Relishoppen - Zinvol of Tijdverspilling?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Relishoppen - Zinvol of Tijdverspilling?

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2004 09:46

Hallo allemaal,

Tegenwoordig lees je nogal eens wat over relishoppen: het bezoeken van alle mogelijke Kerkgenootschappen alvorens al dan niet te kiezen voor één van deze Kerkgenootschappen.

Hoe staan jullie daar tegenover? En wat is het uiteindelijk geworden?

Groet,

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 09 apr 2004 11:02

ik heb zelf best wat gerelishopt...ik kwam steeds ''lichter'' uit zeg maar....uiteindelijk ben ik terug in de kerk van mijn ouders, mede omdat mijn vriend ogg in ned was. mijn ouders gaan naasr de ned.her. kerk op ger.gem gronden ofzoiets...de strenge kant hervormd dus nog...
zelf gaan we nu eigenlijk naar 3 verschillende kerken ondertussen. misschien stom, maar ik houd wel van een beetje afwisseling. het zijn wel allemaal hervormde kerken. de leer is er niet veel anders, op een aantal kleine regeltjes na, bijv. over het avondmaal. maar geen dingen die me niet aanstaan ofzo. zelf hou ik zo van naar de kerk gaan, hoe erg dat ook klinkt. ik wil wel in gemeenschap zijn met God en de gemeente, dus ik ga wel. maar ik kan mijn hoofd er supervaak niet bij houden, en het duurt me dan te lang :oops: :oops: dus ik relishop veel, en ik vind het ook niet echt heel erg. als je uiteindelijk 1 kerk kiest is het wel goed, maar moet je er dan perse iedere zondag 2 keer naartoe?
Engaged @ 07-01-2005

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 09 apr 2004 11:42

Ik hou er zelf wel van om lid te zijn van een gemeente. Het lijkt me niet goed als je geen lid bent, want anders kan je meestal niet aan het HA of kan de Heilige Doop niet bediend worden. Daarom vind ik het goed om lid te zijn van een bepaalde gemeente.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het afkeur om bij een andere gemeente een dienst bij te wonen... Het is juist heel goed om iets anders te horen...!! Zeker als je 'voedsel' nodig hebt, is het heel goed om zo nu en dan ergens anders te kerken.

Aragorn

Re: Relishoppen - Zinvol of Tijdverspilling?

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 12:01

Optimatus schreef:Hallo allemaal,

Tegenwoordig lees je nogal eens wat over relishoppen: het bezoeken van alle mogelijke Kerkgenootschappen alvorens al dan niet te kiezen voor één van deze Kerkgenootschappen.

Hoe staan jullie daar tegenover? En wat is het uiteindelijk geworden?

Groet,

Optimatus

Het lijkt mij erg belangrijk dat je je vantevoren orienteert om vervolgens een bewuste keuze te maken. Maar als je je in de kerk waar je opgegroeid bent prima voelt hoef je natuurlijk ook niet te gaan shoppen.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 09 apr 2004 12:52

Ik denk dat relishoppen een onderdeel is van een bewuste keuze maken. Als kind ga je natuurlijk met je ouders mee, maar als je ouder wordt ga je toch vragen stellen bij de keuzes die je ouders voor je hebben gemaakt.
Het is dan denk ik ook heel nuttig om eens in verschillende kerken te kijken hoe het geloof daar beleefd wordt en dan op basis daarvan een keuze te maken. Dan heb je gewoon echt goed overwogen hoe en wat met het geloof.

Natuurlijk wil ik hiermee niet zeggen dat mensen die gewoon in de kerk van hun ouders blijven hun geloof niet overdenken ofzo. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar, maar over het algemeen denk ik dat het verrijkend en verhelderend kan zijn om verschillende kerken te bezoeken en dan een uiteindelijke keuze te maken.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 apr 2004 15:19

Een beetje rondkijken is niet verkeerd... als je de 'vreemde' gewoonten maar aan de bijbel toetst kan het juist verhelderend werken.
Een mens went zo makkelijk aan allerlei regeltjes en gewoonten. Zelf ging ik shoppen en kwam erachter dat ik mezelf steeds mee nam. Was een grappige gewaarwording, maar ook en zo werden mijn ogen geopend voor allerlei dingetjes die ik kort geleden zo belangrijk vond in het leven en nu kijk ik terug en denk ik.... vond ik dat echt?
Dus ja, van mij mag je shoppen, het kan heel verrijkend werken maar doe het wel vanuit het oogpunt om een plek te vinden waar je het best God kunt dienen.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 09 apr 2004 23:42

Optimatus schreef:Hoe staan jullie daar tegenover?

Als het gaat om kennis te maken met het gemeenteleven is het handig, als het gaat om er achter te komen wat de opvattingen van een bepaalde stroming zijn, zijn boeken of artikelen denk ik handiger.
En wat is het uiteindelijk geworden?

Atheisme (dus kijk maar uit met dat shoppen, want voor je het weet... :mrgreen: )
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2004 00:04

Tja, mijn zoektocht door kerkelijk Nederland ging met de muziek mee. Ik werd namelijk organist in een aantal Kerken: Hervormd, Gereformeerd (beide binnenkort PKN, als Bergambacht tenminste niet uitvalt) en Oud-Katholiek.

Ik zou mezelf als hervormd-katholiek willen bestempelen. Hervormd, omdat ik het pausschap afwijs, katholiek om dat ik het sacrale van de Oud-Katholieke Kerk graag beleef.

Katholiek ook omdat de Katholieke Kerk de Algemene Christelijke Kerk is. En daar gaat het toch om.

Optimatus

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 10 apr 2004 07:21

Frost schreef:

Als het gaat om kennis te maken met het gemeenteleven is het handig, als het gaat om er achter te komen wat de opvattingen van een bepaalde stroming zijn, zijn boeken of artikelen denk ik handiger.

Atheisme (dus kijk maar uit met dat shoppen, want voor je het weet... :mrgreen: )

Ja, zo lijkt het bij mij ook te gaan. Hoe meer ik er mee bezig ben, kijk en vergelijk, hoe minder er overeind blijft van het hele verhaal.
Maar ik vind dat geen reden om dan maar niet het geloof en het gemeenteleven aan een kritische blik te onderwerpen. Liever zo dan de rest van je leven sudderen in een kerk en en een religie waar je niet in gelooft.
Moeilijk is het wel, ik tref veel onbegrip aan, als zou het vanzelfsprekend zijn om gewoon trouw in de kerk van je ouders te blijven. Een persoonlijke zoektocht wordt mijns inziens niet op waarde geschat door de meeste (reformatorische) christenen.
The proof of the pudding is in the eating.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 apr 2004 09:25

Ik ga geregeld naar andere kerken, maar niet echt veel. DE meeste ontmoetingen met andere kerken open toch via mensen die ik ontmoet en ik spreek.

HEt veruimd wel je horizon. Zo kwam ik met een kritische blik een baptistengemeente binnen, maar heb daar een geweldige preek gehoord. De allereerste keer dat ik in een evangelische gemeente kwam, was ik echt shocked. Zo anders dan mijn gemeente. Ik dacht dus ook gelijk dat het dan waarschijnlijk wel een verkeerde gemeente is.
Gelukkig denk ik daar nu anders over. Een vriend heeft veel met me gepraat en de eerste christengemeentes er naast gehouden. Heet basic.

Ik denk dat je goed moet oppassen met welke intenties je gaat shoppen, uit grote twijfel .... dan stuit je inderdaad op grote verschillen tussen de kerken en gemeentes, kerkleren.... en wordt de zaak steeds ongeloofwaardiger. Als je twijfelt kan je beter niet gaan kerkshoppen, maar met mensen in gesprek gaan, de bijbel onderzoeken.

Ik kwam er achter dat het christelijk boodschap, zoals Jezus die ons bracht , alle kerkverschillen overstijgt. Het is een onwijze uitdaging om als christen te leven. En daar gaat het om. En als je dat weet kan je in heel veel kerken zitten en genieten van wat je ziet, de preek , en de mensen die je spreekt. Ongeacht de vormelijke uitvoering.

Ik studeer nu af bij een christelijke hulpverleningsorganisatie en ik krijg daar geweldig veel mensen te spreken uit alle lagen van christelijk Nederland. Dan zie ik echt een leven met Christus in ze, ze zijn vrij. Kerken zijn niet mijn voorbeeld meer, maar dat soort mensen zijn mijn voorbeeld dat de bijbel en de boodschap van God, door JEzus de waarheid en het leven is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2004 10:37

DireStraits schreef:
Frost schreef:

Ja, zo lijkt het bij mij ook te gaan. Hoe meer ik er mee bezig ben, kijk en vergelijk, hoe minder er overeind blijft van het hele verhaal.
Maar ik vind dat geen reden om dan maar niet het geloof en het gemeenteleven aan een kritische blik te onderwerpen. Liever zo dan de rest van je leven sudderen in een kerk en en een religie waar je niet in gelooft.
Moeilijk is het wel, ik tref veel onbegrip aan, als zou het vanzelfsprekend zijn om gewoon trouw in de kerk van je ouders te blijven. Een persoonlijke zoektocht wordt mijns inziens niet op waarde geschat door de meeste (reformatorische) christenen.

Tja, ik kreeg ook een hoop vreemde ogen op mij gericht toen ik riep dat ik organist in een Gereformeerde Kerk geworden was. En nog meer toen ik zei dat ik de Oud-Katholieke Kerk ook wel interessant vond (er zit er één in Dordrecht, de Maria Maior, mocht je interesse hebben).

Ik blijf Jezus trouw.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 apr 2004 13:26

... om je te orienteren kan het goed zijn, maar waarom zou je het doen als je gekozen hebt om lid te zijn in een bepaalde gemeente, als je daar ook belijdenis hebt gedaan? Of vinden jullie dat geen probleem? Bij ons zie je dat mensen vrij makkelijk naar een andere gemeente hobbelen als er een dominee preekt die niet naar de zin is of omdat ze op de eigen predikant beetje uitgekeken zijn.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 apr 2004 13:27

ik vind het geen probleem om elders te gaan kerken dan mijn eigen kerk. maar ik vind wel dat je de diensten in eigen gemeente niet moet nalaten. dus gewoon 2x naar je eigen kerk en dan de 3e keer naar een andere gemeente.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 10 apr 2004 14:12

Maar waarom juist 2x naar je eigen kerk ? Dat is door mensen ingesteld hoor. Als ze het in hun hoofd zouden halen om er 3x van te maken, zou dat zeker ook weer moeten, en dan de 4e keer naar een andere.

Maar 'die andere' is toch óók een Godshuis ?
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2004 14:45

Het kan denk ik 2 uitwerkingen hebben: of je gaat alles relativeren, of je relativeert de dingen die simpelweg niet relevant zijn, er maar door mensen bijbedacht zijn.

Wat ik alleen niet snap, is hoe je uiteindelijk atheist kunt worden. Ik snap wel heel goed dat je onchristelijk kunt worden, want zo eenvoudig is het allemaal niet. Maar hoe kun je dan wel tot de toch best vergaande conclusie komen dat er dan maar helemaal geen God is? Dat lijkt me erg moeilijk te bewijzen en te aanvaarden.
Ik zou dan eerder iets van agnostisch worden ofzo, of helemaal niks, omdat je niks echt kunt geloven.

Terug naar “Archief”