vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 14:17

dan was Paulus ook short minded
Engaged @ 07-01-2005

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 02 apr 2004 19:51

... Vanmorgen heb ik even iets gelezen over Anna, de profetes en er de verklaring bij gezocht... ik weet niet echt hoe je het moet zien...
Overigens heb ik in m'n eigen kring nog nooit gemerkt dat een man over zijn vrouw heerst, gewoon omdat die mannen er de kans niet voor krijgen. Binnen ons kerkgenootschap geldt ook het huwelijksformulier waarin de vrouw gehoorzaamheid belooft aan de man (wat ik toch liever anders zou formuleren) maar ik vraag me wel eens af wie daar "ja" op heeft gezegd: de man of de vrouw. Natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden waar het gezonde evenwicht is... Dat vrouwen zich onderdrukt voelen is in veel gevallen onterecht. De vrouw is wel degelijk"het zwakke vat" en daarom gevrijwaard van bepaalde klussen of taken. Wel zijn bepaalde dingen vroeger scheef gegroeid in onze gezindte, als ik al denk dat op een vrouwenvereniging (zo was het jaaaaren geleden nog wel) er niet aan bijbelstudie werd gedaan en op mannenvereniging wel ...! Vreemd... of is er een verklaring?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 22:29

Het Weermannetje schreef:
Er is geen vrouw in de Bijbel die leider is geweest.

Deborah (Richteren) was wel degelijk vrouw.
Athalia (Koningen, misschien slecht voorbeeld)

Maar even iets over de redenering. Het lijkt mij tamelijk ongeloofwaardig dat iemand iets niet mag doen omdat zij twee X-chromosomen heeft en wij mannen (zucht) één X- en één Y-chromosoom. Volgens dezelfde redenering zou je dus alle negers uit het ambt kunnen ontslaan of alle mensen met groene ogen.

Ik vind het onbijbels als je vrouwen op grond van geslacht de toegang tot het ambt weigert, temeer als je bedenkt dat de Kerk de Bruid van Christus is. Ik kan me geen transsexuele Bruid voorstellen (argh).

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 apr 2004 03:43

bijbels of niet, toch kan ik me er geen voorstelling van geven, een vrouw op de kansel.
ik maakte eens een dominee mee die een potje naast zich had staan waar hij de fluim van de pruimtabak in spietste.
en een dominee die in veel woorden kracht bij zette door tegen de kansel aan te trappen, tegen de muur aan te stompen en met zijn vuist op de bijbel te slaan.
dat had echt wel impact en ik vond het toch wel wat hebben.

ik kan me echter geen vrouwelijke dominee voortstellen die met haar handtasje loopt te zwaaien laat staan eentje die een pruimtabak achter haar kiezen heeft.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 apr 2004 06:55

Ik gruw van een vrouwelijke domina, dat mag je best weten. Vrouwen kunnen best een taak hebben in de gemeente, maar niet in de kerkenraad en zeker niet op de kansel.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 03 apr 2004 09:10

Christa schreef: Vrouwen kunnen best een taak hebben in de gemeente, maar niet in de kerkenraad en zeker niet op de kansel.

...gelukkig is dat ook zo en ik weet van gemeentes waar diaconale medewerksters zijn, zoiets is heel mooi en ze kunnen daar meer in leggen dan alleen maar praten over huis-tuin- en keukenonderwerpen. Dat er hier en daar nog iets verbeterd kan worden zie ik in onze gemeente: alleen manslidmaten mogen kiezen voor ambstdragers of een nieuwe predikant. Vreemd... vrouwen mogen wel de ledenvergaderingen bijwonen. En voor weduwen of alleengaanden is het erg lastig: ze hebben geen inspraak in het vormen van een nieuw sanhedrin... :?
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Vrouwelijke dominee

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2004 09:29

(Dit is gewoon een algemene reactie op dit onderwerp. Ik reageer nu dus niet op tanteoranje.)

Ik denk dat er in de Bijbel sprake is van een bepaalde orde, die tijdloos en bovencultureel is. We moeten ons niet focussen op één tekstje, zoals Efeze 5:22: "Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere", en dan ineens gaan roepen: "Dat was tijd- en cultuurgebonden!"
Er is een bepaalde scheppingsorde vanaf het begin, zoals die door God is ingesteld. Je moet oog hebben voor de lijn door de hele Bijbel heen. Of gaan we op een gegeven moment ook ineens roepen dat we niet meer onderdanig moeten zijn aan God, omdat dat tijd- en cultuurgebonden zou zijn...??

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 apr 2004 09:38

tanteoranje schreef:
Christa schreef: Vrouwen kunnen best een taak hebben in de gemeente, maar niet in de kerkenraad en zeker niet op de kansel.

...gelukkig is dat ook zo en ik weet van gemeentes waar diaconale medewerksters zijn, zoiets is heel mooi en ze kunnen daar meer in leggen dan alleen maar praten over huis-tuin- en keukenonderwerpen. Dat er hier en daar nog iets verbeterd kan worden zie ik in onze gemeente: alleen manslidmaten mogen kiezen voor ambstdragers of een nieuwe predikant. Vreemd... vrouwen mogen wel de ledenvergaderingen bijwonen. En voor weduwen of alleengaanden is het erg lastig: ze hebben geen inspraak in het vormen van een nieuw sanhedrin... :?

In onze gemeente mogen de vrouwen niet een ledenvergadering bijwonen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 apr 2004 11:00

Door de hele Bijbel heen wordt gesproken over de twee grootste geboden: God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf.

Ik kan dit niet rijmen met het afsluiten van het ambt voor 50% van de christenen. Ik ken vrouwelijke predikanten en een vrouwelijke priester die beter functioneren dan hun mannelijke collegae. Ik zie daarin het bewijs dat de H. Geest hen werkelijk schraagt.

Erik

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 apr 2004 11:06

Optimatus schreef:Door de hele Bijbel heen wordt gesproken over de twee grootste geboden: God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf.

Ik kan dit niet rijmen met het afsluiten van het ambt voor 50% van de christenen. Ik ken vrouwelijke predikanten en een vrouwelijke priester die beter functioneren dan hun mannelijke collegae. Ik zie daarin het bewijs dat de H. Geest hen werkelijk schraagt.

Erik

Ok, jij ziet dat. Maar ik lees niet in de Bijbel dat Jezus vrouwelijke discipelen aanstelde. Wel mannen, maar geen vrouwen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 apr 2004 11:17

Dat klopt, maar Christus heeft nooit een verbod op vrouwen in welke functie dan ook uitgevaardigd (Een groot verschil met Mohammed overigens).

Christus heeft lange tijd als rabbi in de synagogen geleerd en daar waren uitsluitend mannen actief. Op dat punt is Christus ingegaan op de toenmalige bestaande structuren.

Uiteindelijk waren het de vrouwen die Jezus trouw bleven, toen de mannen letterlijk in slaap gevallen waren. Petrus heeft Jezus verraden. Maar trouw bleven de vrouwen: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jezus, "de andere" Maria, Martha, Veronica...

In verschillende tradities wordt Maria Magdalena de apostelgelijke genoemd en in de Oosters-Orthodoxe Kerken wordt zij zelfs als belangrijkste apostel gezien (zie ook het Grote Concilie van Nicaea-Constantinopel).

De eerste bekeerlinge in Europa was ook al een vrouw.

Behoudens de traditie zie ik geen drempels om vrouwen niet op de kansel/het altaar te plaatsen. Des te meer omdat zij uitstekend kunnen functioneren.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 apr 2004 12:30

Optimatus schreef:Behoudens de traditie zie ik geen drempels om vrouwen niet op de kansel/het altaar te plaatsen. Des te meer omdat zij uitstekend kunnen functioneren.

Toen ik dat verhaal (een preek kun je het niet noemen) hoorde van die remonstrantse op de begrafenis van onze oud-koningin moest ik er gewoon van walgen. Wat een mensenverheerlijking en wat er allemaal al niet bij kwam kijken.

Juist nu was er nog een kans om goed van God te spreken en het volk op te roepen om zich te bekeren!

En wat doet die vrouw? Heeft het daar op de begrafenis over scrabblen en toastjes zalm. :(

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond het niet erg verheffend, en reclame voor het christendom.

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2004 12:35

das toch normaal op een begrafenis, de sterke en zwakke punten van iemand vertellen?
Twas niet erg christelijk denk ik, je kon het invullen zoals je zelf wilde en dan was het wel christelijk.

De zegen vond ik het mooist aan het einde van de dienst.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 apr 2004 12:38

Ja, maar heeft het inhoud of uitwerking? Na zo'n 'preek'? Ik betwijfel het...

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2004 12:40

Tja, je weet nooit hoe Gods Geest toch werkt terwijl wij denken dat het niets is, toch? misschien zijn er toch mensen in het land hierdoor weer aan het denken gezet.

maar euh, dit heeft niets te makne met het feit dat die dominee vrouwelijk was lijkt mij, maar meer met haar geloofsovertuiging (en de plicht een politiek veilig verhaal te houden)

Terug naar “Archief”