je niet afbeelden omdat je God niet kan zien.
En als je dan zegt Jezus= God, dan beeld je met een kruisje nog geen God af.
De moslims nemen dit gebod heel zwaar, van hun mag je helemaal niks afbeelden, ook geen dier aan je muur, geen foto, niks, alleen teksten.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 apr 2004 10:39

Ik ben het niet eens met de stelling. Het dragen van het kruisje heeft niets met aanbidding van dat kruisje te maken (tenminste lijkt mij)

(zelf draag ik een armbandje met daaraan geloof, hoop en liefde bedeltjes.)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 apr 2004 10:46

Beetje Off-Topic: Ik ken een (christelijke) sekte die ook tegen het afbeelden van dieren etc. is. Ze hebben zelfs al hun foto-albums vernietigd en de kinderen hun knuffeldieren afgenomen

On-Topic: Er is op zich nix mis met een leeg kruis, maar ik denk dat het ook niets toevoegd. Of wel? Wat dan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 11:10

Mariamagdalena schreef:Dat je God niet mag afbeelden, heeft niks met een kruisje te maken van Jezus. God kan je niet afbeelden omdat je God niet kan zien.
En als je dan zegt Jezus= God, dan beeld je met een kruisje nog geen God af.
De moslims nemen dit gebod heel zwaar, van hun mag je helemaal niks afbeelden, ook geen dier aan je muur, geen foto, niks, alleen teksten.

Daarom hebben ze ook van die ingewikkelde kaligrafieen en mozaieken op hun moskeeen om zich toch createif te kunnen uitleven.

TheKeimpke schreef:On-Topic: Er is op zich nix mis met een leeg kruis, maar ik denk dat het ook niets toevoegd. Of wel? Wat dan?

Hm, ik denk dat het wel als symbool kan dienen waar je voor staat en als herinnering aan Jezus´ leiden.

Terug naar “Archief”