Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 apr 2004 09:29

Ik heb al een aantal crematies bijgewoond. Ik zou het zelf niet willen. Maar het gaat niet om wat jij wil, of wat jij vind. Het gaat om de overledene. Die keus moet je respecteren. Er zullen ongetwijfeld meer keuzes van die persoon zijn wat jij anders zou doen, maar die heb je toch ook gerespecteerd??

Ik zie dus niet in, waarom je er niet naar toe zou kunnen gaan. Ik vind dat als je van die persoon hield/houdt en de familieleden wilt steunbetuigen, dan moet je gewoon gaan.
EN andersom is dat ook zo. Er zijn toch ook genoeg niet-christenen die een christelijke begrafenis bijwonen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 08 apr 2004 09:29

Het Weermannetje schreef:Bij je familie is het misschien een ander geval, maar anders mag je volgens mij niet naar een crematie gaan.

... ik zou het vooral emotioneel niet aankunnen en dat zou de reden zijn dat ik niet zou gaan...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 09:31

Ikke21 schreef:
Het Weermannetje schreef:Bij je familie is het misschien een ander geval, maar anders mag je volgens mij niet naar een crematie gaan.

Waarom niet?

Officieel ben jij het niet eens met cremeren. Je gaat toch ook niet naar de bioscoop?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 apr 2004 09:32

Het Weermannetje schreef:
Ikke21 schreef:

Waarom niet?

Officieel ben jij het niet eens met cremeren. Je gaat toch ook niet naar de bioscoop?

Je hebt het niet tegen mij, maar ik vraag me af waarom je hier nou weer een bioscoop bijhaalt.....
wat heeft dat er nou mee te maken, dat vind ik echt iets heel anders :!:

btw. ik ga weleens naar de bios
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 09:41

Ikke21 schreef:

Waarom niet?

Het gaat toch niet om de vraag of je zelf gecremeerd wilt worden?

En ja, ik ga wel naar de bioscoop, hoezo?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2004 09:43

Ikke21 schreef:

Waarom niet?

o dan weet je meer dan mij, ik ga wel eens naar de bioscoop ja!!! Wees een duidelijk!!!??
ik ben het niet met cremeren eens, maar ik zou wel gaan als er een vriend(in) of familielid gecremeerd wordt!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 09:45

Goed, even verduidelijken, wat Ikke21 zegt, daar ben ik het mee eens. Dat voorbeeld van die bioscoop is misschien niet helemaal goed, maar bij mij is de bioscoop taboe, vandaar. :mrgreen:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 apr 2004 09:48

Het Weermannetje schreef:Goed, even verduidelijken, wat Ikke21 zegt, daar ben ik het mee eens. Dat voorbeeld van die bioscoop is misschien niet helemaal goed, maar bij mij is de bioscoop taboe, vandaar. :mrgreen:

Misschien moet je daar dan een topic over openen....... :roll:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 09:57

rosekapje schreef:
Het Weermannetje schreef:Goed, even verduidelijken, wat Ikke21 zegt, daar ben ik het mee eens. Dat voorbeeld van die bioscoop is misschien niet helemaal goed, maar bij mij is de bioscoop taboe, vandaar. :mrgreen:

Misschien moet je daar dan een topic over openen....... :roll:

Krijg ik zeker wel reacties van jou... :mrgreen:

Oke, laten we weer on-topic gaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 apr 2004 10:13

heej maar waarom zijn jullie tegen crematie dan?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 10:23

Omdat crematie gekomen is met de bedoeling om te voorkomen dat de mens met de wederopstanding nog kan opstaan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 12:34

Het Weermannetje schreef:Omdat crematie gekomen is met de bedoeling om te voorkomen dat de mens met de wederopstanding nog kan opstaan.
Dat is de verantwoording van de overledene en niet van de bezoeker. Juist jij moet door je respect laten zien dat je net als God van mensen houdt, ondanks hun fouten.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 12:47

Maar je gaat toch niet naar iets toe, wat jij principieel fout vind?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 apr 2004 12:52

Het Weermannetje schreef:Maar je gaat toch niet naar iets toe, wat jij principieel fout vind?
ga je voor de crematie of voor de persoon die gecremeerd wordt?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 apr 2004 13:01

Lalage schreef:
Evelien schreef:1. het is een heidense gewoonte
2. De Here Jezus heeft ons het voorbeeld gegeven: HJij werd in een graf gelegd.

Dat vind ik nou niet echt hele sterke argumenten. Het gaat dan puur om culturele tradities. Jezus zal nog wel meer dingen anders gedaan hebben dan wij nu doen, moeten we dat dan ook allemaal veranderen?

Dat waren niet mijn argumenten hoor.

Terug naar “Archief”