Jan1975 schreef:Iemand wees mij erop dat er hier verdergepraat werd. Ik zal me beperken tot de stelling die we bespraken: In de Bijbel wordt homoseksualiteit afgekeurd. (...).
Een zeer principiële stellingname, waarin de ijzeren consequenties van de letter leiden tot bijzonder zware gevolgen voor zondaars, zoals homoseksuelen. Er is op dit front geen enkele genade. De letter doodt elk pleidooi. De zondaar heeft geen rechten, advocaten worden niet toegestaan. Enkel buigen onder Gods Heilige Wet!
Goed, laat dat zo zijn. Ik verander de teksten waar dit standpunt op is gebaseerd ook niet. En de Bijbel zegt het ook zelf: "er is niemand die God zoekt". Wij zijn allen schuldig aan overtredingen van God Wet. De letter doodt!
Niet om het persoonlijk te maken, maar zou je nu ook eens willen zeggen op welke onafwendbare manier Gods veroordelingen op jou dreigen af te komen? Ik neem aan dat je je niet verheft boven homoseksuelen? Jij zal toch ook niet de eerste steen willen gooien naar iemand die zo overduidelijk als zondaar in ons midden staat? Jij bent toch ook niet zonder zonde?
Welnu, denk eens aan jouw zonden en bedenk dan eens met welke rechtvaardige straffen God jou moet straffen. God is gehouden aan Zijn eigen woord. De Bijbel benoemt de zonden helder en klaar. Jij ontsnapt ook niet aan Gods straffen. Denk eens aan Ananias en Safira, om maar te benadrukken dat het in de christelijke gemeente niet allemaal wel zal meevallen met die straffen. Omdat er dan genade zou zijn.
Hoe weet je zeker dat je zonden door de vingers worden gezien? In ieder geval niet vanwege je principiële, Bijbelse stellingname! Dat geeft geen zekerheid. Meermalen blijken die Prinzipienreiters in Jezus' tijd er nu juist vanwege deze houding faliekant naast te zitten. Zij legden de mensen zware lasten op, Jezus waarschuwde de mensen dat ze wel de woorden van de Farizeeërs moesten volgen, maar niet hun daden!
Jij brengt hier ook zware woorden te berde. Maar moeten we jouw daden ook volgen? Ben je levend gemaakt door de Geest? En blijkt dat uit de vruchten? Ben je barmhartig, zachtmoedig en nederig van hart (Jezus zegt: " Leer van mij dat Ik......").
En als het op dit punt hier en daar aan schort (en wie is zonder zonde), wat verdien je dan voor behandeling? Wat zal het laatste oordeel daar dan over zijn? Met welke straffen kan, mag of moet God jou straffen, wil God Zijn Woord en Wet niet verloochenen? Hoe dichtbij is die straf? En zullen het naast tijdige misschien ook geen eeuwige straffen zijn?
En zou het dan misschien geen tijd worden om je met je eigen kwaad en zonde te bemoeien? De balk in je eigen oog te zien? En het oordeel aan God te laten?
Je kunt anderen met de wet in de hand wel opjagen, maar je kunt anderen ook het Evangelie aanprijzen.
En dat kan alleen, wanneer je dit Evangelie diep verstaat. Dat de genade nooit goedkoop is, maar rust op de liefde van God Die Zijn Zoon overgegeven heeft in de dood om zondaren te verlossen.
Ben je als zondaar, als verloren zoon, in de armen van de Vader teruggekeerd, dan wijs je niet meer zo naar anderen die zoveel zondiger of hardleerser zijn dan jij. Nee, dan schuif je aan bij de maaltijd die de Vader opgetogen aanricht en ook de oudste zoon verwelkomt die nog mokt over zoveel goedheid.
De Vader blijkt heel anders te zijn dan wij met onze zondige kop dachten.
Hij ontpopt Zich als een genadige, vergevingsgezinde Vader.
De zonde van de oudste, meest gehoorzame zoon was dat Hij dat helemaal niet wist, terwijl hij toch zo braaf op het vaderlijke erf was gebleven. Dat de Vader zo gul reageerde had hij nooit gedacht. Nooit gewenst misschien.
Ik denk dat die gulheid er ook zal zijn voor de veelgeplaagde homoseksuele mens.
Onderzoekt uzelven!
gravo