surfer schreef:Hier een opmerkelijke vergissing van (alweer) Mattheus:
Mattheus 27:9 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende: En zij hebben de dertig zilveren [penningen] genomen, de waarde des Gewaardeerden van de kinderen Israels, Denwelken zij gewaardeerd hebben;
In Jeremia is echter niets te vinden over zilveren penningen.
Er zijn in de bijbel drie teksten te vinden over zilverlingen, daarvan staat er één in Exodus en twee in Zacharia.
Exodus 21 32 Indien de os een knecht of een dienstmaagd stoot, hij zal zijn heer dertig zilverlingen geven, en de os zal gestenigd worden.
Zacharia 11 12 Want ik had tot henlieden gezegd: Indien het goed is in uw ogen, brengt mijn loon, en zo niet, laat het na. En zij hebben mijn loon gewogen, dertig zilverlingen.
13 Doch de HEERE zeide tot mij: Werp ze henen voor den pottenbakker: een heerlijken prijs, dien ik waard geacht ben geweest van hen! En ik nam die dertig zilverlingen, en wierp ze [in] het huis des HEEREN, voorden pottenbakker.
Aanvullend:
- ook deze teksten staan in de verleden tijd (een correcte weergave zou zijn: 'een heerlijke prijs, dien ik waard van hen zal geacht worden' of iets in die strekking.
- volgens de schrijver van Handelingen heeft Judas geen zilverlingen in de tempel geworpen, maar er een akker van gekocht, en is daarna gestorven (uit deze tekst blijkt overigens ook niet dat Judas zelfmoord gepleegd heeft).
Handelingen 1 18 Deze dan heeft verworven een akker, door het loon der ongerechtigheid, en voorwaarts overgevallen zijnde, is midden opgeborsten, en al zijn ingewanden zijn uitgestort.
Volgens Mattheus hebben echter de overpriesters deze akker gekocht, nadat Judas zichzelf gedood had.
Mattheus 27:
5 En als hij de zilveren [penningen] in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde [zichzelven].
6 En de overpriesters, de zilveren [penningen] nemende, zeiden: Het is niet geoorloofd, dezelve in de offerkist te leggen, dewijl het een prijs des bloeds is.
7 En te zamen raad gehouden hebbende, kochten zij daarmede den akker des pottenbakkers, tot een begrafenis voor de vreemdelingen.
8 Daarom is die akker genaamd de akker des bloeds, tot op den huidigen dag.
9 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende: En zij hebben de dertig zilveren [penningen] genomen, de waarde des Gewaardeerden van de kinderen Israels, Denwelken zij gewaardeerd hebben;
10 En hebben dezelve gegeven voor den akker des pottenbakkers; volgens hetgeen mij de Heere bevolen heeft.
Mattheus schrijft dat de overpriesters de akker van een pottebakker gekocht hebben, waardoor de schrift vervuld zou zijn. In Zacharia worden de zilverlingen echter voor het aangezicht van "de pottenbakker in de tempel" geworpen.
Zacharia 11:13 Doch de HEERE zeide tot mij: Werp ze henen voor den pottenbakker: een heerlijken prijs, dien ik waard geacht ben geweest van hen! En ik nam die dertig zilverlingen, en wierp ze [in] het huis des HEEREN, voorden pottenbakker. [/quote]