Stelling: Het huwelijk is het sacrament van verbondstrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Stelling: Het huwelijk is het sacrament van verbondstrouw

Berichtdoor Cicero » 07 sep 2026 19:23

FrankGBX schreef:Als ik jou de projectplannen en instructiedocumenten over de motoren en aangebouwde delen kon sturen die ik schrijf zou jij zien dat deze technische documentatie op exact dezelfde puntsgewijze wijze wordt opgebouwd door mensen in mijn functie. Ter illustratie:
- gebruik een vijzel om de koppeling te demonteren, gebruik een vlam indien deze niet loskomt;
- gebruik wringijzers i.c.m. een hamer om het DE schild te verwijderen;
- gebruik een vijzel of geschikte trekker om het DE lager te verwijderen, gebruik een vlam indien deze niet loskomt;
- borstel de astap, spiebaan, aspositie t.p.v. keering en aspositie t.p.v. DE lager en meet deze op. Hiervoor geldt k6;
Wellicht heb jij een andere achtergrond dan ik.

Ten aanzien van jouw reactie kan ik simpel stellen dat het niet aan jou, mij of welke groep mensen dan ook is om vast te stellen wat theologie is. Deze school en dit concept verandert met de tijd.

De kwestie lijkt mij wel belangrijk omdat de volledige focus van de vroege kerk en sacramentsleer uitsluitend op de werking van genade uit sacramenten duidt en niet een mogelijk relevant ander concept dat sinds de schepping, ouder dan de zondeval, noodzakelijk is.

Ik stel jou het volgende voor:
Wij hebben een verbond nodig.
Wij hebben een inhoud van dat verbond nodig die ons leidt naar genade.
Wij hebben de garantie nodig dat dit standhoudt.
Deze garantie is niet zomaar te koppelen aan het verbond en de inhoud. Het is een aanname dat het oprichten van een verbond zou betekenen dat er een garantie is. Deze stap is zonder Schriftgrond direct gemaakt.

De Gereformeerde Gemeenten argumenteert per ongeluk al heel dicht richting sacramentele werking. Zij hebben God Zijn trouw al losgekoppeld van Zijn wezen. De eigenschap van Zijn trouw wordt overal erkend maar de regenboogleer van de Gereformeerde Gemeenten maakt van die trouw ook een belofte met een tekenfunctie. Zie jij hier niet langzaam een sacramentele werking materialiseren? Ondanks dat jij nog grond hebt deze af te wijzen.

De Rooms-Katholieke Kerk en het Protestantisme delen dat zij de (positief bedoeld) tunnelvisie van de vroege kerk 1 op 1 overnemen omdat genade bij beide kerken nog steeds het centrale eindpunt is. Dat kan best het centrale eindpunt zijn maar maakt niet dat de tunnel rondom sacramenten zo nauw mag worden genomen.

Je weet het kennelijk allemaal heel goed, en je eerste zinnen in dit onderwerp lijken dan ook niet oprecht. Je hebt je in je eigen gedachtekronkels vastgedraaid maar je accepteert alleen kritiek als mensen jouw voorwaarden en denkwijzen accepteren. Dat is natuurlijk geen manier van doen.

FrankGBX
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FrankGBX » 07 sep 2026 20:17

Cicero schreef:Je weet het kennelijk allemaal heel goed, en je eerste zinnen in dit onderwerp lijken dan ook niet oprecht. Je hebt je in je eigen gedachtekronkels vastgedraaid maar je accepteert alleen kritiek als mensen jouw voorwaarden en denkwijzen accepteren. Dat is natuurlijk geen manier van doen.

Het staat jou vrij te reageren zoals jij dat wil maar het probleem met de mens is:
- tegen jouw traditie A zet ik traditie B, het gesprek is voorbij;
- tegen jouw definitie A zet ik definitie B, het gesprek is voorbij;
- tegen jouw interpretatie A zet ik interpretatie B, het gesprek is voorbij;

Wij kunnen beide afleiden zoals wij willen, een willekeurig kerkverband kiezen en aanhouden wat zij leren vanuit hun traditie. Wij komen er nooit uit en in ieder geval niet eens tot een gemeenschappelijke restvraag als wij niet uit die traditie stappen.

Maar nogmaals, jij argumenteert hoe jij dat wil.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2026 20:41

Het grappige is dat iedereen dit van mijlenver zag aankomen. Dit soort epistels komt toch vaak af van bepaalde typen personen.

Oftewel: ben het met mij eens, anders is het gesprek voorbij! Totaal geen interesse in het wederzijds vergroten van begrip of het oprecht uitwerken van de eigen standpunten in het licht van nieuwe inzichten; er is immers maar één waarheid en deze personen zijn ervan overtuigd dat zij die bezitten. En dus willen ze geen gesprek, ze willen een publiek dat "Oe" en "Ah" roept in het licht van deze geopenbaarde wijsheid.

Maar vervolgens wel vragen om kritiek. Zoals gezegd: het is allemaal zo ontzettend voorspelbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

FrankGBX
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FrankGBX » 07 sep 2026 20:55

Mortlach schreef:Het grappige is dat iedereen dit van mijlenver zag aankomen. Dit soort epistels komt toch vaak af van bepaalde typen personen.

Oftewel: ben het met mij eens, anders is het gesprek voorbij! Totaal geen interesse in het wederzijds vergroten van begrip of het oprecht uitwerken van de eigen standpunten in het licht van nieuwe inzichten; er is immers maar één waarheid en deze personen zijn ervan overtuigd dat zij die bezitten. En dus willen ze geen gesprek, ze willen een publiek dat "Oe" en "Ah" roept in het licht van deze geopenbaarde wijsheid.

Maar vervolgens wel vragen om kritiek. Zoals gezegd: het is allemaal zo ontzettend voorspelbaar.

Je begreep het eerder al verkeerd door precies te zeggen wat ik bedoel met jouw volledige begrip van aardse rechtspraak.

Nu doe je de aanname dat ik zou willen dat je het met me eens moet zijn. Ik laat zien dat ik niet in één waarheid geloof en dat iedere mensbedachte waarheid (ook die van mij) een tegenwaarheid kent.

Geef mij dan jouw visie op wat ik stel, deze heb je nog steeds niet gegeven. Ik kan daardoor geen begrip opbouwen want ik zie geen inhoudelijke reactie. Ik kan ook mijn standpunt niet afzwakken of argumentatieschema in duigen zien vallen want ik krijg geen repliek.

Dit is niet de eerste keer dat ik jou vraag mij te laten zien waar ik het mis heb als we buiten traditie mogen denken en mogen starten in de vroege kerk van de 2e eeuw.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 sep 2026 21:10

FrankGBX schreef:God Zijn trouw is nodig vanaf de eerste letter van Genesis.
Wat een lelijke datiefconstructie. Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod.
"Een libelle zweeft over het water..."

FrankGBX
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FrankGBX » 07 sep 2026 21:13

Die heb ik letterlijk uit mijn mouw geschud als reactie op een forumgebruiker. Als jij vindt dat ik die beter of eerbiediger moet omschrijven dan doe ik dat, heb je een idee?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2026 21:15

Een maat van mij zit in de kernfusie-wereld. Hij krijgt regelmatig allerlei zaken toegestuurd van lui die hij liefhebbend "piramidologen" noemt; blijkbaar heeft de theologie er hier ook een paar van.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 sep 2026 21:20

FrankGBX schreef:Die heb ik letterlijk uit mijn mouw geschud
Tjonge, dat is dan wel heel bijzonder.

FrankGBX schreef:Als jij vindt dat ik die beter of eerbiediger moet omschrijven dan doe ik dat, heb je een idee?
Zeker. De nette en gebruikelijke vorm is met een -s: "Gods trouw".
"Een libelle zweeft over het water..."

FrankGBX
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FrankGBX » 07 sep 2026 21:31

Zie de aanpassing.

Terug naar “[Religie] - Open forum”