Berichtdoor jacobH » 13 apr 2004 18:05
Volgens mij gaat er op dit forum al ergens een topic hierover, maar omdat het voorlopig toch een gesprek tussen ons is zal ons niemand dat zo kwalijk nemen denk ik.
Ik vind je punt niet zo gemakkelijk om kort te beantwoorden. Ik ga mijn best doen.
Een belangrijk punt voor het aangaan aan het Heilig Avondmaal is m.i. zelfonderzoek. NIet alleen het formulier spreekt hier duidelijk over maar omdat toch alles is terug te voeren op de bijbel beginnen ik daar direct maar mee.
beproeving van zichzelf.
onderzoek naar eigen handelen. ( je bestaan voor God)
onderzoek of je mag weten of Christus weldegelijk ook voor jouw zonden is gestorven.
is de wens/voornemen aanwezig om voortaan in alle liefde tot God en de naaste te leven.
(zie hier weer de prachtige drieluik Ellende Verlossing en Dankbaarheid)
Doe je dat niet volkomen dan zondig je wat mij betreft tegen dit bijbel gedeelte
1 cor 10: 21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.
en
1 cor 11
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
dit laatste gedeelte gaat specifiek over de zonde van overmaat, maar kan uiteraard ook breder worden getrokken. De zonde zijn voor God namelijk allemaal gelijk.
Kortom wat ik heb proberen duidelijk te maken hierboven is dat er een recht moet zijn om aan het avondmaal te gaan. Dat recht moet dus door een mens bij zichzelf worden getoetst.
Nu verwacht ik veel van kinderen maar ik vrees dat velen op die leeftijd nog niet voldoende bij hun verstand zijn om de concequenties van hun daden te overzien. Zo doet de overheid dat ook. Als kinderen aankopen doen en hun ouders vinden dat niet zo verstandig dat biedt de wet de mogelijkheid ter bescherming van het kind om de aankoop ongedaan te maken. (er zijn nog wel meer dingen te benoemen.) Ik vind ook dat de kerk hun jeugd daarvoor in bescherming moet nemen.
Ik kan me voorstellen dat je vraag is hoe oud mogen ze dan volgens jou zijn? Dat vind ik moeilijk, in het ene geval 10 en in het andere geval 18. Daarom vind ik het ook wel verstandig dat bij het belijdenis doen goed naar deze dingen wordt gevraagd. Ook is het heel goed dat de jeugd word onderwezen in deze dingen op cath. Ze kunnen dat zelf deze keuze maken voor God en voor de gemeente.
Ik hoop zo een beetje je vraag te hebben beantwoord
Met vr gr
JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.