Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:39

Tja, ik vind dit van die kleine subtiele dingen, van die grensgevallen. Ik vind dat je dat echt voor jezelf moet uitmaken. Ik vind in ieder geval dat het wel mag.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 08 apr 2004 14:06

Mariamagdalena schreef:Wat ik nog steeds niet snap:
Ga eens examen doen voor je brommercertificaat.
Er kan een vraag bij staan of je zonder geldig verzekeringsbewijs de weg op mag.
Nee dus.
Als je ja antwoordt, heb je het fout.
Als je zonder geldig plaatje en verzekeringsbewijs gaat rijden krijg je een boete als je aangehouden wordt.
Dit heb ik gisteren nagevraagd.
Dus? Hoe zit dat dan?

Ook als je nergens anders voor verzekerd bent.

Als je je niet verzekerd voor brommer of auto moet je dit aangeven. Je moet het ook melden bij het waarborgfonds. Voor het niet verzekeren moet je wel een bedrag betalen waarvoor je een bewijs hebt dat je niet verzekerd bent. Dit is voor de politie genoeg om je niet te bekeuren voor onverzekerd rijden. doe je dit niet dan ben je wel strafbaar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2004 14:32

Het Weermannetje schreef:
Wie zegt dat jij ziek wordt?

Ik ben per jaar ongeveer een week grieperig. Vroeger, voordat ik in Berkenwoude kwam te wonen, had ik nogal vaak bronchitis. Ik sluit dus niet uit dat ik af en toe door een virus wordt besprongen en ziek wordt.

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 14:46

Het Weermannetje schreef:Tja, ik vind dit van die kleine subtiele dingen, van die grensgevallen. Ik vind dat je dat echt voor jezelf moet uitmaken. Ik vind in ieder geval dat het wel mag.

Het lijkt misschien wel een onzinnig voorbeeld, maar het vat wel de kern. Je hebt zelf gezegd dat je consequent moet zijn en je dus nergens voor moet verzekeren. En ook dat het daarbij geen verschil maakt hoe groot de kans is dat je iets overkomt.

En nu vind je het opeens wel weer kunnen dat je preventief met een muts op gaat lopen??!!

Ik vind dat wel een erg selectief omgaan met de voorzienigheid. Overigens, je hebt ook weleens gezegd dat je op een bepaald moment tegen de voorzienigheid in zou kunnen gaan. Maar ik vraag me af: hoe kan dat nou? Hoe kun je als mensje tegen de voorzienigheid van een almachtig God ingaan? God heeft toch van eeuwigheid alles voorzien en daar kan jij dan toch niets meer aan veranderen?[/i]

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2004 00:58

En nu vind je het opeens wel weer kunnen dat je preventief met een muts op gaat lopen??!!

Je vergeet de sjaal Aragorn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 11:59

Marnix schreef:

Je vergeet de sjaal Aragorn.

:mrgreen:

Oeps ja, schande die sjaal!! Doe af! :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 14:02

Kunnen jullie, die niet verzekerd zijn, wel de hoge rekeningen van dokterskosten en medicijnen betalen? Wij hebben bv astma medicijnen en die hebben 3 van onze gezinsleden nodig, dat zijn 6 sprays per maand, van 40 euro per stuk......... hoe moet je dat dan betalen als je niet rijk bent, van een minimuminkomen? Want je hebt ze nodig, anders stik je.......

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 apr 2004 14:15

Het Weermannetje schreef:Tja, ik vind dit van die kleine subtiele dingen, van die grensgevallen. Ik vind dat je dat echt voor jezelf moet uitmaken. Ik vind in ieder geval dat het wel mag.

*vind dat het weer beter te voorspellen is dan weermannetjes mening*
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 apr 2004 14:31

In de Schrift staan zeer duidelijke voorbeelden van preventie. Een van de interessantste vindt ik:
Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel. (Deut.22:8)

Misschien komt er wel maanden, jaren niemand op het dak, maar als jij dat hek niet ter verzekering hebt geplaatst en er gebeurd toch wat, ben je schuldig volgens de Schrift. Dit valt natuurlijk op een heleboel andere zaken toe te passen, zoals vaccinatie e.a. preventie. Is het uitgevonden en voor handen en gebruik je het niet, is het alsof je G-d verzoekt wellicht?

Sam

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 apr 2004 21:26

Taytelbaum schreef:In de Schrift staan zeer duidelijke voorbeelden van preventie. Een van de interessantste vindt ik:
Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel. (Deut.22:8)

Misschien komt er wel maanden, jaren niemand op het dak, maar als jij dat hek niet ter verzekering hebt geplaatst en er gebeurd toch wat, ben je schuldig volgens de Schrift. Dit valt natuurlijk op een heleboel andere zaken toe te passen, zoals vaccinatie e.a. preventie. Is het uitgevonden en voor handen en gebruik je het niet, is het alsof je G-d verzoekt wellicht?

Sam

dat is zeker een punt ja. mooi voorbeeld!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2004 23:26

Als ik de Bijbel zo eens doorblader kom ik tot een opmerkelijke conclusie: De Bijbel is (gemeten naar moderne maatstaven) een heel stuk progressiever en praktischer dan veel lezers van de Bijbel.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 apr 2004 00:10

Optimatus schreef:Als ik de Bijbel zo eens doorblader kom ik tot een opmerkelijke conclusie: De Bijbel is (gemeten naar moderne maatstaven) een heel stuk progressiever en praktischer dan veel lezers van de Bijbel.

en waar bazeer je dat dan op in het licht van verzekeren.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2004 10:08

"Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel." deut. 22:8

Dit voorschrift is een vorm van verzekeren, namelijk een fysieke verzekering in de vorm van een leuning om te voorkomen dat iemand met een luide gil van het dak plettert.

De Bijbel schrijft hier dus een verzekering voor en dan zijn er dus nog steeds mensen die beweren dat verzekeren niet Bijbels is. Een paar bijdragen terug wordt gesproken over een muts op je hoofd bij vijftien graden vorst. Ook een vorm van verzekeren: tegen zware verkoudheid en erger. En mijn uitleg (maar da's slechts mijn uitleg) van de tekst kun je dit doortrekken naar inënten (medische verzekering) en bijvoorbeeld een WA polis (financiële verzekering).

Kortom, verzekeren is Bijbels.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 apr 2004 11:16

Optimatus schreef:"Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel." deut. 22:8

Dit voorschrift is een vorm van verzekeren, namelijk een fysieke verzekering in de vorm van een leuning om te voorkomen dat iemand met een luide gil van het dak plettert.

De Bijbel schrijft hier dus een verzekering voor en dan zijn er dus nog steeds mensen die beweren dat verzekeren niet Bijbels is. Een paar bijdragen terug wordt gesproken over een muts op je hoofd bij vijftien graden vorst. Ook een vorm van verzekeren: tegen zware verkoudheid en erger. En mijn uitleg (maar da's slechts mijn uitleg) van de tekst kun je dit doortrekken naar inënten (medische verzekering) en bijvoorbeeld een WA polis (financiële verzekering).

Kortom, verzekeren is Bijbels.

wat vind je dan hiervan.

Ik denk niet dat jij de HC van buiten kent (misschien wel helemaal niet) maar refo's heten refo's omdat ze zich allemaal conformeren aan 3 belijdenisgeschriften.

een zo'n belijdenis geschrift zegt het volgende.

Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?

Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.

dit onderbouwd met de volgende teksten.

Handelingen 17:25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
Handelingen 17:27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
Handelingen 17:28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
Jeremia 23:23 Ben Ik een God van nabij, spreekt de HEERE, en niet een God van verre?
Jeremia 23:24 Zou zich iemand in verborgene plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hem niet zou zien? spreekt de HEERE; vervul Ik niet den hemel en de aarde? spreekt de HEERE.
Jesaja 29:15 Wee dengenen, die zich diep versteken willen voor den HEERE, hun raad verbergende; en welker werken in duisterheid geschieden, en zij zeggen: Wie ziet ons, en wie kent ons?
Jesaja 29:16 Ulieder omkeren is, alsof de pottenbakker geacht werd als leem, dat het maaksel zeide van zijn maker: Hij heeft mij niet gemaakt; en het geformeerde vat van zijn pottenbakker zeide: Hij verstaat het niet.
Ezechiel 8:12 Toen zeide Hij tot mij: Hebt gij gezien, mensenkind, wat de oudsten van het huis Israels doen in de duisternis, een ieder in zijn gebeelde binnenkameren? want zij zeggen: De HEERE ziet ons niet, de HEERE heeft het land verlaten.

b
Hebreen 1:3 Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter hand der Majesteit in de hoogste hemelen;

c
Jeremia 5:24 En zij zeggen niet in hun hart: Laat ons nu den HEERE, onzen God, vrezen, Die den regen geeft, zo vroegen regen als spaden regen, op Zijn tijd; Die ons de weken, de gezette tijden van den oogst, bewaart.
Handelingen 14:17 Hoewel Hij nochtans Zichzelven niet onbetuigd gelaten heeft, goed doende van den hemel, ons regen en vruchtbare tijden gevende, vervullende onze harten met spijs en vrolijkheid.

d
Johannes 9:3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.

e
Spreuken 22:2 ¶ Rijken en armen ontmoeten elkander; de HEERE heeft hen allen gemaakt.

f
Mattheus 10:29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
Spreuken 16:33 ¶ Het lot wordt in den schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE.

kan jij begrijpen dat er mensen zijn die op grond van bovenstaande teksten en belijdenis toch niet kunnen overgaan om zich te verzekeren.

Ps leuk dat je die tekst gebruikt, ik heb hem ook gebruikt om mijn visie op inenten uit een te zetten.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 apr 2004 12:18

Maar is hier nou niemand realistisch? Heeft niemand hier ooit een ongeluk gehad en is in het ziekenhuis terecht gekomen? Dan ben je toch financieeel helemaal failliet? En als je per ongeluk een miljonair aanrijdt, en die is voor zijn leven invalide, waardoor hij zijn duurbetaalde baan niet meer kan uitoefenen. Hoe betaal je dan de schadeclaim van miljoenen euro's? Want dat krijg je.

Terug naar “Archief”