Erik1960 schreef:Jezus (en ook het Oude Testament) leert dat de vreemdeling bescherming dient te krijgen. Korter kan ik het niet samenvatten. Wilders roeptoetert van alles over de Joods-Christelijke samenleving, maar zijn daden (alhoewel: hij presteert niets maar roept wel veel) gaan volledig tegen de leer van Jezus in. Het fundament van het Koninkrijk van God gaat over vrede en rechtvaardigheid. Niet over uitsluiten, zwartmaken en haatzaaien.
Je verwijzing naar Jeremia en Judas kan ik niet volgen. Jeremia spreekt tot het volk dat in ballingschap is. Jeweetwel, mensen die gedwongen worden hun huis en haard te verlaten. Ze worden opgeroepen het goede te vragen voor de steden waarin te terechtkwamen. Als dat al je opdracht is wanneer je de onderliggende partij bent, hoe zal het dan zijn wanneer je de bovenliggende partij bent?
En Judas roept inderdaad op tot strijden voor je geloof. Maar hij spreekt nergens over het slecht behandelen van vluchtelingen of over het kwaadspreken over anderen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, toen ik die hele brief nog eens nalas, ik toch wel een paar gedeelten ontdekte die mij direct aan Wilders deden denken. Vers 16 en 19 bijvoorbeeld.
Asielzoekers mogen werken zodra hun asielaanvraag 6 maanden in behandeling is. Dat zijn onze regels, die in 2024 voor het laatst aangepast zijn. Die aanpassing heeft flink effect gehad: in 2024 en 2025 is het aantal werkende asielzoekers fors gestegen.
Ja, er is een forse groep Nederlanders die het financieel lastig heeft. Jij denkt dit op te kunnen lossen door het kopen van fatbikes door asielzoekers te verbieden? Ik denk dat je dan een druppel op een gloeiende plaat legt. In Nederland slagen we er in onze rijkdom slecht te verdelen. Ook Wilders heeft daar geen enkele verbetering in gebracht. Ondanks het feit dat hij 20 jaar heeft kunnen nadenken over de vraag hoe hij dat zou gaan aanpakken. En toen hij de kans kreeg, deed hij helemaal niets. Moties van oppositiepartijen met daarin voorstellen die hij notabene zelf in zijn verkiezingstoernee riep werden door de PVV weggestemd.
De Bijbel maakt duidelijk dat God wil dat zijn volk zorgzaam en barmhartig is. Vreemdelingen zijn vaak kwetsbaar. Vluchtelingen die werkelijk bescherming nodig hebben vanwege oorlog of vervolging moeten een veilige plek krijgen. Christenen mogen hun hart niet verharden, maar moeten met bewogenheid kijken.
Maar dat betekent niet grenzeloos.De vreemdeling mocht in Israël wonen, maar altijd onder de wetten van God. Vrijblijvendheid bestond niet: men moest zich voegen naar de orde van de gemeenschap. Zo kan ook in Nederland gastvrijheid samengaan met duidelijke regels en grenzen. Als nieuwkomers de samenleving ondermijnen of weigeren zich te voegen naar de waarden en wetten van het land, raakt de Bijbelse balans verstoord.
De Bijbel waarschuwt in Deuteronomium 23 nadrukkelijk dat vijandige volken die Israël wilden vernietigen, geen toegang kregen tot de gemeenschap. Dat leert ons dat onderscheid maken tussen de vreemdeling die in vrede wil wonen en degene die vijandschap meebrengt, Bijbels verantwoord is.
In het Nieuwe Testament zegt Jezus: “
Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.” Daarmee verbindt Hij gastvrijheid rechtstreeks met het geloof zelf. Gastvrijheid is dus geen optie, maar een
opdracht. Tegelijk zegt Paulus: “
God is geen God van wanorde, maar van vrede” (1 Kor. 14:33). Gastvrijheid zonder orde is chaos – en dat is niet Bijbels.
Nederland mag vluchtelingen beschermen en vreemdelingen eerlijk behandelen. Maar er moet ook onderscheid gemaakt worden. Wie zich niet wil voegen naar de Nederlandse wetten en cultuur (vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van man en vrouw, religieuze vrijheid) ondermijnt de samenleving en past niet binnen het Bijbels kader van de vreemdeling.
Het komt dus neer op: barmhartigheid én orde, gastvrijheid én grenzen.
Wie de Bijbel niet volledig toepast, helt naar één kant en beweert dat Wilders maar wat roept of haat zaait. Maar gezien het bovenstaande is dat een onjuiste voorstelling van zaken.