vrijgemaakten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jojanne

vrijgemaakten?

Berichtdoor jojanne » 07 apr 2004 09:32

hallow,
ik heb en vraagje, hoezo denken de vrijgemaakten dat ze de enige ware kerk zijn? en vinde ze het super erg als je verkering hebt met iemand uit een andere kerk?
thnx...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: vrijgemaakten?

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 09:42

jojanne schreef:hallow,
ik heb en vraagje, hoezo denken de vrijgemaakten dat ze de enige ware kerk zijn? en vinde ze het super erg als je verkering hebt met iemand uit een andere kerk?
thnx...

Ik ben niet van de vrijgemaakten. Maar is dat werkelijk zo dat ze denken dat ze de ware kerk zijn? Eenheid in geloof is volgens mij belangrijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 09:53

hoezo denken de vrijgemaakten dat ze de enige ware kerk zijn?

dit denken alle kerken, want anders had je niet zoveel verschillende kerkgenootschappen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 07 apr 2004 10:07

Ik ben zelf vrijgemaakt en kan je verzekeren dat de vrijgemaakte kerk niet van zichzelf beweert de enige ware kerk te zijn.

Het gerucht dat vrijgemaakten dat wel denken, is echter niet zonder grond. Hoewel er geen enkel aanknopingspunt is in synode-uitspraken dat de vrijgemaakte kerk de enige ware kerk zou zijn, zijn er meningen van particulieren (waaronder predikanten) die die opvatting wel huldigden. Na de jaren ’80 zijn die op de vingers van één hand te tellen.

De term ‘ware kerk’ zie je vooral in de artikelen 27 t/m 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Daar worden de kenmerken van de ware kerk en de kenmerken van ware christenen in genoemd. Op zichzelf heel waardevolle en Bijbelse artikelen, maar er zit uiteraard geen naamkaartje bij: dit zijn de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt). Alleen al omdat deze kerken (gevormd in 1944) zo’n 400 jaar jonger zijn dan deze belijdenis.

Toch waren er publicaties van een predikant die meende dat de vrijgemaakten de enige ware kerk is, en dat bijvoorbeeld een kerk die zeer verwant is met de gkv, de Christelijke Gereformeerde Kerken, zich zouden moeten aansluiten bij de gkv. Zolang ze dat niet deden/doen, zijn het ‘scheurkerken’. Ze horen bij ons, maar houden onnodige verdeeldheid in stand. Deze publicaties hebben echter nooit brede instemming gehad, laat staan dat een synode een dergelijke uitspraak gedaan heeft. En ik kan je verzekeren dat veel synodes over de kerkvraag besluiten hebben genomen.

Samengevat: leren de vrijgemaakten dat ze de enige ware kerk zijn? Nee.
Hebben sommige vrijgemaakten deze opvatting wel gehad? Ja.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 apr 2004 10:19

de vrijgemaakte kerk zegt dat ze EEN ware kerk is.....

enne ik denk niet dat het alleen bij vrijgemaakten is dat ze er niet om te springen staan om een relatie te hebben met iemand van een andere kerk

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

cgk vs vrijgemaakten

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 10:33

Ik ben van de cgk maar ik voel me niet echt verwant aan de vrijgemaakten. Dat zal wel komen omdat wij van bewaar het pand zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2004 10:38

johannes1 schreef:

dit denken alle kerken, want anders had je niet zoveel verschillende kerkgenootschappen.

Ahum, gelukkig denken de meesten dat niet! En daarbij hebben veel kerken gelukkig ook nog de nodige zelfkritiek, dat ook binnen hun kerk een onzuiverheid bestaat. (Helaas is dat soms ook wel weer heel erg ver te zoeken, getuige stukjes in een zeker blad)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

#

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 10:41

TheKeimpe schreef:
johannes1 schreef:

Ahum, gelukkig denken de meesten dat niet! En daarbij hebben veel kerken gelukkig ook nog de nodige zelfkritiek, dat ook binnen hun kerk een onzuiverheid bestaat. (Helaas is dat soms ook wel weer heel erg ver te zoeken, getuige stukjes in een zeker blad)

Bedoel je daar toevallig de Saambinder mee?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2004 10:43

Tsja,
die bedoel ik... :cry:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 10:52

Ik heb wel gemerkt tijdens de kerkscheuring in alphen dat dominee's inderdaad weinig zelfreflectie kennen en alles maar afschuiven op tegen de leer (d'r eigen leer) Die zekere persoon is nu gewoon dominee in de ger gem onbegrijpelijk... Eerst de boel bij ons molesteren en nou weer mooi weer spelen. pff :x T is wel off topic maar ik wilde het ff kwijt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2004 10:53

Het Weermannetje schreef:Als een kerk in zichzelf verdeeld is mag je idd wel kijken of de waarheid daar wel te vinden is. Misschien moet je dan maar eens gaan kijken bij kerken die onderling niet zo verdeeld zijn, zoals bijv. de Ger. Gem in Ned of de Oud Ger. Gem.!

Ahum,
*nee, ik maar die opmerking toch maar niet*

Oud gergem zou nog kunnen, Ger. Gem. in Ned echt niet. Maar goed, das een ander topic...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 10:59

Het Weermannetje schreef:Dat zal ik je idd uitleggen. Dat is absoluut geen leerverschil. De dominees bij het buitenverband leren precies hetzelfde als de dominees bij het binnenverband. Alleen was het zo droevig dat sommige dominees niet met elkaar overweg konden.

Zo onstaan de scheuringen ja :mrgreen:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 11:31

Het Weermannetje schreef:Dat zal ik je idd uitleggen. Dat is absoluut geen leerverschil. De dominees bij het buitenverband leren precies hetzelfde als de dominees bij het binnenverband. Alleen was het zo droevig dat sommige dominees niet met elkaar overweg konden.
Weetje wat de bijbel als kenmerk van gemeente zijn noemt? Niet eenheid in leer "Maar hieraan kent de wereld u, dat gij liefde hebt onder elkander".

Liever een kerk waar men liefde heeft dan waar men de leer heeft.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 11:41

...maar de meeste van deze is de liefde...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 11:43

in mijn ogen is scheuring zonder wezenlijk verschil in de leer veel ernstiger dan scheuring vanwege scheruing in de leer (zoals de reformatie)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”