De hele draad heb ik doorgelezen en dat, terwijl ik na de derde bijdrage al dacht: Dit loopt op niets uit.
Surfer: Hm...ik was onlangs wat profetieën aan het checken, die uitgekomen zouden zijn tijdens het leven van Jezus. Wat blijkt? Veel referenties door de evangelieschrijvers zijn soms nogal gezocht. Veel profetieën lijken er 'aan de haren bijgesleept' te worden om de autoriteit van een evangelie en van Jezus als verlosser te bevestigen.
Caprice: Dus jij probeert voorzichtig te zeggen dat Jezus Christus de Zaligmaker niet is? Of denk ik dat nu verkeerd.
Lijkt me wel, ja. Helemaal verkeerd zelfs.
JacobH: sterker nog, hij sleutelt aan de onfeilbaarheid van de bijbel als Gods Woord.
En nu lijkt me de deur voor een eventuele gedachtewisseling wel helemaal dichtgegooid.
Maar JacobH reikt ook – lijkt me - de oplossing aan:
Het grote probleem hierbij is dat ons fundament verschillend is. We zullen dan nooit (als God het niet verhoede) tot elkaar komen omdat we verschillende "waarheden" als fundament hebben. Ik verwacht van christenen maar 1 ding: dat ze de bijbel van a tot z voor Waarheid houden. Dat zou toch op zijn minst van een reformatorisch forum verwacht kunnen worden.
Over dat laatste kan ik me niet uitlaten want ik weet niet precies wat op een reformatorisch forum precies wordt verwacht.
Maar ik ben een christen, die de bijbel
niet van a tot z de waarheid zie verkondigen. Er worden in de bijbel, mijn inziens, nogal wat dingen beweerd en beschreven, die strijdig zijn met de werkelijkheid. Wat aan de waarde van het boek overigens niets af doet.
Voor mij is de bijbel dus een serie boeken geschreven
door mensen
over God en de goddelijke dingen en niet een serie boeken, geschreven
door God. En ik heb totáál geen behoefte om met behulp van een
'inspiratie' toch weer recht te breien dat de bijbel van a tot z door God is geschreven en dus alleen maar waarheden bevat. Ik ben daarvoor wellicht wat te nuchter.
JacobH: Dat is: Ik GELOOF dus het is waar.
En dat bewijs dan maar eens!
Een man was met vrouw en kinderen aan het kamperen in Denemarken. Hij had zijn caravan geparkeerd aan de oever van een riviertje. Op een avond begon het verschrikkelijk te stinken. Toen zei de man (groot Shakespeareliefhebber): "Zoals Schakespeare al schreef: There is something rotten in Denmark". Profetie van Shakespeare? Waarom wel/niet?
De Joden kenden de z.g.
'Midrasj-techniek'. Het getuigde van schriftkennis als je gebeurtenissen uit het heden kon koppelen aan een tekst uit de bijbel.
En de Joden beschouwden het Oude Testament als het woord van God, een overtuiging die de christenen (althans sommigen van hen) hebben overgenomen. Dus als je een gebeurtenis kon beschrijven met behulp van bijbelteksten, kregen die gebeurtenissen 'iets bijzonders', 'iets goddelijks', iets met 'eeuwigheidswaarde'.
Ik zie het meer als een Joodse slimmigheid om alle 'Joden bevallige menselijke zekerheden' te koppelen aan een openbaring van JHWH. Dan is er meteen geen commentaar of kritiek meer op mogelijk.
Het is dan ook zonder meer wonderbaarlijk hoe vaak JHWH tot hen sprak, tijdens een daverend onweer (om indruk te maken?), vanachter een wolk, vanuit een braambos dat brandde maar niet verbrandde etc. Ik vraag me af… als er toen eens gsmmetjes waren geweest.
De Joden zijn het uitverkoren volk en geen enkel ander volk kan zich op die titel beroepen. Waarom? Had JHWH geopenbaard.
Palestina is het land van de Joden. Geen enkel volk kan zich de weelde veroorloven om zoiets na te zeggen. En waarom? Had JHWH hun geopenbaard.
Ja, als je dat gelooft is het (voor jou) waar.
Maar, als je dat niet 'gelooft'? Dan heb je toch alleen maar het verkeerde geloof? En hoe kun je je nu, zoals JacobH lijkt te doen, 'belaagd, gegriefd, gekwetst' enzo voelen door een 'verkeerd' geloof?
Ik lees een en ander, dat hier staat geschreven, ben het er totaal en in genen dele mee eens en voel me in mijn geloof bijzonder op mijn gemak en volledig geborgen.
Er zijn blijkbaar verschillende soorten 'geloven'. Of kan/mag dat niet op een reformatorische site?
Groeten.
Fons.