niet moeilijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Non è difficile

Berichtdoor hijwel » 02 apr 2004 18:16

Boekenlezer schreef:Interessant bijbelgedeelte.
Het beschrijft hoe de rechtvaardigheid uit het geloof spreekt. Immers, Deuteronomium 30:11-14 wordt geciteerd door Paulus in Romeinen 10:6-8.

En hoewel het zó dichtbij was, dat woord van het geloof, toch is het maar een kleine minderheid die het ten goede kwam. Dat leert de heilsgeschiedenis ons ook. (Voorbeelden: I Kon. 19:18; Jes. 1:9; Rom. 11:7; I Cor. 10:5)

Ik kwam net Deuteronomium 29:4 tegen, en ik vond het heel opvallend dat dat er aan vooraf gaat, ja, dat dat zo rechtstreeks tegen het volk gezegd wordt: "Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

Het gaat mij er nu niet om, om in een bepaalde richting te willen tenderen of zo, hoor. Het zijn gewoon zo eens wat gedachten die bij mij opkomen. :)

zeker goed om alles te belichten van wat God zegt. Sommige stukken sla ik ook over, omdat ik het dan niet snap. Maar God heeft volgens mij overal een bedoeling mee, we komen nooit dichter bij elkaar bij christus als we niet naar alles luisteren wat Hij zegt.

Oke even een citaat van Gods woorden.
Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

God heeft ons een gewoon hard gegeven, een menselijk hard. En heeft ons niet bij onze geboorte een nieuw hart gegeven. We zijn zondig, wij zochten God niet. Wij verlangde niet als eerste naar God. Nee we hebben hem aan het kruis gespijkert. Gelukkig is het grote wonder dat God naar ons verlangt. Ze konden het niet begrijpen (en wij mischien ook niet) wat God zegt. nu komt er een moeilijk stukje. waar meerdere dingen mee kunnen bedoeld.

God kan bedoelen, je hebt het nog nooit verstaan tot op deze dag hierna zul je het verstaan.

God kan bedoelen, je hebt het nog nooit verstaan en je verstaat het nog steeds niet.

kweet het niet, mischien moet je een bijbelstudie doen naar de teksten die daarna komen. [/i]
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Non è difficile

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2004 20:51

surfer schreef:
Boekenlezer schreef:Interessant bijbelgedeelte.
Het beschrijft hoe de rechtvaardigheid uit het geloof spreekt. Immers, Deuteronomium 30:11-14 wordt geciteerd door Paulus in Romeinen 10:6-8.

En hoewel het zó dichtbij was, dat woord van het geloof, toch is het maar een kleine minderheid die het ten goede kwam. Dat leert de heilsgeschiedenis ons ook. (Voorbeelden: I Kon. 19:18; Jes. 1:9; Rom. 11:7; I Cor. 10:5)

Ik kwam net Deuteronomium 29:4 tegen, en ik vond het heel opvallend dat dat er aan vooraf gaat, ja, dat dat zo rechtstreeks tegen het volk gezegd wordt: "Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

Het gaat mij er nu niet om, om in een bepaalde richting te willen tenderen of zo, hoor. Het zijn gewoon zo eens wat gedachten die bij mij opkomen. :)
waarom doet God dan moeilijk als deze mensen niet verstaan, niet zien en niet horen tot op dezen dag? Als Hijzelf zegt dat hij ze zowiezo de mogelijkheid onthouden heeft? Dat is een gedachte die bij mij opkomt....

bij zulke uitspraken vraag ik me af of ze werkelijk van God afkomstig zijn.

Die vraag staat ook in Romeinen 9:19. Ik betwijfel alleen of het antwoord van Paulus je zal bevallen.
De Bijbel heeft heel erg confronterende kanten. Toen Jezus in Kapernaum gepreekt had, was de reactie, Joh. 6:60: "Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?" Of in de NBG-vertaling: "Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren?"

Dit antwoord is niet onsympathiek bedoeld van mij, hoor. Ik zeg dit, omdat het ook een kant van de Bijbel is.
Ik zelf zie het niet als een aanleiding om het goddelijke van dergelijke woorden in twijfel te trekken. Integendeel, een mens zou zoiets nooit verzinnen, denk ik dan.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2004 20:54

joris schreef:volgens mij spreekt daar juist een groot vertrouwen in God uit. Het is een zin van Mozes daar in deut 29, daarna spreekt God weer. Mozes weet zeker dat God een plan heeft met het volk en hij legt dus ook het feit dat het volk nog niet luistert bij God neer. God moet geloof geven immers. De woestijnreis was een reis om te ervaren, om te voelen hoe het is om met God te leven. daarom is alles gebeurd wat er gebeurd is. Deut 30 :1 is toch ook geweldig?

En wat hield dat plan van God dan in?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Non è difficile

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2004 21:02

hijwel schreef:
Boekenlezer schreef:Interessant bijbelgedeelte.
Het beschrijft hoe de rechtvaardigheid uit het geloof spreekt. Immers, Deuteronomium 30:11-14 wordt geciteerd door Paulus in Romeinen 10:6-8.

En hoewel het zó dichtbij was, dat woord van het geloof, toch is het maar een kleine minderheid die het ten goede kwam. Dat leert de heilsgeschiedenis ons ook. (Voorbeelden: I Kon. 19:18; Jes. 1:9; Rom. 11:7; I Cor. 10:5)

Ik kwam net Deuteronomium 29:4 tegen, en ik vond het heel opvallend dat dat er aan vooraf gaat, ja, dat dat zo rechtstreeks tegen het volk gezegd wordt: "Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

Het gaat mij er nu niet om, om in een bepaalde richting te willen tenderen of zo, hoor. Het zijn gewoon zo eens wat gedachten die bij mij opkomen. :)

zeker goed om alles te belichten van wat God zegt. Sommige stukken sla ik ook over, omdat ik het dan niet snap. Maar God heeft volgens mij overal een bedoeling mee, we komen nooit dichter bij elkaar bij christus als we niet naar alles luisteren wat Hij zegt.


Het kan erg lonend zijn om in moeilijke stukken je tanden te zetten, in plaats van het over te slaan. Gewoon een hoofdstuk nemen, en dat eens als 'daghoofstuk' nemen om over na te denken. Heb ik vandaag gedaan met Hosea 2. Gewoon eens goed lezen, over nadenken. En vervolgens leg je het weer eens weg, en daarna pak je het weer. Na verloop van tijd zie je de structuur dan wel, en wordt het gemakkelijker om het te begrijpen.

hijwel schreef:Oke even een citaat van Gods woorden.
Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

God heeft ons een gewoon hard gegeven, een menselijk hard. En heeft ons niet bij onze geboorte een nieuw hart gegeven. We zijn zondig, wij zochten God niet. Wij verlangde niet als eerste naar God. Nee we hebben hem aan het kruis gespijkert. Gelukkig is het grote wonder dat God naar ons verlangt. Ze konden het niet begrijpen (en wij mischien ook niet) wat God zegt. nu komt er een moeilijk stukje. waar meerdere dingen mee kunnen bedoeld.

God kan bedoelen, je hebt het nog nooit verstaan tot op deze dag hierna zul je het verstaan.

God kan bedoelen, je hebt het nog nooit verstaan en je verstaat het nog steeds niet.

kweet het niet, mischien moet je een bijbelstudie doen naar de teksten die daarna komen. [/i]

Als ik Deuteronomium 29:4 lees bekruipt mij niet het gevoel, dat ze het na die dag nog verstaan zullen. In ieder geval wat de meesten betreft niet. Ik heb eerder het gevoel dat hier een symptoom wordt opgemerkt, wat er niet alleen toevallig is op dat moment, maar wat nogal kenmerkend is voor (het natuurlijke) Israël door de tijden heen. Ja, zelfs voor de kerk van de afgelopen 2000 jaren.
Als ik zeg 'een symptoom wat wordt opgemerkt', dan moet je daarbij denken aan "...uit de vrucht wordt de boom gekend," Matth. 12:33. Ik bedoel het dus niet vanuit een fatalistisch principe, zo van 'zo gaat dat nu eenmaal'. Nee, het blijkt ook werkelijk in de praktijk, en het is niet een vooropgezet denkmodel of zo.
(Daarom heb ik ook zo'n enorme moeite met een prediking waarin een gemoedelijke air hangt van "wij gaan allemaal naar de hemel, want wij geloven allemaal; we komen er wel". Dat komt uiterst ongeloofwaardig op mij over. Dat geeft mij geen heilszekerheid, maar integendeel, onder zo'n prediking ga ik heftiger twijfelen aan mijn zaligheid dan onder een zwaardere prediking, omdat ik het gevoel heb dat ik bedrogen wordt. Ik zou daar heel onrustig van worden als ik het daar altijd mee zou moeten doen.)

En waarom denk ik aan een symptomatisch verschijnsel door de tijden heen?
Omdat je het door de hele Bijbel heen tegenkomt. Laat ik nog wat voorbeelden noemen:
Jesaja 29:10: "Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij verblind."
Die tekst wordt ook geciteerd in Romeinen 11:8: "Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen tot op den huidigen dag."
De hele geschiedenis van Israël is een trieste geschiedenis van ongehoorzaamheid en afval. Ja, zelfs van afgoderij. Ze gingen niet voor niets in ballingschap. (Volgens mij is daar ook voor gewaarschuwd in de Pentateuch. Ik weet zo niet precies de juiste tekst, maar Deut. 4:26 en 27 lijkt er best wel op.)

Hoe komt dat niet verstaan tot uiting, waarover Deuteronomium 29:4 het heeft?
Ik denk dat het wetticisme er een uiting van is, het farizeïsme. In Romeinen 9:31 en 32 staat: "Maar Israël, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots."

Verder is moedwillige ongehoorzaamheid er een uiting van. In I Cor. 10 wordt Israëls ongehoorzaamheid en goddeloosheid als waarschuwend voorbeeld naar voren gehaald, I Cor. 10:6-11:
6 ¶ En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.

Misschien zijn er nog wel meer uitingen van te noemen, maar hier laat ik het even bij.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 02 apr 2004 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 21:06

Het plan van God is, dat het volk Israel een voorbeeld volk zou zijn voor andere volken. God regelt de boel meestal zo van: wie niet horen wil moet maar voelen. Dus daarom trok hij met het volk door de woestijn langs een omweg. Ze hadden ook rechtstreeks naar kanaan kunnen gaan binnen een paar maand waren ze er geweest. Maar nu 40 jaar! Waarom? omdat het volk van allerlei dingen aan den lijve moest ondervinden. Presentaties ondersteunen met beeldmateriaal hebben wij onlangs uitgevonden, leren door ervaren kwam daarna op. Maar God had dat allemaal al lang bedacht.
Zo wandelde het volk letterlijk en figuurlijk met God en kwamen allerlei levenssituaties en daarin levenslessen tegen waarin God het volk meestal eerst zelf liet aanmodderen waarna Hij vertelde hoe ze het het meest handig konden doen. (ook een leermethode van deze tijd)

Het grote plan was natuurlijk dat dit volk bij elkaar moest blijven en rein moest blijven omdat Jezus geboren zou moeten worden uit dit volk.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 apr 2004 10:26

Ik kreeg pas uitleg van mijn dagboekje bij de melaatse Naaman die naar de profeet Elisa in Israel gaat omdathij gehoort heeft van een Israelische slavin dat Elisa kan genezen. (2 koningen 5)

Hij komt daar aan, en Elisa hoort zijn verzoek. Elisa zent een dienstbode die hem verteld dat hij zich 7 maal in de Jordaan moet wassen.
DAn wordt Naanman boos omdat hij:
A: beldigd is dat Elisa het hem niet persoonlijk komt zeggen
B: 7 maal wassen in de jordaan om te genezen van zijn ziekte zo simpel en daarom belachelijk vind. Dan wast hij zich nog liver in de schone rivieren van zijn eigen land.

Zoals hij zelf zegt in vs 11: ik dacht dat hij zelf naar mij toe zou komen en met zijn hand mijn zieke plekken aanraken en dan de God van Israel aanroepen. (vrij naar mij)

Zijn knechten brengen hem op andere gedachten : als de profeet grote woorden gesproken had, had u het wel gedaan, en nu hij u vraagt u te wassen, waarom doet u dat niet? Owel: als de profeet u gevraagd had iets moeilijks te doen, had u het wel geloofd, maar hij vraagt iets eenvoudigs (wassen in de rivier) en u gelooft het niet!!

Naaman gaat zich wassen, 7 maal in de Jordaanm en hij wordt genezen.

Zou je voor:
- Elisa...God, de boodschapper van Elisa ... Jezus....Naaman.....de mens...melaatsheid....onze zonden.....wassen in de Jordaan....geloven in Jezus Christus en de schoonwassing van de zonden.. mogen invullen?????

En voor Naamans boosheid onze onwil en ongeloof dat iets 'eenvoudigs' als het geloven in Jezus Christus onze melaatsheid wegneemt, dat wij in plaats daarvan 'grote woorden' willen horen? Moeilijke wegen willen gaan, dogmatische puzzels willen oplossen? Tale Kanaans onder de knie proberen te krijgen. De uitverkiezing doorgronden???

Maar misschien is het wel niet zo moeilijk........
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten

cron