homoseksualiteit

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Re: homoseksualiteit

Berichtdoor Erik1960 » 23 jun 2026 20:43

Mortlach schreef:Een Engelstalige versie/variant hiervan is Take me to Church van Hosier

Grappig… paar jaar geleden zong ik dit nummer met het koor waar ik lid van was. Nooit de betekenis van het lied goed onderzocht :-)
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2026 18:51

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... -beroepen/

Een nieuwe vraag aangaande homo's in de vragenrubriek. Is het verstanding om een homoseksuele predikant te beroepen als deze persoon alleenstaand is en dezelfde lijn volgt als de gemeente qua relaties.

Wat me opviel, waren toch weer de inherente vooroordelen. Een homo alleen, dat moet toch een keer fout gaan (want homoseksuelen zijn nu eenmaal niet los te koppelen van hun lusten); het idee dat het met een getrouwde heteropredikant ook helemaal fout kan gaan, lijkt niet bij de vraagsteller op te komen. (in het antwoord wordt het wel genoemd!)

Kan de predikant zich wel inleven in gezinnen, met name gezinnen met kinderen? Het ene vooroordeel wordt met het volgende beantwoord, want homoseksuelen zijn toch zo empatisch. Als homo's niet ook botte horken kennen, en alsof heteropredikanten er soms niet heel vreemde ideeën op nahouden wat betreft gezinnen en kinderen.

Uit het antwoord: "Ik zeg wel eens tegen kerkenraden: “Ik snap dat jullie geen vrouwen in de kerkenraad hebben, maar zorg er dan in ieder geval voor dat er een paar homo’s in zitten.”

Een homo als pseudo-vrouw? Oei.

Maar goed, uiteindelijk wel een antwoord dat duidelijk is, ja, dit is homofobisch en nee, je beslissing daarop baseren is waarschijnlijk niet goed.

Plus het feit dat het ook nog eens discriminatie zal zijn, maar daar lijkt niemand zich druk om te maken - of misschien er is voor dit soort beroepen een uitzondering?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 02 jul 2026 18:19

Misschien dat dat de weg opent voor homoseksuele leraren op reformatorische scholen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2026 08:29

katherina schreef:Misschien dat dat de weg opent voor homoseksuele leraren op reformatorische scholen?

Dat denk ik niet, zolang scholen en kerken nauw verbonden zijn zal het ook op beide plaatsen geaccepteerd moeten worden voordat je dat bereikt. Er wordt over dit punt op basis van de Bijbel verschillend gedacht maar op het moment dat mensen vinden dat God A zegt en de overheid B zullen mensen logischerwijs niet zeggen: Dan doen we maar B want dat moet van de overheid. Als je tegen vrouwen in het ambt bent en de overheid zegt: Je zou in de kerk meer vrouwen in het ambt moeten hebben zeg je toch niet: Oh nou ja dat doen we dan want dat vraagt de overheid? En als mensen geloven op basis van de Bijbel dat homoseksualiteit zonde is zullen ze ook niet zeggen: Maar geen enkel probleem dat homoseksuele leraren les geven op onze scholen. Dat is het principe van God meer gehoorzaam zijn dan mensen, als je volgeling van God bent is dat een logisch principe. Dat dat tot problemen kan leiden als je er vreemde denkbeelden van wat God vraagt of de Bijbel leert op nahoudt is duidelijk maar dan moet je dat inhoudelijk aan de ander duidelijk kunnen maken, zolang iemand denkt dat zijn principes bijbels zijn zal hij/zij die niet overboord gooien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tonny » 03 jul 2026 18:23

Misschien dat dat de weg opent voor homoseksuele leraren op reformatorische scholen?

Mijn kinderen hebben een homoseksuele leraar op hun reformatorische middelbare school. Toen ik daar zelf op school zat, had ik ook al een homoseksuele leerkracht, en ik ben inmiddels 40 dus is dat best lang geleden :D .

Beide hebben er voor gekozen om als vrijgezel door het leven te gaan, dat is wel het verschil.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tonny » 03 jul 2026 18:26

Kan de predikant zich wel inleven in gezinnen, met name gezinnen met kinderen?

En de grap is, dat met name Paulus (de eeuwige vrijgezel) veel geschreven heeft over huwelijk en gezin :D , principes waar met name de 'rechterflank' nog letterlijk opvolgt.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Open forum”