We weten nu zeker dat de Russen aan de basis stonden voor het zogenaamde 28 punten plan van Trump. Bloomberg komt met
dit artikel over Steve Witkoff (de Amerikaanse gezant) die met Yuri Ushakov (Poetin's official voor buitenlandse zaken) en Dmitriev overlegt over een puntenplan voor de oorlog n.a.v. het 20 puntenplan dat een einde maakte aan de Gazaoorlog. Bloomberg komt hierbij bovendien met 2 verslagen van telefoongesprekken die Witkoff met Ushakov en Ushakov met Dmitriev gehad heeft.
Om een lang verhaal kort te maken:
- ze spreken af dat de Russen hun eisen op papier zetten.
- Witkoff adviseert Ushakov hoe de Russen het beste Trump kunnen benaderen (!)
- dat informele plan met eisen komt bij Witkoff terecht en op basis daarvan dat wordt het 28 puntenplan gemaakt
- Witkoff en Ushakov lijken het over een aantal details in elk geval duidelijk eens te zijn
- de Russen lekken vervolgens dat plan.
- de Amerikanen zeggen dat het hun eigen plan is en ontkennen dat de Russen aan de basis stonden (dat is, blijkt nu, onjuist).
Na de onthullingen van Bloomberg (die waarschijnlijk ook de audiotapes van die telefoongesprekken heeft) ontkennen zowel Vance als Rubio glashard dat het zo gegaan is, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Een krant verzint geen verslagen van telefoongesprekken.
Interessant is natuurlijk hoe de krant aan deze verslagen komt en wie deze gesprekken heeft afgeluisterd (welke geheime dienst?). Vast lijkt te staan dat Witkoff het blijkbaar geen probleem vindt om niet-beveiligde telefoonverbindingen te gebruiken. Incompetent. Ook het feit dat hij de Russen adviseert hoe ze zijn eigen president om hun vinger kunnen winden, is problematisch. Er zijn in het verleden mensen voor minder ontslagen danwel aangeklaagd wegens verraad.
Maar Trump
vindt het allemaal heel normaal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)