Tonny schreef:
Hoe bedoel je dit precies? Zie jij 'de Zoon' als 'iets goddelijks in onszelf'?
Ja, daar gaat het alleen maar om in de ware religie toch? Wat anders komt thuis bij de Vader?
Tonny schreef:Ik zie de Zoon zoals Joh 1 Hem presenteert: God die fysiek mens werd.
Er staat in Joh1;
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
en even verder in vers 9
Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.Wat aangeraakt wordt in de mens die tot geloof komt is Datgene wat van Hem is, hoe anders kan Zijn stem gehoord worden, of het Licht gezien worden zogezegd, dan wanneer dit tot Leven gewekt wordt door het Leven zelf.
''Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.'' wordt dan duidelijk dat dit over Hem in ons gaat. Hij moet groeien, en ik ( de mens zelf als een aards gebonden wezen, als het begeertewezen van deze natuur, uit deze natuur) moet kleiner worden.
''Hij die voor mij was, zal na mij komen'' zegt Johannes de Doper, deze natuur-mens die de weg voorbereidt in zichzelf voor Hem, de Zoon. Dat is het proces van overgave aan de Zoon in ons, de woestijnmens vervuld met de Heilige Geest.
Als je zo al die teksten gaat lezen, komen de teksten werkelijk tot leven.. omdat het over Hem in jou en mij gaat, en wat dus
weder geboren moet worden inderdaad.
Tonny schreef:Ik geloof wel in een mens als 'vlees en geest' zoals Rom 7. Waarin je 'vlees' je fysieke lichaam/ oude mens is, die lijdt onder de zonde, die sterfelijk is. Je 'geest' is je communicatie-kanaal met God, gericht op God, die wil God gehoorzamen. Dat is het stukje wat tot leven is gekomen nadat je tot geloof bent gekomen.
Juist, en dat 'gericht op God' wordt wel gezien als de verticale as van het kruis, haaks op de horizontale natuur van deze wereld, het krachtenspel waar deze wereld op draait en uit bestaat, maar zich overgeven moet aan de goddelijke natuur die deze mens geraakt heeft. Zo ontstaat het kruis; de 2 naturen die niet kunnen samenwerken, maar wel haaks met elkaar verbonden zijn in het midden van de horizontale balk. Daar is de weg van door het midden gaan, de wegvoorbereider die de horizontale balk is en deze doorziet, het dopen met water. Dat is de situatie van het kruis; de Geest doet het werk doorheen de Zoon die zich in deze natuur, ons lichaam, bevindt, tot de Vader. Een drie-eenheid werkzaam in de Tempel-Gods, ons lichaam dat Hem bewust geworden is. Het kruis is de mens zelf waarin de strijd ontstaat van overgave en het sterven vóór het sterven. Een innerlijk gebeuren of proces.
Echter, is het openbaar, is het zichtbaar, is deze Weg aanwijsbaar voor deze wereld? Nee, de duisternis heeft het niet begrepen.
Is het verklaarbaar voor diegenen die Hem zoeken zoals in Joh.1? Ja, zegt de Zoon in Joh.17 over deze mensen, nl;
6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.
8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.
9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.Tonny schreef:Maar m.i. is dit enorm off-topic met de stelling van David die zegt dat 'alle mensen naar de hemel gaan'. Dat is waar dit topic over gaat en waar we het misschien bij moeten laten, tenzij het een direct argument voor/ tegen de stelling van David is. Maar die zie ik nog niet zo snel.
Als Hij de Weg is, de Waarheid en het Leven, dan is het Koninkrijk Gods in ons, zoals Joh.17 dan ook beweert.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.Het is kort door de bocht, maar het Leven, zo je wilt de hemel, is in onszelf te vinden, en die Hem gevonden heeft, daarvoor gaat de hemel open,
ja toch..