De uitvaartdienst van Juliana

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

De uitvaartdienst van Juliana

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 19:22

Op 30 maart 2004 is prinses/koningin Juliana begraven. In dit onderwerp kun je je mening geven over die dienst. Zoals: wat vond je van de toespraak van ds. W. Hudig-Semeijns de Vries van Doesburgh?

De overdenking die ds. W. Hudig-Semeijns de Vries van Doesburgh hield: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=92316
(De link http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=92150 bevat exact dezelfde informatie)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 03 apr 2004 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 19:33

wina schreef:Had jij dan wat anders verwacht van die dienst ?

Ik was allang blij dat het ter Linden niet was, die vond ik helemaal vreselijk bij die trouwerij.Verder ben ik het helemaal met je eens, behalve deze zinsnede :
.........................
Want die grote kloof tussen God en de zondige mens, die zal toch overbrugd moeten worden, wil een mens veilig die eeuwigheid tegemoet gaan. Dan is er toch niks minder nodig dan een wedergeboorte, die door God gewerkt moet worden.

..........................
Die kloof is al overbrugd door Jezus offer aan het kruis , alleen moeten wij het aannemen.

Wat is er dan mis met die zin van mij? Het is toch duidelijk dat een mens zonder wedergeboorte geen toekomst heeft voor de eeuwigheid? We geloven toch niet ineens in alverzoening?
Het aannemen van Christus' offer gaat niet zonder krachtdadige werkingen van Gods Geest, die de dode zondaar wederbaart.

Verder had ik niks anders verwacht van de dienst dan de gebruikelijke vrijzinnige slapperdebapsie.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 apr 2004 20:09

kvond het behoorlijk waardeloze toespraak.

Voor de opmerking "daarmee wees Jezus niet heen naar de messiaanse tijd die nog komen zou" (o.i.d.) vond ik erg geniaal :roll:

en dingen als dat juliana erg confessioneel christelijk was, en tevens islamitsch en oosters sprituaal was ook wel knap.

of dat er op een gegeven moment zelfs een griekse godin bijgehaald werd...

tegen die tijd heb ik de tv maar weer uitgezet, geloofde het wel (niet dus)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 20:10

Nee, het was volgens mij ook een definitiekwesite van wina.

De kloof is 2000 jaar geleden al overbrugd, dat hoeft nu niet meer te gebeuren. Wij moeten alleen de brug nog over. Het komt een beetje op hetzelfde neer allemaal.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 21:44

@mic schreef:kvond het behoorlijk waardeloze toespraak.

Voor de opmerking "daarmee wees Jezus niet heen naar de messiaanse tijd die nog komen zou" (o.i.d.) vond ik erg geniaal :roll:

en dingen als dat juliana erg confessioneel christelijk was, en tevens islamitsch en oosters sprituaal was ook wel knap.

Ik heb zelf op de radio meegeluisterd. En ik vond het net als jij: een behoorlijk waardeloze toespraak.
De radio heb ik niet uitgedaan. Ik luisterde het helemaal uit, puur en alleen omdat het een belangrijke dienst is, zeg maar een historische gebeurtenis. Normaal gesproken zou een dergelijke dienst mij gigantisch kunnen frusteren, maar nu was ik erop voorbereid, en verwachtte ik het min of meer zo.

Van dat confessioneel christelijke stel ik me bij dat koningshuis overigens sowieso bar weinig voor.
Wat het confessioneel christelijke betreft trouwens: ik las laatst een stukje van iemand in een krant, en die omschreef zichzelf als orthodox-christelijk. Hij/zij is hervormd, ik dacht zelfs van de gereformeerde bond. En die vond het een goede dienst!!! Ik snap werkelijk niet hoe dat samen kan gaan. Volgens mij is die persoon nogal in de war.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 apr 2004 21:48

tja, het was te verwachten. een aantal mensen stonden helemaal op zijn kop: een remontrantse predikant, en een vrouw nog wel! alsof de andere diensten niet door remontrantse predikanten geleid worden. maar goed, dat zijn mensen die denken dat de koningin nog netjes met een hoed op naar de kerk gaat :D

ik heb de dienst niet gevolgd, maar wel wat in de krant gelezen, en werd in mijn verwachtingen bevestigd: niets gemist.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 21:56

Aragorn schreef:Nee, het was volgens mij ook een definitiekwesite van wina.

De kloof is 2000 jaar geleden al overbrugd, dat hoeft nu niet meer te gebeuren. Wij moeten alleen de brug nog over. Het komt een beetje op hetzelfde neer allemaal.

Ik heb zelf toch de neiging om dat nogal anders te zien. Wat dat betreft merk ik dat ik zeg maar van de nogal 'zware' kant ben. Er moet echt iets gebéuren in het hart van de zondaar.
Zo maar een brug overlopen, ik heb niet de neiging daar zo erg in te geloven. Ik ga me heel onzeker voelen bij zulk denken/preken. Vandaar dat ik het zo verwoordde: '...niet zonder krachtdadige werkingen van Gods Geest, die de dode zondaar wederbaart.' (En misschien heeft wina dat dan wel heel goed aangevoeld.) Alleen ga ik daar wel genuanceerd mee om naar andere forumgebruikers toe. Immers, wie ben ik om anderen te beoordelen? Daar ben ik graag erg bescheiden in. En wie ben ik om de waarheid helemaal te kennen? Vandaar dat ik er niet bombastisch mee omga.
Maar ik kan mij nu eenmaal vrij moeilijk voorstellen dat het zonder een zg. Pniël-worsteling gaat. Ik twijfel niet echt aan mijn eigen heil, maar ik kan er wel bij zeggen dat het verkrijgen van die overtuiging niet zonder slag of stoot is gegaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 21:58

Nee, ja, dat is ook zo. Ik bedoelde ook niet dat je zomaar ff de brug over kan lopen, maar dat de cruciale daad 2000 jaar geleden al gebeurd is. Alleen moet dat nog toegepast worden aan ons hart... (en hoe dat dan gaat, daar verschillen de meningen zo hier en daar wat over... :wink: )

Vin

Berichtdoor Vin » 04 apr 2004 03:31

Lekker respect heb je dan :x Kijk je dan voor de uitvaartdienst, of omdat je wil checken of de preek je wel aanstaat? Zou je ook de kerk uit lopen als je er had gezeten? Had ik niet verwacht van je mic.

Het ging om Juliana, om Juliana's leven, om Juliana's geloof. Wat heb ik deze week de kerkelijken om mij heen weer van hun meest trieste kant gezien. Iedereen die zich ergerde, weg liep, of tv uitzette is bij deze on-uitgenodigd voor mijn begrafenis.

P.S. Nee ik heb zelf niet gekeken. Ik kende Juliana niet. Ik maak er geen gewoonte van om de begrafenis van vreemden bij te wonen. Ik hoop dat ze bij God is.

Amen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 apr 2004 16:58

Ik vond het vooral merkwaardig dat deze domineese het stoffelijk overschot ging zegenen. Daar werd ik een beetje boos om: een dood lichaam zegen je niet. Je zegent alleen levende mensen. Van het graf is geen verwachting.

Voor de rest deed ze het wel netjes.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 apr 2004 17:11

Vin schreef:

Lekker respect heb je dan :x Kijk je dan voor de uitvaartdienst, of omdat je wil checken of de preek je wel aanstaat? Zou je ook de kerk uit lopen als je er had gezeten? Had ik niet verwacht van je mic.

Ik beoordeel alleen maar de inhoudelijke kwaliteit van de preek, niet Juliana zelf. Ik zou niet weten waarom ik iets niet zou mogen beoordelen al gaat het om een rouwdienst. Smaak en voorkeur verlies je niet zomaar hoor. Het was me dan ook totaal niet te doen om juliana (want ik heb niets met haar) maar met de miljoenen kijkers.

(en nee, ik was niet de dienst uitgelopen) (en er zaten ook mooie elemente in de dienst).

Liefde of verdraagzaamheid is niet hetzelfde als dingen die niet goed gaan goed praten. Als een dominee bij zo'n dienst niet in staat is om te wezen op de Ene weg, vind ik dat te erg om we te moffelen onder postmoderne verdraagzaamheid (= onverschilligheid)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 apr 2004 18:45

Tja... kheb ongeveer alles gezien (stage in verpleeghuis, iedere bejaarde achter de buis).

Kvond het begin echt slecht. Zegt ze: stil zijn zodat je je adem kunt horen, je hartslag en je bloed... zodat we ons kunnen concentreren op HAAR!!!! Toen ze dat zei dacht ik echt: Muts.. het gaat niet om HAAR, het gaat om HEM!!!!

Verder ging het wel.. Alleen zou ik, als ik een dienst zou leiden, waarvan ik weet dat er veel niet gelovige mensen kijken gebruik maken om te evangeliseren ofzo :D

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 05 apr 2004 03:28

Acire schreef:Kvond het begin echt slecht. Zegt ze: stil zijn zodat je je adem kunt horen, je hartslag en je bloed... zodat we ons kunnen concentreren op HAAR!!!! Toen ze dat zei dacht ik echt: Muts.. het gaat niet om HAAR, het gaat om HEM!!!!

Toe maar, nu zelfs al een "Muts". Toch wel een fijn idee dat de remonstrantse dominee jou nooit een "muts" zal noemen.
Ik sluit me maar bij Vin aan. Hij schrijft:

"Het ging om Juliana, om Juliana's leven, om Juliana's geloof. Wat heb ik deze week de kerkelijken om mij heen weer van hun meest trieste kant gezien."

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 apr 2004 16:42

Brion schreef:
Acire schreef:Kvond het begin echt slecht. Zegt ze: stil zijn zodat je je adem kunt horen, je hartslag en je bloed... zodat we ons kunnen concentreren op HAAR!!!! Toen ze dat zei dacht ik echt: Muts.. het gaat niet om HAAR, het gaat om HEM!!!!

Toe maar, nu zelfs al een "Muts". Toch wel een fijn idee dat de remonstrantse dominee jou nooit een "muts" zal noemen.
Ik sluit me maar bij Vin aan. Hij schrijft:

"Het ging om Juliana, om Juliana's leven, om Juliana's geloof. Wat heb ik deze week de kerkelijken om mij heen weer van hun meest trieste kant gezien."

Sorry, misschien is die 'muts' een verkeerde hersenkronkel van mij, maar ik dacht het wel :oops: :| Ik vind die uitspraak gewoon erg fout: hoe geliefd je ook mag zijn, hoe koninklijk je ook mag zijn, het draait nooit om een mens!!!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2004 00:12

Ik vond de dienst een beetje zweverig, maar ik geloof dat juist dat aardig bij Juliana paste.

De zegen vond ik ontroerend. Het À toi la gloire blijft een heerlijk lied. De preek vond ik het meest zweverig, dat lag ook aan de manier van spreken van de Predikante, maar zeker ook aan de inhoud.

Ik heb het idee dat Juliana het zo gewild heeft. Ik hoop dat ze rust in vrede. Ze heeft het op aarde al zwaar genoeg gehad.

Optimatus
Laatst gewijzigd door Optimatus op 06 apr 2004 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”