Omdat ik mijn topic langere tijd inactief liet en een beetje off topic ga, een nieuwe introductie:
Mijn vriendin en ik hopen binnenkort onze studie af te ronden. We hebben nu zo'n 5 jaar een relatie. Tijdens onze relatie hebben we veel over het geloof en de kerk gepraat, en wij kunnen gelukkig in veel zaken overeenstemmen. Ook weten wij waar we zeer waarschijnlijk kunnen gaan wonen. Dan rest nog in die regio een geschikte gemeente vinden; dat zal ook makkelijk zijn, er zijn er genoeg in de buurt.
Nu is er een uitdaging die wij meedragen (vooral ik): ik heb al wat jaren een angst om in kerkdiensten te zitten. Ik krijg een soort paniekaanvallen omdat ik het gevoel heb niet weg te kunnen/mogen (vanwege de sociale "starheid" die sommige gemeentes kenmerkt. Weglopen=aangekeken worden) dit wordt gelukkig beter, en ik heb ook al wat hulp hiervoor gezocht. Toch wil ik nog wat meer hulp op een pastoraler vlak.
Graag zouden wij dus snel trouwen, omdat we daar simpelweg erg aan toe zijn intussen. Maar ik heb nogal angst voor de trouwdienst. Daarbij koppel ik aan het trouwen ook gelijk een belijdenisdienst die ik impliciet beloof. Ik zou graag belijdenis doen, maar hier is de angst nog groter; de hoeveelheid mensen die normaliter komt, het in de belangstelling staan etc. benauwt me en geeft me al paniek als ik hieraan denk.
Het advies om hulp te zoeken heb ik gevolgd, en heeft ook wat geholpen. Mijn vraag is nu: het voelt alsof de toekomst voor me vastgelegd is. Ik moet trouwen (wil ik ook graag), daarna moet ik belijdenis doen, en omdat ik bang ben voor die diensten moet ik dus eerst therapie volgen alvorens deze (in principe mooie) diensten "uit te zitten". Ik voel me hier niet goed bij. Ik heb het idee dat ik vastzit, mijn vriendin hier uiteindelijk pijn mee ga doen omdat ik de druk niet kan verdragen van de verplichtingen (terwijl zij juist liever ziet dat ik ook met vreugde hiernaar uitkijk), en bovenal doet mijn visie hoe ik beide plechtigheden zie totaal geen eer aan de inhoud. Wat moet ik hiermee? Ik wil zo graag gewoon trouwen en deze zorgen niet hebben maar het voelt alsof het nooit weggaat.
Ik besef me dat de info van hierboven (groten)deels overlapt met eerdere berichten van mij. Desalniettemin laat ik staan wat ik heb geschreven, scheelt me ook aanpaswerk!