de ware kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 15:28

sorry ik snap het niet helemaal, de ene zeggen dat hij voor iedereen gestorven is maar alleen de gelovigen er baat bij hebben, de andere zegt dat alleen de uitverkorenen er baat bij hebben. Komt toch op hetzelfde neer of ligt dat nou aan mij?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2004 16:44

Het Weermannetje schreef:Dat is waar. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet precies weet of Christus wil dat iedereen behouden wordt. Ik denk het wel, maar Hij is niet voor iedereen gestorven.

moeilijk he om te accpeteren, en te geloven dat Jezus ook jou lief heeft?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 16:52

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat is waar. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet precies weet of Christus wil dat iedereen behouden wordt. Ik denk het wel, maar Hij is niet voor iedereen gestorven.

Hij wil dat iedereen behouden wordt, dat staat ook ergens maar ik weet niet zogoed waar. (Wie helpt me?) Maar niet iedereen wordt behouden.
Zijn bloed is genoeg om iedereen te redden.

(maar Hij is niet voor iedereen gestorven)
Dan ga je weer na die smalstroom dat alleen de uitverkornen erin delen denk ik. en je weet immers niet of je bent uitverkoren of niet. dus daar moet je je niet zo druk om maken.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 14 apr 2004 17:39

Het probleem is dat wij niet geloven wat er staat. Ik zal een voorbeeld geven: in een discussie ging het over de tekst "Welke wil dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen." (1 Tim. 2:4) De predikant die het onderwerp inleidde zei, ja dat staat er wel, maar er wordt bedoeld allerlei soorten van mensen, armen, rijken, zwarten ,blanken enz. Hij geloofde niet wat er stond en daarom ging hij deze tekst uitleggen. Wat nu frappant is dat de Emmausgangers, de Schrift niet geloofden en Petrus zei' dit zal U geenszins geschieden' ook hij geloofde het Woord van zijn Meester niet. We komen op gevaarlijk terrein als wij feilbare mensen vraagtekens gaan zetten bij een tekst. Mijn stelling is: Wij moeten de Bijbel niet uitleggen maar geloven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 23:30

@mic schreef:sorry ik snap het niet helemaal, de ene zeggen dat hij voor iedereen gestorven is maar alleen de gelovigen er baat bij hebben, de andere zegt dat alleen de uitverkorenen er baat bij hebben. Komt toch op hetzelfde neer of ligt dat nou aan mij?

Volgens mij is het ook totaal niet relevant of Jezus nu voor de hele wereld gestorven is of alleen voor gelovigen of whatever.. feit is dat wie gelooft in Hem er baat bij heeft, de rest lijkt me niet zo heel belangrijk.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 23:43

Aragorn schreef:
@mic schreef:sorry ik snap het niet helemaal, de ene zeggen dat hij voor iedereen gestorven is maar alleen de gelovigen er baat bij hebben, de andere zegt dat alleen de uitverkorenen er baat bij hebben. Komt toch op hetzelfde neer of ligt dat nou aan mij?

Volgens mij is het ook totaal niet relevant of Jezus nu voor de hele wereld gestorven is of alleen voor gelovigen of whatever.. feit is dat wie gelooft in Hem er baat bij heeft, de rest lijkt me niet zo heel belangrijk.
dat bedoelde ik te zeggen :mrgreen:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 06:54

Ik bedoelde ermee te zeggen dat het offer van Christus groot genoeg is om iedereen te behouden. Maar daarom is Christus nog wel alleen maar gestorven voor de uitverkorenen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 apr 2004 07:33

Hoe zie jij uitverkoren?

Als je behouden bent ben je uitverkoren en niet andersom.

Ben je wel van mening of wordt door jouw dominee of ambtsdrager beweerd dat je pas behouden kunt worden als je uitverkoren bent, dan is dat een onbijbelse uitleg.
Het is dus een satanische uitleg van de bijbel, die ons wil doen geloven dat er toch maar weinig mensen in de hemel kunnen komen en we ons daarom niet zo druk moeten maken erover.

FOUTFOUTFOUTFOUTFOUT!!!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 09:28

Het Weermannetje schreef:

Ik bedoelde ermee te zeggen dat het offer van Christus groot genoeg is om iedereen te behouden. Maar daarom is Christus nog wel alleen maar gestorven voor de uitverkorenen.

wordt zo ook het vrije aanbod der genade gebracht?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 09:50

Nee, het vrije aanbod van genade wordt niet verkracht. Die wordt juist door de leer die jij voorstaat verkracht. En Sabra, je wordt niet behouden omdat je uitverkoren bent, maar je moet wel uitverkoren zijn om behouden te worden. Zoals jij het zegt klopt het niet. Als je dus behouden bent, dan ben je uitverkoren. Dan hoef je niet meer uitverkoren te worden, dan ben je het al.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 apr 2004 09:53

Ik ben van mening dat jij je bijbel nog maar eens goed moet lezen, weerman.

Was de moordenaar aan het kruis uitverkoren en werd hij daarom behouden of zag hij op het juiste moment in dat Jezus de Verlosser is en werd hij daarom behouden en was hij daarmee uitverkoren.

De uitverkiezing speelt bij zoveel mensen een hele grote rol terwijl dat niet zo zou moeten zijn. Deze leer is onbijbels en dus van de satan.

Uitverkiezing sluit namelijk zelf verantwoordelijkheid uit. Terwijl wij dat als mensen wel zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 09:58

Volgens mij hebben wij in het paradijs al gekozen. Dus eigen verantwoordelijkheid hebben wij nog wel, maar een eigen wil niet meer. En de uitverkiezing behoort tot Gods verborgen wil, dus daar mogen wij niet mee werken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 10:11

Het Weermannetje schreef:Nee, het vrije aanbod van genade wordt niet verkracht. Die wordt juist door de leer die jij voorstaat verkracht. En Sabra, je wordt niet behouden omdat je uitverkoren bent, maar je moet wel uitverkoren zijn om behouden te worden. Zoals jij het zegt klopt het niet. Als je dus behouden bent, dan ben je uitverkoren. Dan hoef je niet meer uitverkoren te worden, dan ben je het al.

Juist ja. Alleen zou ik het zo willen zeggen: als je behouden wordt, was je kennelijk uitverkoren.

En hijwel zij gebracht niet verkracht...

Dus eigen verantwoordelijkheid hebben wij nog wel, maar een eigen wil niet meer.

Hoe kan er nu verantwoordelijkheid bestaan zonder vrije wil??! Dat is dan toch ook een illusie?

En de uitverkiezing behoort tot Gods verborgen wil, dus daar mogen wij niet mee werken.

Doe het dan ook niet. De geopenbaarde wil zegt: bekeert u, werkt uwszelfs zaligheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 10:12

God geeft je door Zijn Geest opnieuw de kans om te kiezen.

19 Timotheüs, Silvanus en ik hebben u verteld over Jezus Christus, de Zoon van God. Hij zegt niet 'ja' als Hij 'nee' bedoelt. 20 Wat Hij zegt, doet Hij. Hij maakt al Gods beloften waar, hoeveel het er ook zijn. En omdat Hij Gods 'ja' is, worden wij gedrongen daar 'amen' op te zeggen, tot eer van God. 21 God heeft u en ons door Christus vaste grond onder de voeten gegeven; (2 Corinthiers 1)

3 Ik zal u duidelijk bewijzen dat Christus door mij spreekt. Hij is niet zwak, maar zal onder u Zijn kracht tonen. 4 Als een zwak mens stierf Hij aan het kruis, maar door de kracht van God leeft Hij nu. Wij zijn net zo zwak als Hij, maar wij leven met Hem en zullen in ons optreden tegen u sterk zijn, door de kracht van God. 5 Onderzoek uzelf om na te gaan of u wel gehoorzame volgelingen van Christus bent. Weet u of Jezus Christus in u woont? Mocht dat niet zo zijn, dan staat u er helemaal buiten. 6 Ik hoop dat u duidelijk is dat wij niet buitengesloten worden. (2 Corinthiers 14)
Laatst gewijzigd door Marnix op 15 apr 2004 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 10:14

We zijn verantwoordelijk voor wat wij doen. Wij hebben gekozen in het paradijs, dus toen hebben we gewild dat de duivel koning over ons zou zijn.

Terug naar “Archief”