Raadsel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2004 20:28

O ja?

Hoe kom je daarbij?

Zeg je dat omdat je ze je dat altijd hebben verteld?

Heb je al ff in de bijbel gekeken wat daar over staat?

19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, [die] als tegen hem over ware.

Ik lees hier:

- Vee
- Landdieren
- Vogels

Ik lees hier nergens dat er ook ff een walvis de Eufraat op kwam zwemmen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 apr 2004 23:33

Marnix schreef:O ja?

Hoe kom je daarbij?

Zeg je dat omdat je ze je dat altijd hebben verteld?

Heb je al ff in de bijbel gekeken wat daar over staat?

19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, [die] als tegen hem over ware.

Ik lees hier:

- Vee
- Landdieren
- Vogels

Ik lees hier nergens dat er ook ff een walvis de Eufraat op kwam zwemmen....

Vertel dan maar eens wie de vissen volgens jou wél hun namen gegeven heeft.. :wink:

Dat zul je dan vast ook wel weten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2004 23:52

Dat zullen de nakomelingen van adam dan wel met z'n allen gedaan hebben he... 8)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 12:46

Markie schreef:Het is inderdaad, zoals ikzelf ook al dacht, de walvis.

Klopt, ik kende hem al, had dus nog niet gereageerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2004 13:24

Vertel dan maar eens wie de vissen volgens jou wél hun namen gegeven heeft..

Ohkeej... leuke manier van bijbellezen. Alles wat er niet in staat zullen we dan toch maar gewoon bij Adam neerleggen, ook al staat in de bijbel niet dat Adam de vissen namen gaf? Lees nou gewoon eens wat er in de bijbel staat in plaats van meer waarde te hechten aan wat je altijd van anderen hebt gehoord en wat je altijd zelf dacht.

Als jij vanuit de BIJBEL kan onderbouwen dat Adam vissen (en vooral walvissen) een naam heeft gegeven geloof ik je.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 13 apr 2004 15:55

Marnix schreef:

Ohkeej... leuke manier van bijbellezen. Alles wat er niet in staat zullen we dan toch maar gewoon bij Adam neerleggen, ook al staat in de bijbel niet dat Adam de vissen namen gaf? Lees nou gewoon eens wat er in de bijbel staat in plaats van meer waarde te hechten aan wat je altijd van anderen hebt gehoord en wat je altijd zelf dacht.

Als jij vanuit de BIJBEL kan onderbouwen dat Adam vissen (en vooral walvissen) een naam heeft gegeven geloof ik je.

Haha enerzijds geef ik je gelijk, maar de andere kant een beetje nuchter geredeneert zeg ik stel dat alle dieren die adam van een naam voor zag in de bijbel zou staan dan hadden we een bijbel die 3x zo dik was..Adam kreeg van God de opdracht de dieren een naam te geven..de dieren van het veld en de vogels in de lucht...maar loopt er door de velden geen meertjes, slootjes en andere wateren? waar ook diertjes leven die misschien in de ogen van de bijbel verklaring onder de dieren van het veld vielen?? doe ook maar een gedachtegang...
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 13 apr 2004 15:57

Marnix schreef:

zul je de maker van het raadsel beter kunnen vragen.Het komt oorspronkelijk uit engeland.Btw, je ontwijkt steeds mn vraag ook.

Ik vroeg namelijk wie vissen hun naam dan wél gegeven hebt, maar daar heb je blijkbaar ook geen antwoord op.Ik zeg van adam, want die heeft alle dieren hun naam gegeven.

Jij zegt vervolgens van niet maar je weet dus ook niet wie dan wel.
Dat is toch het minste wat je dan kunt doen lijkt me :wink:

Dus nogmaals:Wie heeft vissen dán hun naam gegeven?

Overigens was je ook niet helemáál wakker want er staat niets over een walvis die Jona opslikte, maar over een gróte vis :wink:

Dus dan kun je ook daarover weer gaan gillen dat het niet bijbels onderbouwd is :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 16:01

Markie schreef:
Marnix schreef:

zul je de maker van het raadsel beter kunnen vragen.Het komt oorspronkelijk uit engeland.Btw, je ontwijkt steeds mn vraag ook.

Ik vroeg namelijk wie vissen hun naam dan wél gegeven hebt, maar daar heb je blijkbaar ook geen antwoord op.Ik zeg van adam, want die heeft alle dieren hun naam gegeven.

Dat is toch het minste wat je dan kunt doen lijkt me :wink:

Daar heb ik allang antwoord op gegeven hoor: (een van) de nakomelingen van adam natuurlijk! Duh.. 8)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 13 apr 2004 16:01

zussie schreef:
Marnix schreef:

Haha enerzijds geef ik je gelijk, maar de andere kant een beetje nuchter geredeneert zeg ik stel dat alle dieren die adam van een naam voor zag in de bijbel zou staan dan hadden we een bijbel die 3x zo dik was..Adam kreeg van God de opdracht de dieren een naam te geven..de dieren van het veld en de vogels in de lucht...maar loopt er door de velden geen meertjes, slootjes en andere wateren? waar ook diertjes leven die misschien in de ogen van de bijbel verklaring onder de dieren van het veld vielen?? doe ook maar een gedachtegang...[/quot]

Dat was tegelijk net denk ik :wink:

3x zo dik maar??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2004 16:59

Haha enerzijds geef ik je gelijk, maar de andere kant een beetje nuchter geredeneert zeg ik stel dat alle dieren die adam van een naam voor zag in de bijbel zou staan dan hadden we een bijbel die 3x zo dik was..Adam kreeg van God de opdracht de dieren een naam te geven..de dieren van het veld en de vogels in de lucht...maar loopt er door de velden geen meertjes, slootjes en andere wateren? waar ook diertjes leven die misschien in de ogen van de bijbel verklaring onder de dieren van het veld vielen?? doe ook maar een gedachtegang...

Tja ik heb in de slootjes in het veld nog nooit een walvis zien zwemmen :roll:

En 3x zo dik? Nee hoor, er zou 1 woordje extra moeten staan: Waterdieren... of Zeedieren.... Dan had je gelijk gehad.

Geplaatst: Di Apr 13, 2004 3:57 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Marnix schreef:
Quote:

Dat is toch het minste wat je dan kunt doen lijkt me

Wat maakt dat uit? De bijbel geeft duidelijk aan dat het Adam niet was. Wie het dan wel was weet ik niet, maar wil dat dan zeggen dat ik ongelijk heb? Tuurlijk niet... Er staat ook niet in de bijbel dat Adam alle bomen en planten namen gaf.... Maar ik weet niet wie dat wel heeft gedaan.... Dus?

Weet jij wie de trompet heeft uitgevonden? Nee? Daarom ga je er toch nog niet vanuit dat dat Jubal was omdat die wel de citer en de fluit uitvond?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 13 apr 2004 17:06

Zuchtt...

Wáár staat dan duidelijk dat Adam het niét was?

Je beschuldigt anderen ervan onwaarheden te vertellen, maar ondertussen loop je zelf vanalles te roepen dat ik ook totaal nergens kan vinden, omdat je steeds de nadruk legt op bijbelse onderbouwingen.

Als je die zelf nu had mag je dat gerust roepen, maar je zet nu jezelf voor schut zo, of heb je dat zelf niet in de gaten :wink:

Misschien dat het nu een beetje door begint te dringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 17:07

Markie schreef:Zuchtt...

Waar staat duidelijk dat jij geen meisje bent?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 13 apr 2004 17:33

Aragorn schreef:
Markie schreef:Zuchtt...

Waar staat duidelijk dat jij geen meisje bent?

Heb ik net zelf nog gezien :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 17:59

Dat kan niet. Je kunt hooguit gezien hebben dat je wel een jongetje bent...

Zo ook in dit geval: ze gaan toch niet neerzetten: Adam gaf de landdieren en de vogels namen, maar de zeedieren niet, en de bomen niet, en de struiken niet, en z'n linker kleine teen niet, en de eieren van het beest dat hij schildpad genoemd had niet, en z'n gsmmetje niet, en de plaats waar hij altijd siesta hield niet, en siesta zelf overigens ook niet, enz enz enz bla bla bla blaat!

DAN zou de bijbel pas 3x zo dik worden.. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2004 18:28

Zuchtt...

Je beschuldigt anderen ervan onwaarheden te vertellen, maar ondertussen loop je zelf vanalles te roepen dat ik ook totaal nergens kan vinden, omdat je steeds de nadruk legt op bijbelse onderbouwingen.

Waar wil je nou naartoe? Alles waarvan je niet kan bewijzen dat het niet zo is is dus maar zo? Dan vloog Adam zeker ook regelmatig op een bezemsteel door de hof... Ik lees namelijk nergens dat het NIET zo was.

In de bijbel staat overigens dus dat Adam de velddieren en de vogels namen gaf. Vissen een zeedieren worden in dit rijtje niet genoemd, daaruit maak ik dus op dat het NIET zo was. Ik heb er een bijbelse onderbouwing voor.... jij niet. Ik kan aantonen dat het er duidelijk niet staat, en dat klopt. Dat staat een stuk sterker dan wanneer je zegt dat het er wel staat... terwijl dat niet zo is.

Lees maar wat er staat, ik heb het hier al neergezet. Vogels en velddieren..... geen zeedieren, vissen... Waarom zouden ze deze groep hebben weggelaten als die er ook bij zouden horen?

Als je die zelf nu had mag je dat gerust roepen, maar je zet nu jezelf voor schut zo, of heb je dat zelf niet in de gaten

Misschien dat het nu een beetje door begint te dringen.

Tja, dan zet ik mezelf maar voor schut. Ik kijk puur naar wat er in de bijbel staat, en als ik mezelf daarmee voor schut zou zetten op een christelijk forum zou er iets niet kloppen he ;)

Het gaat er niet om of ik dan het goede antwoord weet... als je ergens een antwoord niet op weet wil dat niet zeggen dat het antwoord van jou goed is zolang ik geen ander antwoord weet. Op basis van Gods Woord weet ik in ieder geval dat Adam het niet was! Je zet alleen jezelf voor schut door dingen erbij te gaan verzinnen die niet in de bijbel staan :)

Oh en ehm.... Er zaten zeker ook walvissen in de ark :D

Terug naar “Archief”