Waarom laat jij Jezus lijden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 apr 2004 13:55

Vrouwe Justitia schreef:Hm...
God is liefde, dat betekent dat God dus ook een vrije wil moet hebben. En dat Hij dus nog steeds voor het kwaad kan kiezen. En dat de eeuwigheid dus nogal onzeker is. Toch?

En wat God op het spel zette, was niet Zijn eigen eeuwigheid, maar de eeuwigheid van een hele mensheid. Dus een experimentje dat alleen ten koste kon gaan van anderen, waarop God zich schuldig voelde, en het leiden van Zijn Zoon daar tegenover stelde..?
de mensheid is zijn creatie, dus in die zin stelt dat voor hem niet zoveel voor. Als je een middag nodig hebt om een legovliegtuigje te bouwen en je test em en kijkt of ie kan vliegen en hij valt kapot zeg je ook niet "daarmee bracht je het leven van dat vliegtuigje in gevaar", dan zeg je "jammer leuk geprobeerd". (en nu is God bezig met blokjes zoeken bij wijze van spreken)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 14:05

Ik denk idd dat God zelf mag doen wat Hij met de wereld voorheeft.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 13 apr 2004 14:05

Juist ja. Dus een mislukt experiment dan, toch?

Al rijmt dat niet echt met mijn opvatting van een volmaakte God.
If you want world peace, fight for justice.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 14:10

Nee, want de mens was recht geschapen. En God wordt hoe dan ook, ook in de mensen die verloren gaan, verheerlijkt.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 13 apr 2004 14:12

Ok, dan kom jij dus weer bij de egoistische, een tikkeltje naieve God terecht.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 apr 2004 14:16

Vrouwe Justitia schreef:Juist ja. Dus een mislukt experiment dan, toch?

Op het niveua van indivuduen zou je het in die zin mislukt kunnen noemen, op het niveau van de mensheid niet, er zijn nog steeds gelovigen.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 apr 2004 14:20

Het Weermannetje schreef:Nee, want de mens was recht geschapen. En God wordt hoe dan ook, ook in de mensen die verloren gaan, verheerlijkt.
dus eigenlijk maakt het gewoon allemaal niks uit? het gaat om Gods eer, daar leven wij voor. Of je nou verloren gaat of niet, je doet toch waar God je voorgeschapen heeft, wat doen we dan in allahs'naam toch moeilijk?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 14:29

Wat heeft Allah er mee te maken? Zoals jij het interpreteert doe ik het niet. JIj gaat wel heel kort door de bocht.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 13 apr 2004 14:43

@mic schreef:

Op het niveua van indivuduen zou je het in die zin mislukt kunnen noemen, op het niveau van de mensheid niet, er zijn nog steeds gelovigen.

Dan kan je het individueel gezien juist voor geslaagd houden, maar het percentage gelovigen is maar heel klein, dus in principe is het mislukt, dan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 apr 2004 15:14

Vrouwe Justitia schreef:
@mic schreef:

Dan kan je het individueel gezien juist voor geslaagd houden, maar het percentage gelovigen is maar heel klein, dus in principe is het mislukt, dan.
Dat is gewoon hoe je het noemt. Als je zin in koekjes hebt, en je bakt er 100 en er zijn er 2 eetbaar, is dat suc6vol of mislukt? :wink:
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 apr 2004 18:22

Het Weermannetje schreef:Wat heeft Allah er mee te maken? Zoals jij het interpreteert doe ik het niet. JIj gaat wel heel kort door de bocht.
ik intrepdinges je gewoon heel letterlijk... er zijn twee feiten

1. Wij zijn geschapen om God te verheerlijken.
2. Jij zegt dat dat toch wel gebeurd.

Dus trek de conclusie dat het dan niks uit zou maken, volgens jou redenatie. Ik ben het daar niet mee eens, want waarom zouden we dan gevallen zijn?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 apr 2004 19:10

Vrouwe Justitia schreef:Hm...
God is liefde, dat betekent dat God dus ook een vrije wil moet hebben. En dat Hij dus nog steeds voor het kwaad kan kiezen. En dat de eeuwigheid dus nogal onzeker is. Toch?

En wat God op het spel zette, was niet Zijn eigen eeuwigheid, maar de eeuwigheid van een hele mensheid. Dus een experimentje dat alleen ten koste kon gaan van anderen, waarop God zich schuldig voelde, en het leiden van Zijn Zoon daar tegenover stelde..?

Of God staat boven het kwaad. Is Hij volmaakt, intelligent en goed. (Wat mij niet zou verbazen als je zoiets als de aarde en al wat daarin in is kan fabiceren) Allereerste maakte Hij engelen, en daarna de mens. Dan zou Hij ook het fenomeen 'kwaad' hebben voorgebracht, om de reden die ik in mijn gedeelte noemde: om een relatie met elkaar en God aan te kunnen gaan. Een engel koos voor het kwaad, werd verstoten, en verleidde vervolgens de mens. Een engel heeft behoorlijk wat macht, met alle gevolgen van dien: dat de kwade engel, de duivel, hier op aarde ook een heerser is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”