Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:03

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Maar je gaat toch niet naar iets toe, wat jij principieel fout vind?
ga je voor de crematie of voor de persoon die gecremeerd wordt?

Kijk als je voor de persoon gaat, wat ik daar van vind heb ik al gezegd hoe ik erover denk, maar anders moet je gewoon niet gaan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 13:04

Het Weermannetje schreef:
@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Maar je gaat toch niet naar iets toe, wat jij principieel fout vind?
ga je voor de crematie of voor de persoon die gecremeerd wordt?

Kijk als je voor de persoon gaat, wat ik daar van vind heb ik al gezegd hoe ik erover denk, maar anders moet je gewoon niet gaan.
oh sorry had ik gemist dan :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:05

Geeft niet joh, oke we gaan weer on-topic.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2004 13:17

er niet zijn voor de rouwende mensen om je heen, geen steun getuigen voor de mensen die er dicht om heen staan. Vindt ik principeel helemaal verkeert! en jij?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:24

Eerst maar eens goed al mijn postings lezen. Dan mag je weer antwoorden.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 apr 2004 14:54

Volgens mij mag je wel zeker naar een crematie gaan. Als een familielid of collega of vrien(in) die keuze heeft gemaakt om zich te laten cremeren, dan moet je dat respecteren. Maar je gaat er toch heen om afscheid te nemen, maar ook als blijk van medeleven richting de nabestaanden? Als je ertegen bent om naar een crematie te gaan, moet je ook niet naar een begrafenisdienst in een kerk waar je het niet met de leer eens bent. Dan moet je ook consequent zijn!!! Je gaat ten slotte niet voor je lol naar die crematie, of omdat je dat verlangen hebt vanbinnen (zoals je wel het verlangen kunt hebben om zondags naar de kerk te gaan).
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

hermanda

Berichtdoor hermanda » 08 apr 2004 15:49

Bedankt voor jullie antwoorden sommige waren zinvol andere volgens mij niet helemaal doordacht(sorry, maar wel eerlijk).
het is een crematie van een goede collega en nu is ook nog het verzoek gedaan of ik mee wil doen met een rouwboeket ! vanwege een speciale band diewij met een aantal collegea hebben.Nu vind ik dit weer lastig om nee te zeggen zo kan je toch van het een in het ander komen.
de crematie is morgen en ip ga ik erheen!!??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2004 17:12

Het Weermannetje schreef:Eerst maar eens goed al mijn postings lezen. Dan mag je weer antwoorden.

oke :wink:
Ik kon opmaken uit je postings dat je het bij familie wel vindt kunnen. Maar later lees je het ook goed vindt als je voor de persoon zelf komt. (ik denk zelf dat je dat altijd doet)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 08 apr 2004 21:35

Het Weermannetje schreef:Omdat crematie gekomen is met de bedoeling om te voorkomen dat de mens met de wederopstanding nog kan opstaan.

Is dat zo?? Het is namelijk een argument dat ik veel vaker gehoord heb. Ik kan me zelfs herinneren dat ik dat op de lagere school al hoorde. (Om de een of andere reden heeft dat indruk gemaakt.)

Ik heb een voorstander van crematie dat echter nog nooit horen zeggen.
Bovendien is het inhoudelijk onzin om te zeggen dat het ook maar enige 'relatie met'/'invloed op' de opstanding zou hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 22:02

Dat argument is waarschijnlijk ooit een keer door een paar afvallige gelovigen die toch niet helemaal van hun angsten los konden komen gebruikt, maar ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de meeste mensen die zich nu laten cremeren het daarom doen.

Daarbij komt dat het al stamt vanuit de tijd van de heidenen, toen er nog niets over christendom of opstanding bekend was. Ik kan me zo voorstellen dat zij het deden om op de winden en over de zeeen hun voorvaderen te volgen naar Avalon of het Walhalla ofzow..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2004 00:56

Kortom, het gaat niet om cremeren of niet... maar om je motivatie om je te laten cremeren.

Het gaat niet om uiterlijke dingen... maar om je hart.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 09:51

Ik vind het ook eng om naar een crematie te gaan. Maar soms moet ik er wel heen, omdat het een heel erg naast familielid is.
Maar ik vind het altijd maar luguber :|

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 apr 2004 13:07

Wat is er enger of luguberder aan een crematieplechtigheid dan aan een begrafenisplechtigheid dan? Wat velen niet weten is, dat het lichaam niet gecremeerd wordt tijdens of vlak na de plechtigheid maar pas een dag later veelal...

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 09 apr 2004 13:13

Ik kan mij nog herinneren dat een aantal jaar geleden mijn overgroot oma overleed. Zij werd ook gecremeerd. Dat was omdat haar man ook gecremeerd wilde worden. Mijn overgroot opa heb ik nooit gekend. Maar zijn argumentatie was vooral berust op wat hij gezien had toen bij hem in het dorp (een deel van) de begraafplaats werd opgeruimd. Dat was allemaal niet al te netjes gegaan. Zijn argumentatie was vooral dat hij dan liever een potje met as was, daar werd tenminste voorzichtiger meer omgesprongen.

Dit zal natuurlijk helemaal niet meetellen voor de meeste mensen die zich laten cremeren. Maar ik denk inderdaad wel dat zij er niet het argument bij hebben dat ze liever niet opstaan op de jongste dag. God zal daar zowiezo niet zo´n moeite mee hebben. Onder de grond blijft er namelijk niet veel meer over dan na het vuur. Alleen duurt het langer en is het veel mooiere symboliek. Ik denk dat vooral dat laatste telt. Het is de boodschap die de overledene nog doorgeeft. Maar dat is dus vooral een keus van de overledene.

Of jij naar de crematie gaat, is de keus of je wel of niet een ´laatste eer´ aan die persoon wilt geven. Of het nu een crematie is of een begrafenis, en wat je daarvan zelf vindt, dat maakt daarvoor minder uit.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 13:30

Ja, ik vind het ook wel bizar. Eerst leggen ze je vol plechtigheid in de grond, en 25 jaar later vegen ze alles op een hoopje...

Mij lijkt het een prettiger idee om onder een oude wilg te liggen dan door een oven gejaagd te worden, maar in principe maakt het allemaal natuurlijk geen bal uit...

Terug naar “Archief”