Berichtdoor wieb83zd » 09 apr 2004 13:13
Ik kan mij nog herinneren dat een aantal jaar geleden mijn overgroot oma overleed. Zij werd ook gecremeerd. Dat was omdat haar man ook gecremeerd wilde worden. Mijn overgroot opa heb ik nooit gekend. Maar zijn argumentatie was vooral berust op wat hij gezien had toen bij hem in het dorp (een deel van) de begraafplaats werd opgeruimd. Dat was allemaal niet al te netjes gegaan. Zijn argumentatie was vooral dat hij dan liever een potje met as was, daar werd tenminste voorzichtiger meer omgesprongen.
Dit zal natuurlijk helemaal niet meetellen voor de meeste mensen die zich laten cremeren. Maar ik denk inderdaad wel dat zij er niet het argument bij hebben dat ze liever niet opstaan op de jongste dag. God zal daar zowiezo niet zo´n moeite mee hebben. Onder de grond blijft er namelijk niet veel meer over dan na het vuur. Alleen duurt het langer en is het veel mooiere symboliek. Ik denk dat vooral dat laatste telt. Het is de boodschap die de overledene nog doorgeeft. Maar dat is dus vooral een keus van de overledene.
Of jij naar de crematie gaat, is de keus of je wel of niet een ´laatste eer´ aan die persoon wilt geven. Of het nu een crematie is of een begrafenis, en wat je daarvan zelf vindt, dat maakt daarvoor minder uit.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.