Huis Kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Adriaan1900
Verkenner
Verkenner

Huis Kerken

Berichtdoor Adriaan1900 » 13 dec 2025 22:45

Laatst zag ik een vraag over huis kerken.
Sommige mensen houden huiskerk iedere zondag.
Het antwoord op de site was: "Dat is niet volgens de bijbel. En moet vermeden worden."
Ik ben de naam van de dominee vergeten die deze vraag beantwoordde.
Volgens mij waren alle vroege kerken "huis kerken".
Lydia, bijvoorbeeld had een kerk in haar huis.
De vroege volgelingen van Jesus kwamen bij elkaar thuis.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Huis Kerken

Berichtdoor benefietdiner » 14 dec 2025 08:01

Adriaan1900 schreef:Laatst zag ik een vraag over huis kerken.
Het antwoord op de site was: "Dat is niet volgens de bijbel. En moet vermeden worden."

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... is-kerken/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/56 ... an-houden/

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 14 dec 2025 08:45

Lijkt mij een gezonde zaak om waar dan ook bij elkaar te kunnen komen als gelijkgestemden.

De tekst van Mat. 18;20 heeft wat dat betreft de grond om dit uit te oefenen. Het gaat niet om een specifiek gebouw of tent, maar om het lichaam van Christus. ''20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.''

En 1 Kor. 6 schrijft het zo;
19 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?

20 Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Het zogenaamd 'te kerke gaan' is m.i. een doorlopend proces in de mens zelf, elk moment, waar dan ook.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 14 dec 2025 16:47

Ik lees in de gegeven link van benefietdiner het antwoord van Ds.van Vuuren; ''Wel Christus lief hebben en niet Zijn lichaam (de gemeente)?''

Ik lees in Joh2 sv;19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten.

20 De Joden zeiden dan: Zes en veertig jaren is over dezen tempel gebouwd, en Gij, zult Gij dien in drie dagen oprichten?

21 Maar Hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams.

(Het is wel steeds hommeles wanneer er een tempel, kerk of synagoge wordt betreden, toen ook al)

Wordt hier niet de zondagse kerk of -gemeente verruild voor Zijn lichaam, in plaats van er op wijzen dat Zijn lichaam nu juist de 'enige Kerk of Tempel' is? ''zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.''

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 15 dec 2025 22:31

Neon, dat de gelovigen wereldwijd Zijn lichaam zijn, is bijbels.
1 kor 12:12-27, efe 4:11-16, kol 1:18.

De inhoud van de teksten geven wel duidelijk aan dat het de norm is om met elkaar samen te komen en het meer noodzaak dan regel is wanneer je dat enkel met je eigen gezin doet. Ik denk dat de huisgemeenten ook wel groter waren dan de mensen die je tegenwoordig in een gemiddelde huiskamer kwijt kan.
De brieven geven ook wel duidelijk aan dat er na handelingen duidelijk gemeenten zijn gesticht, incl een 'kerkenraad'.

'Wel Christus liefhebben, maar niet Zijn gemeente?' vind ik wel een wat zwak antwoord. Als je het theologisch niet kunt onderbouwen, dan maar een schuldgevoel aanpraten?
Ik denk dat het bijbels te onderbouwen is, waarom 'een kerk' de voorkeur zou moeten zijn, maar een huiskerk zou in sommige situaties alsnog de beste keuze zijn.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2025 09:51

Wat is precies je vraag?

Heel kort wat algemene info:

Dat men vroeger aan huis samenkwam was misschien meer uit noodzaak, men had geen eigen gebouwen, mocht die soms ook niet hebben omdat men in het geheim samen moest komen. Dat ze er waren wil niet zeggen dat het ideaal is, voor die tijd kwam Gods volk samen in synagogen, in de tempel enz en dat was prima. Maar het belangrijkste is dat het niet gaat om het gebouw maar om de mensen. Wat dat betreft is het verre van ideaal om een eigen huiskerk te beginnen als er enorm veel plekken zijn waar de kerk van Christus samenkomt. Is er dan echt geen plek waar iemand zich kan aansluiten? Kan je over bepaalde verschillen heenstappen? Lydia had geen keus waar ze naar de kerk ging. Wij hebben die wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”