Moderator: Moderafo's
Het Weermannetje schreef:
Er is geen vrouw in de Bijbel die leider is geweest.
Christa schreef: Vrouwen kunnen best een taak hebben in de gemeente, maar niet in de kerkenraad en zeker niet op de kansel.
tanteoranje schreef:Christa schreef: Vrouwen kunnen best een taak hebben in de gemeente, maar niet in de kerkenraad en zeker niet op de kansel.
...gelukkig is dat ook zo en ik weet van gemeentes waar diaconale medewerksters zijn, zoiets is heel mooi en ze kunnen daar meer in leggen dan alleen maar praten over huis-tuin- en keukenonderwerpen. Dat er hier en daar nog iets verbeterd kan worden zie ik in onze gemeente: alleen manslidmaten mogen kiezen voor ambstdragers of een nieuwe predikant. Vreemd... vrouwen mogen wel de ledenvergaderingen bijwonen. En voor weduwen of alleengaanden is het erg lastig: ze hebben geen inspraak in het vormen van een nieuw sanhedrin...
Optimatus schreef:Door de hele Bijbel heen wordt gesproken over de twee grootste geboden: God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf.
Ik kan dit niet rijmen met het afsluiten van het ambt voor 50% van de christenen. Ik ken vrouwelijke predikanten en een vrouwelijke priester die beter functioneren dan hun mannelijke collegae. Ik zie daarin het bewijs dat de H. Geest hen werkelijk schraagt.
Erik
Optimatus schreef:Behoudens de traditie zie ik geen drempels om vrouwen niet op de kansel/het altaar te plaatsen. Des te meer omdat zij uitstekend kunnen functioneren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten