Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2025 00:06

elbert schreef:Dat was geen theorie, maar had meteen een staat op kunnen leveren als de Arabieren dit verdelingsplan hadden geaccepteerd. Waarom hebben ze dat niet gedaan? Als ze dat wel hadden gedaan, had dat 80 jaar oorlog gescheeld en hadden de Arabieren bovendien meer grond gehad dan ze nu nog kunnen krijgen.

Ik zat ook at te denken dat achteraf dat de beste keuze was geweest. Oke, hadden moeten inleveren maar meer gehad dan ze nu hebben, fors meer. Alleen wist men dat toen niet en de Arabische Liga onderschatte hoe sterk Israel was dus men dacht met verzet meer te kunnen krijgen maar het werd minder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 11 okt 2025 06:56

https://www.instagram.com/reel/DPgTwsyD ... 82a3p5aWN6

Zolang 7okt een feestdag is in Gaza, is Trumps 'eeuwige vrede in het midden oosten' hooguit wensdenken. Maar ik geloof gewoon niet dat Trump zó naïef is.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2025 13:45

Tonny schreef:https://www.instagram.com/reel/DPgTwsyDHF5/?igsh=NTB3d282a3p5aWN6

Zolang 7okt een feestdag is in Gaza, is Trumps 'eeuwige vrede in het midden oosten' hooguit wensdenken. Maar ik geloof gewoon niet dat Trump zó naïef is.

Een beetje vreemd, het is algemeen bekend dat er genoeg extremisten in Gaza zijn, ook onder jongeren… en die liefde voor Israel zal ook niet echt toegenomen zijn onder mensen die huizen, familie en vrienden enz kwijtraakten door aanvallen van Israel als gevolg van wat Hamas deed… maar dat je daar wat van plaatst en doet alsof Gaza collectief feest viert op die dag is natuurlijk onzin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2025 06:35

Nu Israël zich terugtrekt uit delen van de Gazastrook, zijn de Palestijnse facties begonnen met elkaar uit te moorden. Er zijn berichten over schietpartijen, executies en martelingen. Want daar geldt nog steeds het recht van de sterkste en degene met de meeste wapens en het bruutste geweld wint. Ook al gaat het om een strijd over wie er de baas is over de puinhopen.
Degenen die "Free, free Palestine" riepen, zullen we hier niet over horen, denk ik. Want dit is hoe "vrijheid" daar in de praktijk eruitziet.

Onder de doden een bekende Palestijnse blogger (Saleh Jafarawi, waarschijnlijk lid van Hamas), die 2 jaar lang berichten de wereld instuurde over het Israelische geweld en uiteindelijk door Palestijns geweld om het leven is gekomen nadat de wapenstilstand in werking was getreden. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 13 okt 2025 08:54

elbert schreef:Nu Israël zich terugtrekt uit delen van de Gazastrook, zijn de Palestijnse facties begonnen met elkaar uit te moorden. Er zijn berichten over schietpartijen, executies en martelingen. Want daar geldt nog steeds het recht van de sterkste en degene met de meeste wapens en het bruutste geweld wint. Ook al gaat het om een strijd over wie er de baas is over de puinhopen.
Degenen die "Free, free Palestine" riepen, zullen we hier niet over horen, denk ik. Want dit is hoe "vrijheid" daar in de praktijk eruitziet.

Onder de doden een bekende Palestijnse blogger (Saleh Jafarawi, waarschijnlijk lid van Hamas), die 2 jaar lang berichten de wereld instuurde over het Israelische geweld en uiteindelijk door Palestijns geweld om het leven is gekomen nadat de wapenstilstand in werking was getreden. :?

Dat zat er dik in, een machtsvacuum zal vrijwel altijd leiden tot een herpositionering van de troepen, en dat gebeurt in dergelijke landen op deze manier.

Overigens heb ik dat op het nieuws bij NPO Radio 1 ook gehoord, dus dat het door (vermeend) links verzwegen wordt is niet waar.
Het is natuurlijk ook niet waar (wat jij een beetje lijkt te impliceren) dat het het genocidale gedrag van Israel in de afgelopen tijd goedpraat.
Beide partijen zaten fout in deze strijd, en dat er nu een vorm van vrede heerst is alleen maar goe.
Dat dat ontaard in een palestijnse bijltjesdag is daar eigenlijk een logisch gevolg van. Hetzelfde zag je in Nederland na de bevrijding, een volk wat loskomt uit een bezetting zal met zichzelf in het reine moeten komen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2025 09:05

Hans1978 schreef:Overigens heb ik dat op het nieuws bij NPO Radio 1 ook gehoord, dus dat het door (vermeend) links verzwegen wordt is niet waar.
Ik heb het niet over de NPO gehad, maar over degenen die "Free, free Palestine" roepen. Linkse demonstranten dus, die grotendeels niet weten (of niet willen weten) hoe het er echt in het Midden-Oosten aan toe gaat.
Hans1978 schreef:Het is natuurlijk ook niet waar (wat jij een beetje lijkt te impliceren) dat het het genocidale gedrag van Israel in de afgelopen tijd goedpraat.
Ook dat heb ik niet beweerd. Overigens is het gebruik van de termen "genocide" en "genocidaal" een vorm van politiseren van dit conflict in het westen en dus wat mij betreft fout. Een land dat instemt met een staakt het vuren na een oorlog van 2 jaars, zal vast veel dingen verkeerd hebben gedaan (dat denk ik namelijk ook), maar voor genocide moet je toch echt met meer bewijs komen dan het rondstrooien van de term alleen. Juridisch gezien ligt de lat heel hoog daarvoor. Netanjahoe heeft gezegd dat alle oorlogsdoelen bereikt zijn en aangezien het Palestijnse volk er in Gaza voor het overgrote deel nog is (zij het in ronduit slechte omstandigheden), is het uitroeien van dat volk blijkbaar geen oorlogsdoel geweest.
Hans1978 schreef:Beide partijen zaten fout in deze strijd, en dat er nu een vorm van vrede heerst is alleen maar goe.
Dat dat ontaard in een palestijnse bijltjesdag is daar eigenlijk een logisch gevolg van. Hetzelfde zag je in Nederland na de bevrijding, een volk wat loskomt uit een bezetting zal met zichzelf in het reine moeten komen.
In Nederland werden moffenmeiden kaalgeschoren, maar werd de orde verder spoedig hersteld. In Gaza worden opponenten gemarteld en vermoord. Dat is toch wel een verschil. In het Midden-Oosten wordt er veel meer geweld gebruikt dan in Nederland destijds.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 13 okt 2025 10:49

Elbert schreef: Ook dat heb ik niet beweerd. Overigens is het gebruik van de termen "genocide" en "genocidaal" een vorm van politiseren van dit conflict in het westen en dus wat mij betreft fout. Een land dat instemt met een staakt het vuren na een oorlog van 2 jaars, zal vast veel dingen verkeerd hebben gedaan (dat denk ik namelijk ook), maar voor genocide moet je toch echt met meer bewijs komen dan het rondstrooien van de term alleen

Dat ben ik met je eens Elbert. En je hebt in de afgelopen tijd ook kritisch gekeken naar het handelen van Israël in deze oorlog. Je hebt niet alles goedgepraat!

Ligt het nu trouwens aan mij of is het uitwisselen van het aantal Israëlische gijzelaars 20 tegen 2000 Palestijnse gevangenen heel oneerlijk?
Of zit daar ook weer een intelligent plan achter??? Ik kan nog net een beetje rekenen en het lijkt me echt oneerlijk.
De vorige keer met het ruilen van Israëlische gijzelaars tegen zoveel Palestijnse gevangenen was dit ook aan de hand.

Overigens vind ik het terugtrekken van het Israëlische leger uit Gaza ook niet alles. Gisteren las ik een bericht op de Nos dat Hamas Palestijnse collaborateurs uitschakelt. Nu vechten ze onder elkaar. Dat hoeft dan toch ook niet als je vijand het land uit is? Wat willen ze nou eigenlijk....

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 13 okt 2025 11:48

Huisje_op_de_hei schreef:Dat ben ik met je eens Elbert. En je hebt in de afgelopen tijd ook kritisch gekeken naar het handelen van Israël in deze oorlog. Je hebt niet alles goedgepraat!

Ligt het nu trouwens aan mij of is het uitwisselen van het aantal Israëlische gijzelaars 20 tegen 2000 Palestijnse gevangenen heel oneerlijk?
Of zit daar ook weer een intelligent plan achter??? Ik kan nog net een beetje rekenen en het lijkt me echt oneerlijk.
De vorige keer met het ruilen van Israëlische gijzelaars tegen zoveel Palestijnse gevangenen was dit ook aan de hand.

Overigens vind ik het terugtrekken van het Israëlische leger uit Gaza ook niet alles. Gisteren las ik een bericht op de Nos dat Hamas Palestijnse collaborateurs uitschakelt. Nu vechten ze onder elkaar. Dat hoeft dan toch ook niet als je vijand het land uit is? Wat willen ze nou eigenlijk....

De 20 tegen 2000 ligt ongeveer op hetzelfde niveau als de dodentallen.
Er zijn ook vele malen meer palestijnen gedood dan Israeli's.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 13 okt 2025 12:02

Dat is hoe het altijd gaat tussen Israël en Hamas. Dit is niet de eerste keer. Jaren terug heeft Israel ruim 1000 gevangenen vrijgelaten in ruil voor 1 soldaat. Het is dus niet, zoals hierboven staat, in verhouding met het aantal slachtoffers. Het geeft denk ik de waarde aan die Israël geeft aan hun burgers, in tegenstelling tot Hamas.
Kenners/ volgers van het M-O staan er niet van te kijken. In Israël is het de norm dat je alles op alles zet om je inwoners te beschermen. Deze hele intense oorlog is daar ook het gevolg van. 7 okt mag nóóit meer gebeuren.
Israël gaat door het vuur voor hun volk, Hamas kijkt niet op een dode meer of minder.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 13 okt 2025 12:03

Macht. Dood en verderf. Dat is wel een beetje wat ze willen.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 13 okt 2025 12:42

Tonny schreef:Dat is hoe het altijd gaat tussen Israël en Hamas. Dit is niet de eerste keer. Jaren terug heeft Israel ruim 1000 gevangenen vrijgelaten in ruil voor 1 soldaat. Het is dus niet, zoals hierboven staat, in verhouding met het aantal slachtoffers. Het geeft denk ik de waarde aan die Israël geeft aan hun burgers, in tegenstelling tot Hamas.
Kenners/ volgers van het M-O staan er niet van te kijken. In Israël is het de norm dat je alles op alles zet om je inwoners te beschermen. Deze hele intense oorlog is daar ook het gevolg van. 7 okt mag nóóit meer gebeuren.
Israël gaat door het vuur voor hun volk, Hamas kijkt niet op een dode meer of minder.

Ik wilde niet aangeven dat de huidige ruilverhoudingen gebaseerd zijn op de dodoentallen, maar probeerde te spiegelen dat ik bij bepaalde leden vna dit forum zelden lees dat de dodentallen aan weerszijden zo scheef liggen, maar dat er wél verbaasd gereageerd wordt als de ruilverhouding wat vreemd is.

Israel kijkt niet op een Palestijn meer of minder, en vinden hun eigen mensen veel belangrijker dan wie dan ook, dan krijg je deze getalsverhoudingen.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 13 okt 2025 12:49

Tonny schreef:Macht. Dood en verderf. Dat is wel een beetje wat ze willen.

Kan het ook zo zijn dat ze hun bezette land terugwillen, (wat op zich een legitieme wens is), en dat ze mensen die gecollaboreerd hebben daar niet voor kunnen gebruiken?
Het klopt dat beide partijen niet op een dode meer of minder kijken, maar waarom moeten we dit nu uitvergroten, terwijl Israel zo'n 68000 mensen gedood heeft in de nu stopgezette genocide.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2025 15:48

Hans1978 schreef:Het klopt dat beide partijen niet op een dode meer of minder kijken, maar waarom moeten we dit nu uitvergroten, terwijl Israel zo'n 68000 mensen gedood heeft in de nu stopgezette genocide.
Je zegt dat de "genocide" gestopt is.
Kun je uitleggen waarom die gestopt is?
Wat de reden daarachter is?
Kun je ook uitleggen waarom Israel in 2 jaar tijd 68.000 doden gemaakt heeft in die "genocide" terwijl het het zwaarstbewapende leger van het Midden-Oosten heeft?
Ter vergelijking: in 1994 hadden mensen met hakmessen zo'n 3 maanden nodig om minstens een half miljoen mensen te doden tijdens de genocide in Rwanda.
Kun je uitleggen waarom de IDF zo incompetent is als het doel werkelijk genocide was?

Ik wil best geloven dat de IDF over de schreef is gegaan bij het bombarderen van bepaalde gebouwen of zelfs woonwijken. Daar kun je met voldoende aanvullend bewijs best een zaak over oorlogsmisdaden van maken. Dat is al ernstig genoeg. Maar voor een genocide moet je toch echt met heel wat meer bewijs komen dan zomaar het rondstrooien van die term. Niet voor niets ligt de juridische lat daarvoor heel hoog. Dan moet je bijv. met orders van het Israelische kabinet komen die die intentie onderschrijven en dus niet uitspraken als "we zullen die Palestijnen een lesje leren", want dat is oorlogsretoriek die je wel vaker tegenkomt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2025 16:28

elbert schreef:Kun je uitleggen waarom de IDF zo incompetent is als het doel werkelijk genocide was?

Omdat je het doel moet kwalificeren. Het doel is niet slechts genocide ongeacht de gevolgen, want zo dom zijn ze in Israël nu ook weer niet. Het doel zal wellicht eerder "genocide zonder dat de gehele westerse wereld ons afvalt" zijn geweest.

Dat Bibi zegt dat alle oorlogsdoelen zijn bereikt is natuurlijk ook te verwachten. Die gaat echt niet zeggen "joh, die hele exercitie was een mislukking, sorry." En toegeven dat genocide een doel was, gebeurt natuurlijk helemaal nooit. En ja, ik weet dat het juridisch misschien geen genocide was, dus je mag van mij ook systematische massamoord gebruiken als je daar minder over valt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2025 17:46

elbert schreef:Nu Israël zich terugtrekt uit delen van de Gazastrook, zijn de Palestijnse facties begonnen met elkaar uit te moorden. Er zijn berichten over schietpartijen, executies en martelingen. Want daar geldt nog steeds het recht van de sterkste en degene met de meeste wapens en het bruutste geweld wint. Ook al gaat het om een strijd over wie er de baas is over de puinhopen.

Weet je, ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen. Dat het beter was geweest als Israël was doorgegaan met het uitmoorden van de bevolking daar?

Het is vreemd om eerst de hele regio in chaos te storten met en ze dan te verwijten dat het er zo'n chaos is. Wat had je dan verwacht? Eerst 2 jaar zo goed als alles platbombarderen, 60.000 mensen doden plus tallozen verdrijven en dan komt er vrede en dan gewoon over op de orde van de dag?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”