Mortlach schreef:Een Engelstalige versie/variant hiervan is Take me to Church van Hosier
Grappig… paar jaar geleden zong ik dit nummer met het koor waar ik lid van was. Nooit de betekenis van het lied goed onderzocht
Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Mortlach schreef:Een Engelstalige versie/variant hiervan is Take me to Church van Hosier
katherina schreef:Misschien dat dat de weg opent voor homoseksuele leraren op reformatorische scholen?
Misschien dat dat de weg opent voor homoseksuele leraren op reformatorische scholen?
Kan de predikant zich wel inleven in gezinnen, met name gezinnen met kinderen?

Tonny schreef:En de grap is, dat met name Paulus (de eeuwige vrijgezel) veel geschreven heeft over huwelijk en gezin, principes waar met name de 'rechterflank' nog letterlijk opvolgt.
Psalmfanaat schreef:En wat wilt u daar nu precies mee zeggen?

Tonny schreef:Ik denk dat 'actief bezoeken' een bezoek vanuit een diepe overtuiging is. Dus applaudisseren/ met vlaggen zwaaien/ leuzen roepen oid (ik weet niet hoe zo'n pride verloopt). Niet-actief is dan even kijken uit nieuwsgierigheid en weer over tot de orde van de dag.
Verder snap ik het probleem niet van een werkgever die de pride bezoekt. Ik heb geen idee wat mijn werkgever in haar vrije tijd doet aangezien ik haar niet volg op social media (zaken en prive gescheiden houden). Het interesseert me ook niet zoveel aangezien we een puur zakelijke relatie hebben.
Wat acceptatie betreft denk ik echter dat dit echt wel over en weer gaat. Leerkrachten die niet alles willen behandelen worden bedreigd met ontslag. Ik merk zelf dat LHBTIQ'ers soms heel graag willen horen dat de bijbel/ God zegt dat het oké is. Dan kan je boos/ beledigt/ gekwetst/ verdrietig zijn als ik je dat niet vertel, maar ik kan ook niet tegen je liegen. Dat vind ik dan weer niet respectvol. Volgens mij is het prima mogelijk dat ik LHBTIQ'er volledig accepteer, maar op grond van de bijbel een mening heb over de actieve uitleving daarvan. En zij mogen daar dan weer wat van vinden.
Ik ben ook van mening (op grond van de bijbel) dat edereen die niet in Jezus gelooft naar de hel gaat. Mag je wat van vinden, maar waarom zou jij je druk maken om wat ik geloof waar jij naartoe gaat, terwijl je er zelf niet in gelooft?
Als ik naar de LHBTIQ'ers kijk die lid zijn geweest van mijn kerk, zijn er een heel aantal goed vertrokken. Wij (de kerk) hadden een andere mening en dat werd geaccepteerd. Dus bleef er wederzijds respect.
Er zijn ook een aantal met wrok vertrokken. Dat waren degene die eigenlijk verwachten dat wij onze mening gingen bijstellen. Dan kom je in een soort strijd terecht.
Ik denk wel dat sommige christenen erg ver gaan met 'geen deelgenoot willen zijn'. We hebben eerder een vraag gehad over de bruiloft.
Ik werk in de ambulante zorg. Cliënt van mij maakt gebruikt van sekswerkers. Op grond van mijn geloof vind ik daar iets van, mijn werk is echter zorgen dat hij zich aan de afspraken houdt die met betreffende sekswerker zijn gemaakt en daar met hem het gesprek over aangaan. Zo zijn er talloze voorbeelden waarin ik begeleiding bied in dingen waar ik zelf niet achter sta. Echter, het is niet mijn taak om mijn cliënt 'te bekeren'. Het is mijn werk om cliënt te begeleiden in het leven dat hij wilt leiden.
De enige keer dat ik geweigerd heb, is toen cliënt na abortus nummer 3 nog steeds weigerde anticonceptie te gaan gebruiken. Daarna mocht een ander haar gaan begeleiden. Maar ik weet niet in hoeverre dat met geloof te maken heeft, of gewoon ethiek.
Tegelijkertijd moet een ieder ook naar z'n geweten leven. Een baan in een reformatorisch bedrijf kan dan de oplossing zijn. Maar dat is niet echt iets voor mij.
Of zou jij aardrijkskunde willen krijgen van iemand die in een platte aarde gelooft en weigert om het over bollen te hebben?
En ik neem aan dat als je hoort dat een naaste van een collega gestorven is, dat je dan ook fatsoenlijk genoeg bent om er tegen die persoon op dat moment niet over te beginnen.
Tonny schreef:Dat zijn theoretische feiten, die een leerling hoort te krijgen. Als je geen oerknal wilt behandelen, zonder het scheppingsverhaal er tegenover te mogen zetten, kun je je inderdaad afvragen of je nog wel op een openbare school kunt werken. Of als je die theorie moet behandelen als se complete waarheid en niet mag behandelen als 'de evolutietheorie leert dat...'. Ik weet wel van christelijke leerkrachten op openbare scholen dat ze die ruimte hebben. Ze behandelen de evolutietheorie als 'een theorie'.
Een boeder van mij studeert biologie. Hij beantwoord de vragen van zijn leraar (die bijv met evolutietheorie te maken hebben) altijd met: 'het antwoord wat jij wilt horen, is ...'.
Klopt. Het hele 'hel-verhaal' is ofwel op aanvraag, ofwel in een meer gevorderd stadium van evangelisatie. Moet je nagaan hoe ver wij al zitten.
Tja, zijstraatje, maar het komt een hetzelfde op me over als de atoomtheorie als "theorie" behandelen in scheikunde, maar goed, ze doen maar.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten