surfer schreef:Boekenlezer schreef:Cathy schreef:Boekenlezer schreef:surfer schreef:het hele concept van verkiezing of verwerping is onGoddelijk. Door mensen de bijbel ingeschreven of hineininterpretiert, lijkt me.
Aan de (merkwaardige) problemen en worstelingen die het oproept kun je al zien hoe onnatuurlijk het is.
Wat kopen we nou voor dit soort reacties?!
Dit slaat gewoon nergens op. De leer van de verkiezing is Bijbels. Dat valt niet te ontkennen.
Waarom voelen mensen er blijkbaar toch voor om óf voor dit simplisme, óf voor dat simplisme te kiezen? (Ik bedoel dus de uitersten praktisch verkiezingsfatalisme en remonstrantisme.)
Echt, ik gruw van dit soort reacties!!
Ben je al eens nagegaan hoeveel berichten op dit forum gaan over de uitverkiezing?
En heb je de registratiedatum van Surfer al bekeken?
Misschien snap je dan z'n reactie.
Dat slaat nergens op. Ergernis of verveling is geen excuus om te gaan lopen liegen. Waarom niet gewoon de waarheid hoog houden tegenover de leugen, ongeacht omstandigheden? Dat komt veel sterker op mij over dan dit.
Prettige discussiepartner ben jij, Boekenlezer..![]()
Nu ga ik ook even 'bijbels' redeneren:
"Ouders die hun ene kind voortrekken boven de andere, zijn goede christenen. Ze voldoen aan het beeld gods waarnaar ze geschapen zijn. Immers, hun "god" bevoordeelt sommigen boven anderen, en zij volgen daarin. Ouders die daarentegen hun kinderen allemaal gelijk behandelen, handelen in strijd met de "bijbelse waarheid""
Leert ons de natuur zelve niet dat hier geen hout van klopt?
Wat wij ("gevallen mensen"!!!) in andere 'gevallen' mensen afkeurenswaardig vinden, zou door 'god' gedaan ineens acceptabel en verheven zijn? Met de dooddoener dat 'gods wegen onnaspeurlijk en voor ons niet te bevatten zijn'? Zo kun je mensen echt van alles wijs maken. Met zo'n uitspraak kun je ieder gat dichten!
En 'toevalligerwijs' behoren de schrijvers van deze geschriften zelf tot de verkorenen. Hoezo objectief?
Ja ja, prettige discussiepartner ben ik als ik meedoe met bedrog en omkoperij...??
De mafiabaas komt langs op bezoek. Of ik die bom wel even wil helpen in zijn auto tillen, waarmee hij straks een grote aanslag wil plegen? Ja, natuurlijk, ik doe niet flauw! (Zo wil surfer dat...; en daarmee pleeg ík die aanslag niet!)
Het is zeker helemaal niet erg, dat de mens die volmaakte schepping verknalde? En dat hij dat nog steeds doet met zijn zonden? En dat hij Gods onvoorstelbare heiligheid tart? Dat zou gewoon moeten zijn: ach, zand erover. Ieder mens heeft recht op redding. Hoezo mensmiddelpuntig...???
Consequent doorgeredeneerd moet het dan ook afkeurenswaardig zijn dat de duivel de eeuwige verdoemenis in gaat. Of horen we jou dan plotseling niet meer protesteren...?? Is dat plotseling wèl acceptabel...??
Citaatje uit een boek:
Vanuit de mens gezien, kunnen wij met God dus niets. Wij zoeken Hem niet, althans, wij zoeken niet de ware God. Een mens maakt zelf natuurlijk wel graag goden, dat zijn dan goden die hij zich kan voorstellen en begrijpen. Zo bedenkt hij bijvoorbeeld een God die het leven aangenaam maakt voor 'goede' mensen en die 'slechte' mensen straft. Dat kunnen wij begrijpen. Als God zo was, zouden we wel in Hem willen geloven. Logisch, we zijn immers van nature egoïsten en we zoeken ons eigen heil. Maar zolang we ons zo God blijven voorstellen, zij we ver van het punt waarop we Hem kunnen leren kennen. Mensen zoeken ook wel een God die ze tevreden kunnen houden met offers op voorwaarde dat Hij zich verder buiten hun leven houdt, zodat ze nog steeds de dingen kunnen doen die ze graag willen. Een God die beweert dat Hij alles over jou te zeggen heeft en jou verbiedt die dingen te doen die jou zo aantrekkelijk voorkomen, zo'n God wil je natuurlijk niet. Een God die beweert dat hij er uitsluitend bent om Hem te eren en te dienen? Nee, zul je zeggen, dank u, niet voor mij. Zo'n God zoek ik niet. Die kan wat mij betreft beter in de hemel blijven. Kortom: wij zijn niet in staat om vanuit onszelf met de ware God in contact te komen.
(De achilleshiel van het calvinisme, ds. Fred van Hulst, blz. 89/90)