svv schreef:Hi,
Dank voor alle reacties! Zonder te veel in detail te treden kan ik de oorsprong van het probleem wel naar een aanleiding terugbrengen, wat een soort trauma was.
Daarnaast ben ik natuurlijk wel een goede broeigrond voor zulk soort dingen; ik heb me altijd al heel veel aangetrokken van wat andere mensen zouden denken van me. Bijvoorbeeld, ik kom veel minder in mijn ouderlijke kerk vanwege studie ver weg en een vriendin met eigen gemeente, en dan ging ik voor anderen nadenken (je weet wel, die strenge oudjes) wat ze van mij dachten, waarom ik er zo weinig was etc.
Dus, mijn karakter is niet perse angstig maar wel onzeker, denk ik!
Aangaande het wisselen na inzichten; in mijn hoofd werkt dat gewoon niet lekker. Ik wil er zo goed over hebben nagedacht dat we zeer waarschijnlijk trouwen in de gemeente waar we blijven. We hebben nog ongeveer een jaar om ons voor te bereiden op ons huwelijk, en in dat jaar, zo voelt het, word ik meer en meer opgejaagd om een knoop door te hakken. Soms heb ik het gevoel dat ik deze keuze niet kan dragen, dat we er niet uitkomen, niet vanwege verschillende doctrine maar alleen omdat dit issue ons van verschillende kerk bezoeken weerhoudt.
Ik vind het kiezen van een kerk ook lastig omdat de schoonfamilie kant nooit echt goed zal vinden. Zij vinden alles wat wij overwegen zwaar, en liefst zouden wij naar HHK gaan.
Dus ja, in deze opmaat naar trouwen word ik kortweg door best veel dingen getriggerd. Misschien heb ik deze uitdagingen lang uitgesteld en is deze stress de manier hoe het zijn weg naar de oppervlakte vindt.
Wat gaat je meer rust / minder stress opleveren, de keuze zo lang mogelijk uitstellen omdat je het niet fout wil doen, of juist een knoop doorhakken?
Ik hoop enorm voor je dat je wat bevrijd mag worden van oordeel, van wat anderen over je zouden denken. Dat je mag ontdekken dat je geliefd bent en gewaardeerd door God, door mensen die om je geven. En wat de rest er dan van denkt, dat is hun probleem en niet dat van jou. Volkmaakte liefde sluit angst uit, ik hoop dat de liefde die jullie samen gaan bezegelen daarbij helpt en de liefde voor God helemaal. Als Adam en Eva bij elkaar komen lees je ook: "Daarom maakt een man zich los van zijn vader en moeder en hecht zich aan zijn vrouw en ze zullen samen één lichaam zijn".
Dat losmaken heeft er ook mee te maken dat je zelfstandig bent geworden en je je eigen keuzes kan maken. Ik hoop dat je je dan ook wat los kan maken van wat je schoonfamilie bijvoorbeeld van je vindt. Als jullie met God je keuzes maken hoop ik dat jullie ook vertrouwen krijgen om te zeggen: Jullie mogen je mening erover hebben maar dit bepalen we nu zelf en wij doen het zo. Laat mensen maar denken dat je niet zo vaak in de kerk komt (als ze dat al denken), jij weet dat je ondanks de innerlijke strijd er toch vaak bent en dat is moedig. God kent je hart.
Succes met de voorbereidingen en het doorhakken van knopen, succes met het krijgen van meer vertrouwen in jezelf en als het je niet alleen lukt, vraag hulp. Dat is niets om je voor te schamen!