david de vos

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein

david de vos

Berichtdoor ben db bd » 04 jan 2026 17:09

jaren niet meegedaan omdat wappies niet getolereerd werden door henkie. ( volg nog steeds overtuigd de alternatieve media; doorgaans aantoonbaar gelijk). Onderwijl veel menigvuldigheden des levens ervaren, maar nog steeds blij als gelovige in de Heere Jezus.

David, zou hij het echt niet meer snappen of heeft hij juist het Licht gezien? Dat laatste lijkt mij ongezien niet onwaarschijnlijk.
'Alle mensen kind van God'.? Xander wierp simpel de vraag op: "wanneer zijn ze dat dan geworden?" 'Als ze in Christus zijn gaan geloven', zeggen wij.
Maar dan is >75% van de wereldwijde mensheid kansloos ...... "nooit van gehoord, nou ja m'n buurman vloekt wel vaak."
Eerlijke conclusie: jullie hebben allemaal veel te weinig voor de zending geofferd....Gaan we daar mee akkoord? :(

Openbaringen 20:12 over het laatste oordeel: "En ik zag de doden, klein en groot voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun WERKEN."
vers 15: "En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen."

Doopformulier: "Ten eerste dat wij MET onze kinderen in zonde ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden ".
Daar ligt voor mij en duizenden anderen het draaipunt, wordt een kind zondig geboren?, of alleen in een zondige wereld, cultuur, ouders, tot misschien wel zaad toe. (ik denk aan de ontvangenis van Christus, buiten Jozef om).
Voor mij, wellicht niet voor een rechts gereformeerde cultuur doet een foetus nog geen werken, dus geen zonden. Wordt hij/zij dan al geschrapt uit het boek der levenden, of is dat boek gewoon zoals de naam zegt, en wordt een mens als Gods hoogste scheppingswonder schoon, rein geboren?

Kijk, in de oorlog stond mijn vader de vaat met chloor-loog te spoelen, zeep zal wel op geweest zijn. Daar heb ik nogal schade van opgelopen. Maar ik heb mij als foetus in mijn moeders buik nooit geleid door Gods Geest schuldig kunnen voelen.

Voor ons wordt een kind bij (vòòr dat al?) de geboorte in het boek van de levenden opgeschreven, maar kan dat met zijn verdorven werken kapot maken en eindigt dan in gehenna. Maar lees ook Rom.2:14

Tonny
Mineur
Mineur

Re: david de vos

Berichtdoor Tonny » 11 jan 2026 10:45

Klopt het dat ik 2 vragen lees:

- Zijn alle mensen kinderen van God?
- Zijn baby's zondig?

(Je wappie-status en wat ene Henk daarvan vindt laat ik even buiten beschouwing want ik zie niet de link met deze 2 vragen).

David de Vos: roept heel veel, en wanneer hij tegenargumenten krijgt is zijn verweer: 'ja, ik zeg ook niet dat ik álles al weet'.
Ik denk dat er 2 dingen zijn: God heeft de mens geschapen dus via Adam zijn we allemaal door God geschapen en is God dus onze Schepper/ Maker/ Vader in de betekenis dat Hij ons voortgebracht heeft. God is Vader van de schepping, in zoverre ben ik het met David de Vos eens.

Maar dat is iets anders dat Hij ook onze Vader is omdat wij in Hem geloven. De bijbel maakt heel duidelijk dat alleen geloof je Zijn kind maakt (Joh.1:12, Joh 3:16, Gal 3:26, Rom 8:14-17, 1 Joh 5:12).
Gods liefde is niet te vertalen naar: God houdt van iedereen dús gaat iedereen naar de hemel. God heeft DE WERELD (allesomvattend) zo lief, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, omdat IEDEREEN DIE IN HEM GELOOFD (de voorwaarde) niet verloren gaat maar eeuwig leven zal hebben.

Het is niet voor niets dat Jezus Zijn discipelen 'the great commission' meegaf. En als we daarin tekortschieten is er werk aan de winkel op de plek waar we zijn/ God ons hebben wilt. Romeinen 1:19-20 geeft wel aan dat álle mensen de mogelijkheid hebben om God te leren kennen. Ze zijn dus niet kansloos, ze hebben geen enkel excuus, ze zijn wel onwillend.

Baby's: een kind wordt niet zondig geboren. Wel in een zondige wereld en zal daardoor in de toekomst gaan zondigen. Maar ik geloof dat baby's/ kleine kinderen/ mensen met een ernstige verstandelijke beperking naar de hemel gaan. Waar dat kantelpunt ligt, weet ik niet. Ik denk niet dat God er een heel specifieke leeftijd aan hangt. Vanaf het moment dat je bewust 'niet gelooft' of bewust 'tegen God kiest' zal dat ergens zijn.
Verder denk ik dat het doopformulier niet gebruikt zou moeten worden om theologische standpunten in te nemen. Laat de bijbel zélf maar spreken in plaats van menselijke formulieren die onder invloed van een specifieke dogmatiek zijn geschreven.

Onze werken: er is een verschil tussen redding (puur genade) en loon naar werken (prijs die je zal ontvangen). 1 Kor 3 schrijft hier o.a. over.
Ik zag daar pas deze video over en ik denk dat het wel een heel duidelijk beeld geeft, al weet ik niet of het zo concreet zal gebeuren:

https://youtu.be/QgzIOflo-Qk?si=NWZVFxLUmOmqKkZP
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 11 jan 2026 17:39

Tonny schreef:Klopt het dat ik 2 vragen lees:

- Zijn alle mensen kinderen van God?
- Zijn baby's zondig?

(Je wappie-status en wat ene Henk daarvan vindt laat ik even buiten beschouwing want ik zie niet de link met deze 2 vragen).

David de Vos: roept heel veel, en wanneer hij tegenargumenten krijgt is zijn verweer: 'ja, ik zeg ook niet dat ik álles al weet'.
Ik denk dat er 2 dingen zijn: God heeft de mens geschapen dus via Adam zijn we allemaal door God geschapen en is God dus onze Schepper/ Maker/ Vader in de betekenis dat Hij ons voortgebracht heeft. God is Vader van de schepping, in zoverre ben ik het met David de Vos eens.

Maar dat is iets anders dat Hij ook onze Vader is omdat wij in Hem geloven. De bijbel maakt heel duidelijk dat alleen geloof je Zijn kind maakt (Joh.1:12, Joh 3:16, Gal 3:26, Rom 8:14-17, 1 Joh 5:12).
Gods liefde is niet te vertalen naar: God houdt van iedereen dús gaat iedereen naar de hemel. God heeft DE WERELD (allesomvattend) zo lief, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, omdat IEDEREEN DIE IN HEM GELOOFD (de voorwaarde) niet verloren gaat maar eeuwig leven zal hebben.

Het is niet voor niets dat Jezus Zijn discipelen 'the great commission' meegaf. En als we daarin tekortschieten is er werk aan de winkel op de plek waar we zijn/ God ons hebben wilt. Romeinen 1:19-20 geeft wel aan dat álle mensen de mogelijkheid hebben om God te leren kennen. Ze zijn dus niet kansloos, ze hebben geen enkel excuus, ze zijn wel onwillend.

Baby's: een kind wordt niet zondig geboren. Wel in een zondige wereld en zal daardoor in de toekomst gaan zondigen. Maar ik geloof dat baby's/ kleine kinderen/ mensen met een ernstige verstandelijke beperking naar de hemel gaan. Waar dat kantelpunt ligt, weet ik niet. Ik denk niet dat God er een heel specifieke leeftijd aan hangt. Vanaf het moment dat je bewust 'niet gelooft' of bewust 'tegen God kiest' zal dat ergens zijn.
Verder denk ik dat het doopformulier niet gebruikt zou moeten worden om theologische standpunten in te nemen. Laat de bijbel zélf maar spreken in plaats van menselijke formulieren die onder invloed van een specifieke dogmatiek zijn geschreven.

Onze werken: er is een verschil tussen redding (puur genade) en loon naar werken (prijs die je zal ontvangen). 1 Kor 3 schrijft hier o.a. over.
Ik zag daar pas deze video over en ik denk dat het wel een heel duidelijk beeld geeft, al weet ik niet of het zo concreet zal gebeuren:

https://youtu.be/QgzIOflo-Qk?si=NWZVFxLUmOmqKkZP

Je geeft de tekst Joh.1:12 als voorbeeld dat wij door God geschapen zijn en dus onze maker. Joh. schrijft volgens mij inderdaad dat wij niet 'automatisch' Zijn schepping zijn, en dit wordt bevestigd als men vers 12 met juist daarbij vers 13 leest. Hieruit blijkt dat wij niet.. zijn schepping zijn, maar eigenlijk 'automatisch' uit het vlees en bloed geschapen zijn, en dus ook de baby-mens.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Dit is mijns inziens nou net de crux in het verhaal van zondig of heilig, van aards of hemels. In Hem geloven is Hem aanvaard hebben, in jezelf, als de potentie voor het te ontwikkelen goddelijk lichaam; het opstandingslichaam, de andere natuur; het Zijne, het uit God geboren zijn.

De Zoon is wat de potentie is in elk mens, die Hem aanneemt en daarom in Hem gelooft. De Zoon is het Christusbewustzijn wat Zich aandient in de mens die tot geloof gekomen. Het geloof is daarom een gift, een gevonden schat in het hart van de mens, en zal de mens veranderen.

1 Joh. 4 schrijft het zo; 9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

En dan in 1 Joh 5
10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Ik kan het niet anders lezen, dat dit een verhaal, een schrijven is over 2 naturen, een zondige en aardse, én een goddelijke natuur, te vinden in de mens zelf, die tot het geloof gekomen is van de Zoon.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 11 jan 2026 18:14

Neon, ik denk dat wij het eens zijn. De bijbelteksten die ik aanhaal, staan in mijn context dat God als Vader bijbels gezien altijd een geestelijke betekenis hebben. Dat we 'wedergeboren' zijn en God ons dus 'een nieuwe schepping maakt'. Dat we Hem als Vader hebben, is relationeel en niet ontologisch.

Mijn eerste stukje, God s Schepper en daarmee de 'oorsprong' is meer zoals in Handelingen 17:28-29.
Paulus citeert hier een dichter (Aratus): 'Wij zijn van Gods geslacht'. Hiermee bedoelt Paulus: wij zijn Zijn vlees en bloed (geschapen door Hem, naar Zijn beeld). Dit gaat puur over over afkomst.

Ik denk dat bovenstaande (Vader vanwege een relatie zoals de gelovigen) of Vader als Schepper (zoals elk mens van God afstamt) het punt is waar David de Vos de mist ingaat.

Paulus zegt namelijk in handelingen 17 niet: jullie zijn allemaal kinderen van God.
Paulus spreekt dit in context van de afgoden: als wij van God afstammen en wij leven en bewegen, dan kan God nooit een 'dood beeld' zijn.

Het is het verschil tussen 'Gods geslacht' (alle mensen) en Gods kind (gelovigen).

Snap je hoe ik het bedoel? Mijn reactie is namelijk bedoelt om de gedachtegang van David de Vos te verwoorden, dat ik snap welke afslag hij genomen heeft, maar ook waarom ik het bijbels niet met hem eens ben.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 11 jan 2026 19:08

Tonny schreef:Neon, ik denk dat wij het eens zijn. De bijbelteksten die ik aanhaal, staan in mijn context dat God als Vader bijbels gezien altijd een geestelijke betekenis hebben. Dat we 'wedergeboren' zijn en God ons dus 'een nieuwe schepping maakt'. Dat we Hem als Vader hebben, is relationeel en niet ontologisch.

Mijn eerste stukje, God s Schepper en daarmee de 'oorsprong' is meer zoals in Handelingen 17:28-29.
Paulus citeert hier een dichter (Aratus): 'Wij zijn van Gods geslacht'. Hiermee bedoelt Paulus: wij zijn Zijn vlees en bloed (geschapen door Hem, naar Zijn beeld). Dit gaat puur over over afkomst.

Ik denk dat bovenstaande (Vader vanwege een relatie zoals de gelovigen) of Vader als Schepper (zoals elk mens van God afstamt) het punt is waar David de Vos de mist ingaat.

Paulus zegt namelijk in handelingen 17 niet: jullie zijn allemaal kinderen van God.
Paulus spreekt dit in context van de afgoden: als wij van God afstammen en wij leven en bewegen, dan kan God nooit een 'dood beeld' zijn.

Het is het verschil tussen 'Gods geslacht' (alle mensen) en Gods kind (gelovigen).

Snap je hoe ik het bedoel? Mijn reactie is namelijk bedoelt om de gedachtegang van David de Vos te verwoorden, dat ik snap welke afslag hij genomen heeft, maar ook waarom ik het bijbels niet met hem eens ben.

Ja ik snap wat je bedoelt. Maar.. :wink:

Wanneer ik die video bekijk (ik had deze link nog niet geopend) dan zie ik dat daarin niet onderscheiden wordt van wat of welke van de 2 naturen is, dan pas ergens bijvoorbeeld bij het oordeel (..) Wat bedoelt hij (Piper) met het pas bij het oordeel scheiden van wat je wel of niet goed of fout hebt gedaan, met een lucifer van het kruishout van Jezus verbranden van je mis-daden?

Leuk bedacht maar wat te denken van 'neem je kruis op en volg Mij'.

Dat 'eigen kruis opnemen' is het verhaal van de Geest in die mens, ('wanneer Christus in u is' schrijft Paulus) en vandaar het met Hem gekruisigd en met Hem opstaan. 17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Het gaat om Hem in ons, het Licht, wat het Zijne is.

Rom.8 10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Rom.6 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.

8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.

10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.

Het bloed van Jezus is in het hier en nu werkzaam in die mens die Hem aangenomen heeft. Dát reinigt en heiligt de mens en is het Geest die werkzaam is in de mens.
Hoe anders kan de mens veranderen in Zijn evenbeeld. Het proces van 'mens tot Mens' is wat het Evangelie is en waarover geschreven is.

In het nu, en niet later als de mens overlijdt. Dan n.l. wordt het lichaam waarin dit veranderingsproces moet plaatsvinden immers weer opgenomen in de natuur, begraven. En een ziel zonder lichaam kan niet veranderen.

Tenzij er een opstandingslichaam, een hemels lichaam in wording is in die mens. Dán is er een naam in het boek van de Levenden. Dat is de Mens in wording, het kind van God.

Daarom is het boek van de Levenden, het verhaal van Hem, de Zoon, in de mens, die Thuiskomt in het Koninkrijk Gods. En dat is in ons zelf te vinden.

Misschien ga ik off-topic, maar het is niet altijd een 1-2-3tje en de keus is groot qua teksten plaatsen waarin zulke prachtige aanwijzingen staan.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 11 jan 2026 19:18

Ja ik snap wat je bedoelt. Maar.. :wink:

Ah, mijn 2e reactie ging over het 'kind van God zijn'. Jij haakt nu in op het stuk van werken.
Aangezien dit topic over David de Vos gaat, en hij nu met name 'alle mensen zijn kinderen van God' roept, is mijn reactie grotendeels daarop. Maar toen gingen we langs elkaar heen praten :D .

Het stukje over 'loon naar werken' heb ik kort gehouden omdat David de Vos daar verder niet zoveel over zegt. Ik zal opnieuw reactie gaan geven, maar dan ga ik jouw stuk lezen op 'loon naar werken'. :D

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 11 jan 2026 19:22

Tonny schreef:Ah, mijn 2e reactie ging over het 'kind van God zijn'. Jij haakt nu in op het stuk van werken.
Aangezien dit topic over David de Vos gaat, en hij nu met name 'alle mensen zijn kinderen van God' roept, is mijn reactie grotendeels daarop. Maar toen gingen we langs elkaar heen praten :D .

Het stukje over 'loon naar werken' heb ik kort gehouden omdat David de Vos daar verder niet zoveel over zegt. Ik zal opnieuw reactie gaan geven, maar dan ga ik jouw stuk lezen op 'loon naar werken'. :D

Ja sorry, maar ik ga nog wel eens los met schrijven.. :)

Daarbij weet ik nóg niet precies wat David de Vos heeft geschreven of gemeend, of welke mening van 'ben db bd' is.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 11 jan 2026 22:04

Joh 1:13 -> wedergeboren mensen. 'Niet uit de wil van een man' maakt duidelijk dat het niet om een fysieke bevruchting gaat. Dit lijkt verder uitgewerkt te worden in Joh 3, in het gesprek met Nicodemus.

Dit is mijns inziens nou net de crux in het verhaal van zondig of heilig, van aards of hemels. In Hem geloven is Hem aanvaard hebben, in jezelf, als de potentie voor het te ontwikkelen goddelijk lichaam; het opstandingslichaam, de andere natuur; het Zijne, het uit God geboren zijn.

De Zoon is wat de potentie is in elk mens, die Hem aanneemt en daarom in Hem gelooft. De Zoon is het Christusbewustzijn wat Zich aandient in de mens die tot geloof gekomen. Het geloof is daarom een gift, een gevonden schat in het hart van de mens, en zal de mens veranderen.

Hoe bedoel je dit precies? Zie jij 'de Zoon' als 'iets goddelijks in onszelf'?
Ik zie de Zoon zoals Joh 1 Hem presenteert: God die fysiek mens werd.
Ik geloof wel in een mens als 'vlees en geest' zoals Rom 7. Waarin je 'vlees' je fysieke lichaam/ oude mens is, die lijdt onder de zonde, die sterfelijk is. Je 'geest' is je communicatie-kanaal met God, gericht op God, die wil God gehoorzamen. Dat is het stukje wat tot leven is gekomen nadat je tot geloof bent gekomen.

Maar m.i. is dit enorm off-topic met de stelling van David die zegt dat 'alle mensen naar de hemel gaan'. Dat is waar dit topic over gaat en waar we het misschien bij moeten laten, tenzij het een direct argument voor/ tegen de stelling van David is. Maar die zie ik nog niet zo snel.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 12 jan 2026 07:01

Tonny schreef:

Ja, daar gaat het alleen maar om in de ware religie toch? Wat anders komt thuis bij de Vader?

Tonny schreef:Ik zie de Zoon zoals Joh 1 Hem presenteert: God die fysiek mens werd.

Er staat in Joh1; 4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

en even verder in vers 9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Wat aangeraakt wordt in de mens die tot geloof komt is Datgene wat van Hem is, hoe anders kan Zijn stem gehoord worden, of het Licht gezien worden zogezegd, dan wanneer dit tot Leven gewekt wordt door het Leven zelf.
''Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.'' wordt dan duidelijk dat dit over Hem in ons gaat. Hij moet groeien, en ik ( de mens zelf als een aards gebonden wezen, als het begeertewezen van deze natuur, uit deze natuur) moet kleiner worden.

''Hij die voor mij was, zal na mij komen'' zegt Johannes de Doper, deze natuur-mens die de weg voorbereidt in zichzelf voor Hem, de Zoon. Dat is het proces van overgave aan de Zoon in ons, de woestijnmens vervuld met de Heilige Geest.

Als je zo al die teksten gaat lezen, komen de teksten werkelijk tot leven.. omdat het over Hem in jou en mij gaat, en wat dus weder geboren moet worden inderdaad.

Tonny schreef:Ik geloof wel in een mens als 'vlees en geest' zoals Rom 7. Waarin je 'vlees' je fysieke lichaam/ oude mens is, die lijdt onder de zonde, die sterfelijk is. Je 'geest' is je communicatie-kanaal met God, gericht op God, die wil God gehoorzamen. Dat is het stukje wat tot leven is gekomen nadat je tot geloof bent gekomen.

Juist, en dat 'gericht op God' wordt wel gezien als de verticale as van het kruis, haaks op de horizontale natuur van deze wereld, het krachtenspel waar deze wereld op draait en uit bestaat, maar zich overgeven moet aan de goddelijke natuur die deze mens geraakt heeft. Zo ontstaat het kruis; de 2 naturen die niet kunnen samenwerken, maar wel haaks met elkaar verbonden zijn in het midden van de horizontale balk. Daar is de weg van door het midden gaan, de wegvoorbereider die de horizontale balk is en deze doorziet, het dopen met water. Dat is de situatie van het kruis; de Geest doet het werk doorheen de Zoon die zich in deze natuur, ons lichaam, bevindt, tot de Vader. Een drie-eenheid werkzaam in de Tempel-Gods, ons lichaam dat Hem bewust geworden is. Het kruis is de mens zelf waarin de strijd ontstaat van overgave en het sterven vóór het sterven. Een innerlijk gebeuren of proces.

Echter, is het openbaar, is het zichtbaar, is deze Weg aanwijsbaar voor deze wereld? Nee, de duisternis heeft het niet begrepen.

Is het verklaarbaar voor diegenen die Hem zoeken zoals in Joh.1? Ja, zegt de Zoon in Joh.17 over deze mensen, nl;

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

Tonny schreef:Maar m.i. is dit enorm off-topic met de stelling van David die zegt dat 'alle mensen naar de hemel gaan'. Dat is waar dit topic over gaat en waar we het misschien bij moeten laten, tenzij het een direct argument voor/ tegen de stelling van David is. Maar die zie ik nog niet zo snel.

Als Hij de Weg is, de Waarheid en het Leven, dan is het Koninkrijk Gods in ons, zoals Joh.17 dan ook beweert.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Het is kort door de bocht, maar het Leven, zo je wilt de hemel, is in onszelf te vinden, en die Hem gevonden heeft, daarvoor gaat de hemel open,
ja toch..

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 15 jan 2026 13:52

Tonny schreef:

Je schreef vlak hiervoor in een reactie;

Tonny schreef: De bijbel maakt heel duidelijk dat alleen geloof je Zijn kind maakt (Joh.1:12, Joh 3:16, Gal 3:26, Rom 8:14-17, 1 Joh 5:12).

Het geloof is van Jezus Christus schrijft Paulus, niet van jou of mij, maar van Hem. Dat geeft voor mij veel licht op de zaak geloven. Geloven in de Zoon, is m.i. het vertrouwen en bewustzijn van dat dit 'fundament van de Tempel Gods' er ligt; Hem aangenomen, het Woord ontvangen, Hem bekennen in jezelf.

Nu lees ik dus een vraag, maar eigenlijk heb je het antwoord hierop al gegeven; Hem aannemen is de Vader bekennen.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 15 jan 2026 16:08

Dat zijn 2 verschillende dingen:

- is de Zoon van God letterlijk in menselijke gedaante naar de aarde gekomen vanuit de hemel?
Mijn antwoord: ja. Naar aanleiding van jouw reacties krijg ik het idee dat jij dat meer symbolisch ziet, vandaar mijn vraag.

- wanneer ben je een 'kind van God' wat ook het daadwerkelijke topic is. De vraag 'waar dat geloof vandaan komt' staat los van de vraag van wie dan Zijn kinderen zijn. Volgens David iedereen. Volgens mij niet, en ik denk dat ik de bijbel aan mijn kant heb.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 15 jan 2026 17:08

Tonny schreef:Dat zijn 2 verschillende dingen:

- is de Zoon van God letterlijk in menselijke gedaante naar de aarde gekomen vanuit de hemel?
Mijn antwoord: ja. Naar aanleiding van jouw reacties krijg ik het idee dat jij dat meer symbolisch ziet, vandaar mijn vraag.

- wanneer ben je een 'kind van God' wat ook het daadwerkelijke topic is. De vraag 'waar dat geloof vandaan komt' staat los van de vraag van wie dan Zijn kinderen zijn. Volgens David iedereen. Volgens mij niet, en ik denk dat ik de bijbel aan mijn kant heb.

Alles uit God is van Hem. En alles tot God gaat door Hem.

Het gaat niet om de mens, maar om de Mens, zoals 1 Kor. 15 schrijft;

42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Hierin wordt niet symbolisch maar feitelijk beschreven hoe het Hemelse als tweede Mens uit de Hemel komt, in het aardse. Dus ja.. de Zoon is letterlijk in het aardse gekomen, om als mens onder de mensen te leven. En hij zocht het Zijne in de ander. Dat is nog steeds het geval.
Maar tevens lees ik dat het dus niet om 1 mens gaat maar om meervoud; aardsen en hemelsen.

Het beeld des Hemelsen is hetzelfde als in Rom.8 29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

Meervoud, maar in 1-heid.

En over het geloof vind ik Rom.3 wel toepasselijk, letterlijk en feitelijk;

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

Alles door Hem, uit Hem en tot Hem, maar in ons, in iedereen die de Zoon heeft.

En deze tekst is al vaker geplaatst, maar net zo vaak toepasselijk, uit 1 Joh. 5;

9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”