De Kwade God versus Onschuldige Satan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 14:12

Ja ok, natuurlijk, iedereen past ervaringen aan aan eigen wetenschap. Maar ik heb niet het idee dat het vaak in balans met elkaar wordt gebracht, wat eigenlijk heel verhelderend zou kunnen zijn.
Eigenlijk, vind ik het jammer, dat goddelijke ervaringen afgeperkt worden.
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 14:13

Hoe zou je dat volgens jou dan kunnen doen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 apr 2004 14:18

Iets is waar totdat het tegendeel bewezen is, je kunt niet bewijzen dat er een God is, of dat er überhaupt een hogere macht is. Dat moet je geloven, en daar gaat het altijd fout.

Christenen zeggen dat je in God/Jezus moet geloven en dan zal Jezus al je zonden wegnemen. Hoe kun je geloven in iets wat je niet opmerkt? Sorry, ik zie God ook niet. Jullie kennen mijn verhaal, daar ga ik het niet meer overhebben.

Kurtyo, je ligt me dicht aan mij hart, omdat ik me in jou herken (klinkt heel oude lullig, maar het is zo). Je moet in iets geloven wat je niet ziet. Wat is jou omschrijving van liefde, bij mij is dat iemand vasthouden, praten met elkaar... enz.. dat is niet Gods liefde... je kunt God niet vasthouden, niet zien, niet horen, niet voelen, niet ruiken.

Hindoes geloven in 140.000 goden met dierenkoppen enzovoort. Ik zou dat nooit kunnen :D ik geloof aleen in reele dingen.

ik denk (dus niet geloof) dat God inderdaad een beetje arrogant is. Waarom niet, hij is God en mag arrogant zijn. Hij kan zomaar zieltjes verdoemen en tot hem roepen. Hij moet zowel rechtvaardig als barmhartig handelen... volgens mij gaat dat nog steeds niet goed samen maar dat laat ik in het midden (voor de mensen die op de SGP-jongerendag waren : T-profiel :wink:).

God schept heel de aarde, geeft de mens en de engelen een vrije wil, als ik God was, had ik toch wel een soort sturing in aangebracht. Hij snijd zich zelf in zijn vingers door een vrije wil te geven, door De Boom der Verleiding in de hof te zetten. Waarom deed hij dat? Omdat het anders te saai voor hem was? Alle maal lovende en jubelende mensjes, prijzende God? Ze stierven niet (ook niet van honger en verdriet, dat was er niet). God vond de volmaaktheid niet zo mooi denk ik. Hij zag dat het goed was... wat word met HET bedoeld? dat alles goed was? dan had hij het fout, want niet alles was blijkbaar goed, er moet ergens een zaadje tot het kwaad hebben gezeten, een mogelijkheid.... hoe klein ook... dat heet vrije wil... ik noem het Gods Verleiding...

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 14:27

Aragorn schreef:Hoe zou je dat volgens jou dan kunnen doen?

Misschien door meer in een groter geheel te denken? Als je jezelf opsluit, kan je ook niet makkelijk zien in een ruimte.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 apr 2004 15:13

Yael schreef:Huh God heeft de satan toch niet zo geschapen? Die is toch gevallen?
De Bijbel noemt de satan en zijn trawanten gevallen engelen.

Ik schreef G'D schiep Lucifer. Ik zei niet dat G'D HaSatan schiep.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 16:12

Vrouwe Justitia schreef:
Yael schreef:
Ja hoe merk je Gods nabijheid... Dat merk je in je hart, je voelt je heel gelukkig en voelt dat Hij je hoort als je bv. tot Hem bid. Het is iets wat jezelf moet ervaren, het is niet in woorden uit te drukken. Maar het verbreekt je hart wel voor God. Hij is echt zo groot in liefde en trouw!
Voor zo'n zondaar als ik.
:oops:

Waarom een bijbel vol, als het niet in woorden uit te drukken is?
Het lijkt me niet vreemd, dat het mogelijk is dat je in contact komt met de Godheid. Maar wat mij altijd opvalt, is de tweedeling in het christelijke geloof. De theorie is heel vastomlijnd, overal is een oplossing voor gevonden, men kan precies uitleggen hoe God wel en niet is. Maar als het dan op persoonlijk contact aankomt, heeft men niets te vertellen.
Je bent er wel zeker van, dat jou God dezelfde is als de god van de bijbel?

Want ik vind het eerlijk gezegd een beetje zwak, als christenen hun geloof verdedigen door te zeggen dat je de God om je heen kunt zien, dat je Hem kunt ervaren etc. Want niet-christenen ervaren die God net zo goed. Zij hebben er alleen een andere gedachtengang om heen geconstrueerd, of misschien helemaal geen gedachten, behalve dat wat zij zelf van die Macht voelen.

En als je bang bent om na te denken over een godsbeeld, ligt dat aan je beeld, want een God is onfeilbaar.

Met kurtyo kan ik een heel eind meekomen. Al zou ik die 'God' niet God willen noemen. Maar het komt wel voor een groot deel overeen met het christelijke godsbeeld (als je even de moeite neemt verder te denken over theorieën).

Want als er iemand is, die het Begin en het Einde, het alomvattende is, is het niet mogelijk dat een ander dan diegene iets de wereld inbrengt. Mits zijn albeheersendheid niet volmaakt is.

Volgens mij leg jij mij allemaal dingen in de mond die ik helemaal niet heb gezegt. Hoe moet ik ooit Gods liefde in mijn leven in woorden uit gaan drukken? Of hoe je Hem ervaart?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 16:15

Hm, laat ik het dan zo stellen... Hoe weet jij zo zeker, dat de God die jij ervaart, de god van de bijbel is?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 16:17

Omdat ik Jezus zie en ik daarvoor blind was voor Hem.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 16:25

Waar zie je Jezus..?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 16:37

Dit is niet letterlijk bedoeld maar je ontmoet/ziet Hem in Zijn Woord, je deelt alles met Hem in het gebed, je vertelt Hem wanneer je blij bent of juist verdrietig, Hij weet alles van je. Hij houdt van jou en jij van Hem, ja de liefde van God is heel diep. Hij is trouw en liefdevol, genadig en barmhartig. Met dat blind zijn bedoelde ik, dat ik tervoren nooit zag dat Jezus de Weg tot behoud is de Weg terug tot de Vader. God heeft daar in Zijn liefde opgewezen, en toen mocht ik de toevlucht tot Jezus nemen terwijl ik daarvoor blind voor Hem was.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 apr 2004 16:46

Yael schreef:Dit is niet letterlijk bedoeld maar je ontmoet/ziet Hem in Zijn Woord, je deelt alles met Hem in het gebed, je vertelt Hem wanneer je blij bent of juist verdrietig, Hij weet alles van je. Hij houdt van jou en jij van Hem, ja de liefde van God is heel diep. Hij is trouw en liefdevol, genadig en barmhartig. Met dat blind zijn bedoelde ik, dat ik tervoren nooit zag dat Jezus de Weg tot behoud is de Weg terug tot de Vader. God heeft daar in Zijn liefde opgewezen, en toen mocht ik de toevlucht tot Jezus nemen terwijl ik daarvoor blind voor Hem was.

Amen!
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 16:51

Ja, ik begreep dat je het niet letterlijk bedoelde. Maar ben je er ook zeker van, dat Jezus niet alleen een beeld voor jou is? Ik bedoel, Hij is waarheid, dat zie je aan het feit dat Hij jou tot de waarheid leidt. Maar ik denk niet, dat het meer is, dan dat jij de waarheid de naam van Jezus geeft. En ander noemt het anders. In jouw beleving is de bijbel de enige waarheid, omdat jij die persoonlijke weg op gegaan bent. Een ander kan de weg naar de waarheid een andere naam geven.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 16:55

Vrouwe Justitia schreef:Ja, ik begreep dat je het niet letterlijk bedoelde. Maar ben je er ook zeker van, dat Jezus niet alleen een beeld voor jou is? Ik bedoel, Hij is waarheid, dat zie je aan het feit dat Hij jou tot de waarheid leidt. Maar ik denk niet, dat het meer is, dan dat jij de waarheid de naam van Jezus geeft. En ander noemt het anders. In jouw beleving is de bijbel de enige waarheid, omdat jij die persoonlijke weg op gegaan bent. Een ander kan de weg naar de waarheid een andere naam geven.

Er is 1 Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid en dat is Jezus Christus een andere weg is er niet.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 14 apr 2004 17:07

Ja, dat is logisch, je kunt niet op twee paden lopen. Dit is gezegd voor gelovigen, in de Bijbel. Dus dat is ook een waarschuwing voor hen, je kunt een doel niet bereiken, als je steeds een andere kant op gaat.
Je kunt maar een God dienen, en die dan ook helemaal.
Maar zelfs al zou Jezus de enige weg zijn, dan nog is het niet dat alleen christenen die weg kunnen bewandelen. Jezus is een benaming, een menselijke invulling.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 17:38

[Maar zelfs al zou Jezus de enige weg zijn, dan nog is het niet dat alleen christenen die weg kunnen bewandelen. Jezus is een benaming, een menselijke invulling.[/quote]

Hoe bedoel je dit?

Terug naar “Archief”