Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 22:27
Jezus was God, maar Hij was ook gewoon mens. Hij werd als baby geboren, moest aan de borst gevoed worden, most zindelijk worden, had honger, moest wel es naar de wc, zweette na een dag lopen en had nog es zere voeten ook.
En als ze in die tijd een fotocamera hadden had je Hem zo op de foto kunnen zetten.
Het tweede gebod heeft het trouwens over afbeelden en vereren, niet over het afbeelden in het algemeen. Lees maar eens goed, er staat dan niet alleen dat je God niet mag afbeelden, dat zou dan ook inhouden dat je geen gestalte boven in de hemel, beneden op de aarde nog in de wateren onder de aarde zou mogen afbeelden.... dan zou je niks meer mogen afbeelden? Hmmm? Lijkt me nogal raar.... nee het gaat er om dat je die afbeelding aabidt, vereert.. Dat mag niet.
Wel ben ik het er mee eens dat je God zelf niet mag afbeelden, want welke afbeelding we ook maken, voor Hem zou het altijd een belediging zijn. Maar dat geldt niet voor Jezus, Hij zag er uit als mens... zoals jij en ik... en ik denk dat je Hem dan ook best zo mag afbeelden, zolang je maar beseft dat Hij ook God was... dat kon je niet aan Zijn uiterlijk zien, maar aan Zijn innerlijk! En dat is niet af te beelden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”