Klaas schreef:Dat is zo ongeveer het hele stuk schat.
Kun je nog iets specifieker zijn?
Klaas
oh lieverd dat valt toch wel mee
er wordt in het stuk een hele rits aan verdraaingen, toevoegingen en weg latingen beschreven. Je kan toch wel een beetje je in het stuk verdiepen??
maar goed ik zal het hieronder wel posten. Ik vind ze allemaal vrij sterk. Uiteraard heb je met het ene argument meer dan met het andere
In de film van Gibson wordt toegevoegd aan de Schrift. Waarheid en verdichtsel worden vermengd.
Enkele voorbeelden:
De wijze waarop in de film de duivel wordt afgebeeld. Hij wordt voorgesteld als een vrouw met een mannenstem. Een androgyne voorstelling. Dit heeft geen enkele grond in de bijbel.
In de film wordt de duivel opgevoerd in de tuin van Gethsemane. Daar verzoekt hij Jezus. In de bijbel wordt daar niets over gezegd. De bijbel zegt dat Jezus uitgebreid werd verzocht aan het einde van zijn veertig dagen durende vasten in de woestijn, bij de start van zijn openbare bediening. "Toen werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om verzocht te worden door de duivel" (Mattheus 4:1-11). In de film wordt in de hof van Gehsemane een zelfde soort scene opgevoerd.
In de film verschijnt de satan bij verschillende gelegenheden aan Jezus tijdens zijn lijden. Dit is puur op speculatie gebaseerd. De rol van de Satan wordt in de film indringend naar voren gehaald. Iets wat in het bijbelse verslag niet wordt gedaan.
Nog een voorbeeld. Nadat Judas Jezus heeft verlaten gaat hij de straten van Jeruzalem in. Als hij ergens alleen zit komen twee kinderen naar hem toen, ze vragen of alles goed met hem gaat. Judas zegt hen weg te gaan. Daarop beginnen ze hem te bespotten en hun gezichten veranderen in weerzinwekkende demonischachtige gezichten. Ze beginnen hem te kwellen en te bijten. Een van hen scheurt met zijn tanden vlees uit de hand van Judas. Judas wordt tot zijn dood door deze demonische kinderen achtervolgd.
In een andere scène kijkt de satan, in de persoon van de eerder genoemde vrouw, naar de lijdende Jezus. De (vrouwelijke) satan heeft daar een baby bij zich. Als de baby omkijkt wordt zichtbaar dat deze een demonisch gezicht heeft.
Een aantal scènes zou niet misstaan in een horrorfilm. Dit soort voorstellingen scheppen een surrealistische sfeer.
Een ander voorbeeld is de rol van Maria. In vergelijking met wat de bijbel vermeldt wordt de rol van Maria opgeblazen en verdraaid. (Dit wordt hieronder nader behandeld onder punt 8.1.)
Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er wordt in de film nog veel meer aan de Schrift toegevoegd. Soms gebaseerd op rooms-katholieke legenden, soms afkomstig uit een boek met visioenen van de rooms-katholieke non Emmerich, en soms afkomstig uit de eigen fantasie van Gibson. Om nog enkele van deze buitenbijbelse zaken te noemen:
· Jezus wordt gevangen gezet in een kamer onder de tempel
· Jezus confronteert na zijn arrestatie Judas
· De Romeinse soldaten wordt voorgesteld als uiterst kwaadaardig tegen over Jezus. Ze weigerden zelfs om te stoppen met de geseling. Hun bevelhebber moest hen dwingen om te stoppen. En ze gaan door met Hem te slaan gedurende de weg naar het kruis. Maar de Romeinse overheid had geen probleem met Jezus. Zie de houding van Pilatus. De soldaten vonden het eigenlijk een grote grap, vandaar dat ze hem de mantel en de doornenkroon opdeden en Hem bespotten. Er is geen enkele aanwijzing dat ze zelf een wrok en haat tegen Hem hadden.
· Gedurende het lijden is Maria voortdurend in de buurt van Jezus. De bijbel zegt hier niets over.
· De vrouw van Pontius Pilatus geeft enkele kledingstukken aan Maria.
· Maria en Maria Magdalena vegen het bloed van Jezus weg nadat Hij is gegeseld
· Een jonge vrouw probeert Jezus wat water te geven op zijn weg naar het kruis, maar een Romeinse soldaat verhindert dat. Voor ze probeert hem te drinken te geven veegt ze zijn gezicht af met haar kleding en een beeld van het bloedige gezicht van Jezus wordt op het kledingstuk gedrukt. In de film drukt ze het kledingstuk dicht tegen haar lichaam terwijl ze kijkt hoe Jezus zijn weg naar het kruis voortzet. Dit is gebaseerd op de katholieke legende over Veronica. De legende claimt dat Jezus Veronica beloonde door zin gezicht in het kledingstuk te drukken. Er is geen enkel bewijs voor deze mythe voor de vierde en vijfde eeuw. De veronderstelde afbeelding van het gezicht van Jezus, die ongeveer in de achtste eeuw begon te verschijnen, toont de typische langharige Jezus. Reproducties van het beeld zijn lang gebruikt als "genezende relikwieën. De legende is opgenomen in de rooms-katholieke staties van de kruisweg. (Daar over later meer)
· Een kraai pikt het oog uit van de dief die geen berouw had.
· Bloed stroomt als een waterval uit de zijde van Jezus, nadat een soldaat zijn speer erin steekt.
· De namen van de dieven aan het kruis. Er wordt gezegd dat ze Gesmes en Dismas heten.
· Enzovoorts.
5. Mede gebaseerd op de visioenen van Anne-Catherine Emmerich
Een groot aantal van de scènes van de film komen niet uit de bijbel maar uit een boek van de rooms-katholieke mystica en non Anne-Catherine Emmerich. (geboren in 1774).
Omdat de evangeliën niet uitweiden over het lijden van de Here Jezus zat Gibson met een probleem. Hoe valt van die beperkte stof een volledig filmscript te maken? Dat probleem werd opgelost toen hij het boek van Emmerich vond. Emmerich kreeg een reeks visioenen over de lijdensweg van de Here Jezus. Die zijn opgeschreven in het boek "The Dolorous Passion of our Lord Jesus Christ". Verschillende buitenbijbelse scènes, zoals die waar Jezus van een brug wordt gegooid, komen rechtstreeks uit dit boek.
Waar de Schrift zwijgt, daar vertelt Emmerich. De schrijvers van de vier evangeliën zijn daarbij door de Geest geleid in wat ze schreven. De Geest bepaalde dat het fysieke lijden terughoudend moest worden verteld. De visioenen van Emmerich gaan brutaalweg en lijnrecht tegen deze lijn van de Schrift in. Het is daarom alleen op grond hiervan al duidelijk uit welke bron de geest is door welke Emmerich haar visioenen ontvangen heeft. Hier is een ander geest aan het werk die de aanpak van Gods Geest doorkruist.
Alles wijst er op dat Emmerich onder invloed van boze geesten stond. Geesten die zich voordoen als engelen des lichts, als de Heilige Geest zelf. Dat blijkt ook uit het feit dat er stigmata in haar lichaam verschenen. Stigmata zijn wonden die spontaan verschijnen op de plaatsen van het lichaam (de handen, de voeten) waar bij Jezus de spijkers werden geslagen. De katholieke kerk kent dit verschijnsel bij verschillende zogenaamde "heiligen". De nog niet zo lang geleden heilig verklaarde (of was het zaligverklaarde) Padre Pio had ze ook.
Uit niets blijkt dat Emmerich het ware evangelie kende en geloofde. En toch kreeg ze vanaf haar kinderjaren al visioenen. Emmerich was zonder twijfel occult gebonden of bezeten.
Het boek van Emmerich is een belangrijke onzuivere bron van de film. De film ademt de geest van het occulte boek van Emmerich. Het lijden van de Here Jezus wordt in de film verteld op de wijze van Emmerich, en niet op de wijze van de bijbelschrijvers.
en nu ben ik niet volledig want ook hoofdstuk 8 zou hier nog bij moeten.
kortom als de feiten waar zijn die zijn beschreven is het gewoon een waardeloze film. Jij gaat hem zelf ook kijken dus ik ben benieuwd wat je vind als je hem gezien hebt. Ik zou het je op grond van dit stuk afraden maar ik denk niet dat dit stuk je hebt overtuigd.
groeten van je schat
oh ja
wil je hier eens op letten
De sterke Maria en de zwakke Jezus
Op een bepaald moment in de film valt Jezus tijdens zijn weg naar het kruis. Dan wordt het voorgesteld alsof Hij geen kracht meer heeft om op te staan, totdat hij naar Maria kijkt waarna Hij weer kracht krijgt. Tijdens de film wordt sterk de indruk gewekt dat Hij geregeld kracht door haar ontvangt.
Maria offert haar Zoon, laat Hem los, werkt mee, lijdt mee
klopt dit? dat zou gruwelijk zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.