Jeugdkerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 apr 2004 15:20

Marnix schreef:Mijn reaktie daarop: Sinds ik naar jeugdkerken ga ga ik, zei het 1x per maand minder, weer gemotiveerd en trouw naar de kerk. Daardoor ben ik gaan inzien hoe tof God is, en hoe belangrijk het ook is om met plaatsgenoten samen te geloven.

Wat heeft hij liever... dat ik 8 keer ongemotiveerd naar de kerk was blijven gaan omdat dat zo hoorde, of dat ik 6 of 7x per maand ga en er graag heenga en ook weer weer meer opsteek in de diensten omdat ik beter luister?

Ik zie het concurrentieprobleem niet, een jeugdkerk is maar 1x in de maand, dan kun je nog genoeg kerkdiensten bezoeken... en komt het hele gemeentezijn niet in het gedrang. Sterker nog: Het blijkt dan ook dat jeugdkerk-bezoekers helemaal niet weg blijven uit hun kerk maar er veelal gemotiveerd worden om ook in hun eigen kerk gemotiveerd en actief te zijn.
Kan dezelfde ervaring delen.

kheb meer het gevoel dat dat het commentaar van de gevestigde kerken meer voortkomt uit een soortement van jaloezie, omdat blijkt dat jeugdkerken bij sommige mensen meer boeit en weet te motiveren dan de reguliere kerken.
Maar in onze kerk zijn ze juist blij dat ze er zijn en vinden ze het een mooie aanvullig :D
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 05 apr 2004 17:00

Jeugdkerken zijn geen kerken, want er zijn geen ambtsdragers en de sacramenten worden er niet bediend.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 17:04

caprice schreef:Jeugdkerken zijn geen kerken, want er zijn geen ambtsdragers en de sacramenten worden er niet bediend.

Daarom worden het soms ook jeugdvieringen genoemd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 apr 2004 18:02

caprice schreef:Jeugdkerken zijn geen kerken, want er zijn geen ambtsdragers en de sacramenten worden er niet bediend.
Stimmt
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2004 18:49

Klopt... het dilemma in de naam zit hem hierin:

De naam jeugdkerk is naar de kerken toe wel eens als bedreigend gezien.... maar inderdaad, het is geen kerk in de zin van het woord zoals het tegenwoordig gebruikt wordt.

Maar we richten ons niet op die mensen. We richten ons op randkerkelijke jongeren en ongelovige jongeren. Die willen we niet voor de gek houden... we willen met de naam heel duidelijk maken dat het er geen leuk feestje is voor jongeren, maar dat het om God gaat en over Hem gaat. Vandaar deze naam... en oorspronkelijk betekent "kerk" Wat van de Here is... en daar reken ik jeugdkerken ook onder ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 05 apr 2004 18:53

Ik niet, want de tucht wordt er niet gehandhaafd, en dan de bovengenoemde redenen. Dan kan het volgens mij geen kerk genoemd worden.
Hooguit een samenkomst.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 apr 2004 19:30

caprice schreef:Ik niet, want de tucht wordt er niet gehandhaafd, en dan de bovengenoemde redenen. Dan kan het volgens mij geen kerk genoemd worden.
Hooguit een samenkomst.

Wat is een kerk dan? En is dat meer dan een samenkomst? Volgens mij zijn we zwaar afgedwaald als we zo gaan denken.

Er is bovendien niets heiligs aan sacramenten, gij roomse, en ambtsdragers zijn ook maar mensjes.

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 05 apr 2004 19:51

Vin schreef:Er is bovendien niets heiligs aan sacramenten, gij roomse, en ambtsdragers zijn ook maar mensjes.

Dat vind ik een heel gewaagde uitspraak niets heiligs aan sacramenten...Waarom wordt het dan de HEILIGE doop en het HEILIG avondmaal genoemd?? omdat het toch instellingen van God zijn die hij als iets speciaals en heiligs ziet. Dat van de ambstdragers dat klopt dat zijn inderdaad mensjes:P
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Vin

Berichtdoor Vin » 05 apr 2004 20:01

zussie schreef:
Vin schreef:Er is bovendien niets heiligs aan sacramenten, gij roomse, en ambtsdragers zijn ook maar mensjes.

Dat vind ik een heel gewaagde uitspraak niets heiligs aan sacramenten...Waarom wordt het dan de HEILIGE doop en het HEILIG avondmaal genoemd?? omdat het toch instellingen van God zijn die hij als iets speciaals en heiligs ziet. Dat van de ambstdragers dat klopt dat zijn inderdaad mensjes:P

Dat vraag ik me ook af, waarom het HEILIGE doop word genoemd. Ik heb er zo mijn ideeen over.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 05 apr 2004 20:04

Dus jouw ideeen stel je boven Gods ideeen? Je hebt wel lef moet ik zeggen! :?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 20:06

caprice schreef:Ik niet, want de tucht wordt er niet gehandhaafd, en dan de bovengenoemde redenen. Dan kan het volgens mij geen kerk genoemd worden.
Hooguit een samenkomst.

Het ligt er natuurlijk aan of je kerk in de zin van de DL (of waar staat die definitie vd. ware kerk ook alweer?) neemt..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2004 20:18

Aragorn schreef:
Hooguit een samenkomst.

Het ligt er natuurlijk aan of je kerk in de zin van de DL (of waar staat die definitie vd. ware kerk ook alweer?) neemt..

Dat staat in art. 27-29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2004 20:23

Vin schreef:
Hooguit een samenkomst.

Wat is een kerk dan? En is dat meer dan een samenkomst? Volgens mij zijn we zwaar afgedwaald als we zo gaan denken.

...

Natuurlijk is een kerk wel meer dan een samenkomst!
Een kerk is een gemeente. Het woord 'ekklèsia' kun je vertalen met zowel kerk als gemeente. En een gemeente, een gemeenschap, dat is toch duidelijk wel wat meer dan een samenkomst. Het is geen los zand waar we over praten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 20:28

Boekenlezer schreef:Het is geen los zand waar we over praten.

Idealiter niet nee..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2004 20:33

Marnix schreef:Klopt... het dilemma in de naam zit hem hierin:

De naam jeugdkerk is naar de kerken toe wel eens als bedreigend gezien.... maar inderdaad, het is geen kerk in de zin van het woord zoals het tegenwoordig gebruikt wordt.

Maar we richten ons niet op die mensen. We richten ons op randkerkelijke jongeren en ongelovige jongeren. Die willen we niet voor de gek houden... we willen met de naam heel duidelijk maken dat het er geen leuk feestje is voor jongeren, maar dat het om God gaat en over Hem gaat. Vandaar deze naam... en oorspronkelijk betekent "kerk" Wat van de Here is... en daar reken ik jeugdkerken ook onder ;)

Jeugdkerken zijn uiteraard geen kerken in de zin van 'ekklèsiai', gemeenten.

Kerk komt van kuriakè. Als ik me niet vergis moet het voluit heten: hè kuriakè oikia, wat betekent: het huis van de heer.
Kuriakè is de vrouwelijk vorm van kuriakos, een bijvoeglijk naamwoord wat 'van de heer' betekent.
En het woord kurios is het griekse woord voor heer.

Terug naar “Archief”