In het Oude Testament komt vrij vaak polygamie voor, ook bij bijbelheiligen. Abraham ging tot Hagar in nadat Sara onvruchtbaar bleek, Jakob had Rachel, Lea en daarnaast nog twee dienstmaagden, David had Michal, Bathseba, en nog een stuk of wat vrouwen, Salomo blinkt er helemaal boven uit met zijn 1000 vrouwen. (1 Kon. 11:3) Ten overvloede nog Gideon die vele vrouwen had. (Richt. 8:30) Ik vraag me af of polygamie toen verboden was, of dat dat pas later gekomen is.
In dit licht vraag ik me af wat precies wordt bedoeld met Deut. 17:17 "Ook zal hij voor zich de vrouwen niet vermenigvuldigen, opdat zijn hart niet afwijke; hij zal ook voor zich geen zilver en goud zeer vermenigvuldigen." Wordt hiermee polygamie verboden? Waren Abraham en Jakob dus nog niet fout? Ik lees voor de rest bij Salomo en David niet echt een bestraffing hiervan.
In Lev. 18:18 wordt verboden om twee zussen tot vrouw te nemen: "Gij zult ook geen vrouw tot haar zuster nemen, om haar te benauwen, mits haar schaamte nevens haar, in haar leven, te ontdekken."