Christenen op de barricades?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Christenen op de barricades?

Berichtdoor meschianza » 07 apr 2004 17:13

Ik zat me pas af te vragen. Twee dagen voordat handlanger van het kwaad: Sjeik Yassin werd vermoord door de Israeli's, schieten Palestijnen een christelijke, vredelievende, arabische leeftijdsgenoot van mij aan flarden. Maar daar lees je nauwelijks over. WEl komt er een mecha demonstratie tegen het geweld van Isreal (wat idd ook niet altijd erg rechtvaardig is) maar wordt die yassin dermate vereerd, dat je denkt te doen te hebben met een liefhebbende huisvader die soep schonk voor zwerfkinderen.

Zou het niet mooi geweest zijn als we daarna niet een demonstratie gehouden hadden, voor vrede, ter herinnering aan de vermoorde Georche Khoury, een vredesactivist........
Zou het goed zijn als dat meer ondernomen werd vanuiot christelijk initiatief? Of bereik je daar niks mee? Is het niet de juiste methode en kom je in een spiraal van tegendemonstratie terecht waardoor je in een wij-zij situatie komt.

Ik weet het niet goed, wel zou het gaaf zijn als er eens een radicale doch vreedzame tegenreactie kwam op al die haat in de wereld.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 17:24

wat denk je te bereiken? ik denk heel weinig. oke, je laat horen dat je voor vrede bent, maar daar blijft het bij. hier een demonstratie houden voor de oorlog in Israel. beetje krom eigenlijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 apr 2004 18:22

johannes1 schreef:wat denk je te bereiken? ik denk heel weinig. oke, je laat horen dat je voor vrede bent, maar daar blijft het bij. hier een demonstratie houden voor de oorlog in Israel. beetje krom eigenlijk.

Maar komt er niet een eenzijdig geluid als alleen mensen demonstreren die Sjeik Yassin hupelepup en zijn cornuiten als slachtoffers afbeelden?
En wat betreft hier ''demonstreren'' voor de oorlog in Israel, waarom niet? waarom zou het ons niet aangaan? Dat is toch wel het egocentrische in ons zoalng het ver weg is: laat maar waaien. Maar zodra Rotterdam CS de lucht invliegt staan we allemaal op straat om een optocht te houden. Want dat lopen WIJ gevaar.
Natuurlijk veranderd het niets aan de situatie, maar je bied wel een tegenhang aan mensen die op hatelijke wijze demonstreren. Tenminste, als je het zelf wel vreedzaam doet. Zoals die stille tcht tegen Aborthus-wet.... dat heeft niets veranderd, maar daarom was het nog niet zinloos! Je laat iets zien. Dat je er mee zit.

Ik zeg dus niet dat ik demonstreren, stille toch een oplossing van problemen vind....maar zou het niet eens goed zijn...
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 18:23

ik bedoelde het zo. dat wij hier demonstreren terwijl er daar mensen neergeschoten worden, terwijl ze daar niet weten dat we hier demonstreren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 apr 2004 18:28

johannes1 schreef:ik bedoelde het zo. dat wij hier demonstreren terwijl er daar mensen neergeschoten worden, terwijl ze daar niet weten dat we hier demonstreren.

En dus....? is het zinloos?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 18:29

het is zinvol als het je wat bereikt. maar het is toch een mooi gebaar. dat we hen niet vergeten

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

stille tocht

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 18:31

Op 23 februari was er een stille tocht voor de slachtoffers van de terreur in Israel, hier in Nederland in Den Haag. Voor het veiligheidshek dat Israel bouwt ter beschremming van haar burgers. Er was veel media aandacht. Dus geen slecht idee nog zo'n stille tocht te houden, weer met foto's. (waar weer nieuwe bij zijn gekomen.)
Fence out terror give peace a chance! (off topic, I know)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 apr 2004 18:46

demonstratie's hebben zo weinig effect vind ik. het is hardstikke goed dat je wat wilt doen, alleen het resultaat is vaak zo mager of nihil.
daarentegen, als je niets doet is het ook niet goed.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: stille tocht

Berichtdoor meschianza » 07 apr 2004 19:43

Yael schreef:Op 23 februari was er een stille tocht voor de slachtoffers van de terreur in Israel, hier in Nederland in Den Haag. Voor het veiligheidshek dat Israel bouwt ter beschremming van haar burgers. Er was veel media aandacht. Dus geen slecht idee nog zo'n stille tocht te houden, weer met foto's. (waar weer nieuwe bij zijn gekomen.)
Fence out terror give peace a chance! (off topic, I know)

Toich jammer, dat daar niet meer aandacht aangesschonken wordt. iik wist er niets van.... Met de stille toch deed alle christelijke media mee om de datum bekend te maken. DAn haal je wel de voorpagina.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2004 19:51

Als je dan toch zoiets organiseert.... organiseer dan geen stille tocht voor de joden die door palestijns terreur omkomen, of palestijnen die door joods terreur omkomen... hou het dan gewoon voor de slachtoffers van beide volken... vaak zijn het gewoon burgers die het slachtoffer zijn van ruzie tussen regeringen en extremisten enzo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 19:56

Misschien kun je bij christenen voor Israel informeren om zo'n tocht te houden, zij waren ook de intiatiefnemers van de stille tocht van 23 feb. samen met nog vele Joodse organistaties. (bv. cidi) Het was een bijzondere ervaring tussen Israeli's te lopen die zelf iemand hadden verloren bij zo'n terror aanslag. Het maakte echt indruk te lopen met een foto. Ik droeg een foto van een militair die in Jenin was omgekomen. Hij was getrouwd en had een kindje. Op de dag dat hij omkwam wilde zijn vrouw hem bellen om te vertellen dat ze zwanger was van hun tweede kindje.... :cry:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 apr 2004 19:57

Marnix schreef:Als je dan toch zoiets organiseert.... organiseer dan geen stille tocht voor de joden die door palestijns terreur omkomen, of palestijnen die door joods terreur omkomen... hou het dan gewoon voor de slachtoffers van beide volken... vaak zijn het gewoon burgers die het slachtoffer zijn van ruzie tussen regeringen en extremisten enzo.

Ja, daar heb je nou helemaal gelijk in. Mijn oom is pas in een christelijk tehuis geweest in Israel, die zowel arabische als joodse kinderen opvangen.

Zo heeft God het bedoeld.

maar ik zou het wel ter herinnering aan die jongen doen, hij was vredesactivist, hij leide een goed leven, hij werd vermoord om de zinloze reden dat hij Joods zou zijn en blijkt christelijke arabier te zijn. Als symboliek voor alle andere arabische, joodse whatever slachtoffers van de haat, terrorisme, oorlog, die gewoon een mooi leven wilden leven.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 19:58

Marnix schreef:Als je dan toch zoiets organiseert.... organiseer dan geen stille tocht voor de joden die door palestijns terreur omkomen, of palestijnen die door joods terreur omkomen... hou het dan gewoon voor de slachtoffers van beide volken... vaak zijn het gewoon burgers die het slachtoffer zijn van ruzie tussen regeringen en extremisten enzo.

Er komen ook Arabieren om door de zelfmoordaanslagen van de Palestijnen. Die worden evengoed herdacht. Israel gebruikt geen terreur Israel verdedigt zichzelf. :!:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 apr 2004 20:05

Yael schreef:
Er komen ook Arabieren om door de zelfmoordaanslagen van de Palestijnen. Die worden evengoed herdacht. Israel gebruikt geen terreur Israel verdedigt zichzelf. :!:

= andere discussie!!!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 00:32

columbus schreef:demonstratie's hebben zo weinig effect vind ik. het is hardstikke goed dat je wat wilt doen, alleen het resultaat is vaak zo mager of nihil.
daarentegen, als je niets doet is het ook niet goed.

Ben ik niet met je eens. De demonstraties tegen de Vietnam-oorlog in de jaren ´70 hebben volgens mij wel degelijk effect gehad. Je moet er iig nooit bij voorbaat vanuit gaan dat iets toch geen effect heeft en dan maar in je luie stoel blijven zitten.

Terug naar “Archief”